Gå til innhold

Kondensator spm.

Ranger emnet


kebabkongen

Anbefalte innlegg

nemlig :) og da kan kondensatoren i kritiske tilfeller gjøre den jobben den er konstruert for å gjøre, isteden for jobben mange bilstereoforhandlere mener den skal gjøre (som er å få lysene dine til å slutte å blinke) :D

 

Ok. Var litt domt at jeg kjøpte meg kondensator da, siden det er et blybatteri som står i bilen samtidig som at bilen er en ford-sierra 86modell :D

Men det batteriet er et som onkelen min hadde byttet ut, så jeg får vel bare kjøpe et kurrant et da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok. Var litt domt at jeg kjøpte meg kondensator da, siden det er et blybatteri som står i bilen samtidig som at bilen er en ford-sierra 86modell :D

Men det batteriet er et som onkelen min hadde byttet ut, så jeg får vel bare kjøpe et kurrant et da:)

Kommer jo helt an på anlegget ditt det da...

 

Men jeg ville byttet kabling (pluss) fra dynamo til batteri og ny kabel fra karosseri til minus på batteriet. Og deretter få inn ett nytt batteri etterhvert.

 

Maxxima 900, Optima Red/Yellow top, Kinetik, Stinger, Odyssey, Northstar (pick one) alt etter hvor mye strøm du trenger i korte øyeblikk, trenger du mye hele tiden må du nok også anskaffe en ny dynamo..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på anlegget ditt det da...

 

Men jeg ville byttet kabling (pluss) fra dynamo til batteri og ny kabel fra karosseri til minus på batteriet. Og deretter få inn ett nytt batteri etterhvert.

 

Maxxima 900, Optima Red/Yellow top, Kinetik, Stinger, Odyssey, Northstar (pick one) alt etter hvor mye strøm du trenger i korte øyeblikk, trenger du mye hele tiden må du nok også anskaffe en ny dynamo..

 

Jeg har en GroundZero GZHA 2250X forsterker, også kjøpte jeg et 33kvadrats kabelkitt. Forsterkeren skal jeg bruke til en høveli subber, og så bruker jeg den innebygde forsterkeren i spilleren til høytallere. Så jeg tar å bruker av kabelen i kabelkittet til dynamoen og batteri jordingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmms, de fleste her som selger batterier anbefaler det fremfor kondensatorer,

de fleste som driver med seriøs bilstereo med anlegg som krever mye strøm osv, anbefaler batterier fremfor kondensatorer.

 

Så synes det er ganske kritikkverdig det du sier her at morel omtrent er den eneste som anbefaler batteri fremfor kondensator.

 

Grunnen til at f.eks jeg bruker kinetik er at jeg prøvde dette og ble dritfornøyd, har også sagt til kamerater osv som er intr. i dette at de bare må komme på besøk, så skal de selv få prøve batteri. Gjelder forøvrig dere andre her også.

 

Mitt utsagn var generelt mot all reklamen for disse produktene her på forumet bare så det er sagt.

 

At batteri er bedre enn kondensator er jeg helt enig i. Men med tanke på at trådstarter har 2 stk gelebatterier og kanskje likevel får noen små spenningsfall kan en kondensator hjelpe. Men som matador påpeker er mange små batterier veldig bra siden du får så lav total indre motstand når de kommer i parallell. Men mange gode batterier blir fort svindyrt :(

 

Men er virkelig den indre motstanden så ekstremt liten i Kinetik og er de så gode at de klarer å holde laddespenningen ved kjappe basslag? Som vi vet blir jo dynamoen for "treg" til slikt. Jeg selv har kun 1 stk Audison LRx1.400 i 2 ohm og jeg får 0,2-0,3 volt spenningsfall på batteripolene ved relativt høy belastning. Ved forsterkeren får jeg 0,4-0,5V spenningsfall, altså 0,2-0,3V i ledningene. Ergo bør jeg gjøre noe for å holde laddespenningen bedre. I første omgang kommer et batteri, så får vi se hvordan det går :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-1,2farad er mer enn nok til 1000watt også da.. folk her sier at den lades nesten ut i hvert bass slag.. for noe tøv, er så den nesten ikke merker det og den er toplada rett etter slaget i bassen.

 

nå har jeg ikke mange watt i bilen min, men før hadde jeg VRx'en min i 1ohm og da ga den 2000watt.. hadde og har enda 2stk 1.2F kondensatorer og det var langt i fra utladning på de og jeg merka stor forskjell med og uten. Har 2stk batterier i hjul brønnen ca 1meter 50mm2 kabel fra forsterker.. mener noen her at man skal ha et batteri til så må jeg minne på vekta her også.. er ikke alle som har lyst til å montere lastebil fjærer på bilen sinn.. Skal vel ærlig inrømme at nå som det spiller i 4ohm har jeg nok ikke brukt for de, men hjalp det for meg i 1ohm så hjelper det i 4ohm også.. headroom kalles det. ha noe å gå på for de som ikke vil forstå.

 

VRx forsterker har egen inngang til kondensator ved siden av der man kobler inn pluss og minus.. altså en egen terminal.. hadde det vært uscarvor så hadde jeg kunne akseptert at det var et salgs triks, men audison har vært blant de beste lenge og er det enda.. er mange forsterkere på markedet med nye og fine ting som variabel strømforsyning hos JL Audio og sikkert masse annet stasj jeg ikke vet om. Men VRx blir ikke oppdatert fordi det ikke trengs (you dont fix a winning team)

Men jeg skal vel drite i hva audison mener og høre på noen forum slaver :P

 

Meninga med en kondensator er ikke å gi strøm til hele basslaget, men til toppene, fordi batteriet ikke er raskt nok i start fasen, AGM batterier hjelper mye, men enda er en kondensator rasker. Dermed hjelper det batteriet i startfasen av bassen.. dermed for man en strammere bass og mer presis bass, har man gele batteri hjelper det enda mer og med et syrebatteri vil forskjellen være ganske stor.. jeg anbefaller ingen å kjøre med syrebatteri og kondensator, men hvis blinkene lys blir borte så hjelper det.. (er en grunn til at lys blinker og det er en grunn til at det slutter å blinke) dynamo sliter ikke med å lade en kondensator.. er mye lettere å lade enn et batteri, hadde det du skriver stemt zetec så hadde jo lysa lyst svakere over lenger tid.

 

for the record: bilen min blinka ikke i lysa uten kondensator og ikke derfor jeg har det, men for å få en mer presis bass og oxo mer kontrolert da det tross alt holder spenninga på forsterker mer stabil og det fikk jeg

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår