Gå til innhold

Triks for å få av demperne foran på Sierra!

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Bildet viser vel hvordan det gikk for seg. Umbraco-nøkkel oppi og fastnøkkel på muttern under der. Umbracoen knakk rett av (to har knekt faktisk). Det er hvit guffe på skruen der, sikkert lim (loctite eller no).

 

Jeg har dynka det med rustfjerner uten at det hjalp noe. Har ikke prøvd å varme det opp enda, tenkte å høre om noen hadde noen andre tips først. Anybody?

post-1668-13804851853831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du ødelagte unbrako nøkkelen, for meg ser det ut som det ikke er menigen at du skal trekke så jævlig til med den..

Den er der sikkert for å holde skruen på plass mens man trekker til mutteren.

 

Varm opp skruen slik at den hvite guffen begynner å koke, det ødelegger hefteegenskapene til den ( låsemiddel ).

 

Så tar du en kraftpipe med leddhåndtak og trekker god til over mutteren. Går hele skruen rundt, så bruk fastnøkkel og unbrako. Trekk til med fastnøkkelen og hold igjen skruen med unbrakoen

 

Hvis det ikke løsner da, da kan du bruke alternativet under. :D :D

post-1008-13804851858244_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

:D gjør det! høres ut som en utrygg fyr:)

 

Han er trygg han da.. :D

 

Vi kødda me han en gang han sto med skjærebrenneren. Bora ett 9mm hull i korka på ei colaflaske og fikk pressa en luftnippel i den. Strekte slanger og fikk plassert cola-flaska bak flaskesettet til skjærebrenneren og sto nederst i andra løpet og kopla på luft.. :)

 

Det smalt så jævlig at for ett øyeblikk så trodde jeg vi var i Theran.. og han med skjærebrenneren var jo 1.80 oppe i lufta og trodde acetylenen hadde sprengtes. lol lol lol

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Hva er beste måten å varme opp på? Skjærebrenner eller varmepistol? :)

 

Ikke varmepistol.. du må bruke skjærebrenner hvis du skal varme!! Eller du kan kople noen uisolerte ledninger rundt støtdemperfestet før du plugger i støpslet.. bare kjøp inn nok sikringer først.:D

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det må ha sett jævli gøy ut :D kan tenke meg han skvatt, ja:)

har sett hvor mye skade en acetylen-tank kan gjøre, det er IKKE pent nei :) var et slags kurs og de putta en tank opp-ned nedi en sånn betongsylinder, og dro til den med en skiftnøkkel. Så gikk det omtrent 20 minutter og fy faen som det smalt :) fløy jo deler over alt. fant ikke igjen den betongsaken, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lordbongo

2.5 kg liten slegge og en skarp meisel :) slå skrått fra toppen å ned på mutteren da sprekker den.

 

 

jon

Det er jo lurt :)

Gjelder bare å treffe riktig da! Veit ikke helt hva som er tryggest av skjærebrenner og meisel/hammer med meg bak spakene. Hadde håpa noen sa varmepistol jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en vanlig propanbrenner til å varme opp. Trenger ikke så mye varme..

 

Koster vel en 100-lapp hos biltema for selve brenneren og 9.90 for propan.

 

Bare pass på hvor flammen treffer.. lekker f.eks forgasser eller et rør bensin og du antenner det så sliter du bigtime..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Bruk en vanlig propanbrenner til å varme opp. Trenger ikke så mye varme..

 

Koster vel en 100-lapp hos biltema for selve brenneren og 9.90 for propan.

 

Bare pass på hvor flammen treffer.. lekker f.eks forgasser eller et rør bensin og du antenner det så sliter du bigtime..

Hehe, kan bli stygt :)

 

er heldigvis et stykke bort til motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var mutterne av. Brukte en halvkvass meisel og øks :D

 

Men lurer jeg på hva enkleste måten for å få hele støtdempern ut er? Jeg prøvde å skru løs den største støttearmen eller hva det heter, inn på "hjulet" men det endte bare med at nesten hele bilen velta på meg fordi jeg kløna det til med en jekk. Så ut til å funke dårlig uansett.

Må man bruke fjærklemmer her? Jeg prøvde det også, men skruen gikk bare mot toppen i dempertårnet og det syntes jeg ikke no særlig om.

 

Kan ta noen bilder i morra hvis forklaringa mi var for dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår