Gå til innhold

Triks for å få av demperne foran på Sierra!

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Originally posted by quack

Jaja, da var mutterne av. Brukte en halvkvass meisel og øks :D

 

Men lurer jeg på hva enkleste måten for å få hele støtdempern ut er? Jeg prøvde å skru løs den største støttearmen eller hva det heter, inn på "hjulet" men det endte bare med at nesten hele bilen velta på meg fordi jeg kløna det til med en jekk. Så ut til å funke dårlig uansett.

Må man bruke fjærklemmer her? Jeg prøvde det også, men skruen gikk bare mot toppen i dempertårnet og det syntes jeg ikke no særlig om.

 

Kan ta noen bilder i morra hvis forklaringa mi var for dårlig :)

 

ett godt tips. Haynes rep bok for sierra... da burde du greie det alller meste... billig oxo pluss at en får svar med en gang. enkleste måten er skru ut bolten i fjærbeinfeste. sitter på sida liksom.. er en m12 skrue, 19mm nøkkel. så ta og få fra hverandre fjærbein/støtdemper. når der er gjort så skru løs på toppen, så ta ut fjærbeinet.. sikkert dårlig forklart men kl er 0606 og trøtt..

 

lykke til...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. HÆH?...... har du i det heletat noen gang BYTTA dempere på bil?..... du skal jo ikke skru på umbrakoen... det får du ikke til nå heller .. fordi FJÆRA preser imot. det blir motstand...

 

Du skal bruke pipenøkkel der, helst med luftdrill, når den er løs så tar du av demperen, setter på fjær klemmer press ned. så HOLDER DU topskruen fast med umbrako mens du løsner på mutteren under der igjen....

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må han få ut fjærbeinet så må han gjøre som du sier.. som han skrev så datt bilen ned og det tyder på at han enda ikke har fått ut fjærbeinet enda! utrolig!! skal jo så klart ikke skru på umbrakon. er der for å holde igjen når en ikke har luftverktøy..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RDL:

Har aldri skifta dempere foran nei :)

Skjønner jo at jeg ikke skal skru umbrakoskruen, brukte den for å holde igjen mens jeg prøvde å få løs muttern. Det ville funka om ikke det satt så sinnsykt hardt.

 

Kjetilr:

Jeg så nå ikke at bilen datt ned, da. Problemet var at det fjærbeinet satt litt godt etter 20 år, og når jeg skulle støtte det opp med en jekk for å få det i riktig høyde for å få skruen helt ut, jekka jeg litt for høyt..

 

 

Er mitt første prosjekt detta her, så ikke mobb. Som vi sier på toten, "Kua glømte at`n hadde vøri kælv." Dere er kua, jeg er kælven.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Fått montert nye dempere enda, Dagros? :D

 

Har tatt noen dager detta.. men det er slikt man lærer av. Er det senke-sett du driver å monterer forresten?

Faen da, kan ikke si noe uten å få det tilbake midt i trynet jo. :)

Tar litt tid ja, har blitt mye overtid de siste dagene. Skal fortsette litt i helga håper jeg.

 

Kan jo fortelle litt mer om prosjektet, er en 83 modell Ford Sierra XR4i (org V6, 150hk, 2,8i). Tre-dørs, takluke, kjørecomputer, el-vinduer, el-bagasjelokk lås ++. Altså sportsbil. :D

 

Ang. senkesett, sitter senkesett på den fra før, men demperne var så slitne så jeg kjøpte like godt både nye senkefjærer og gassdempere. Blir en stund til jeg setter på det nye, skal plukke bilen helt ned først. Kanskje skifte hjulopphenget og bremsene bak (så det kan bli godkjent som cosworth i framtida en gang kanskje). Målet er å pusse opp så mye av bilen jeg rekker. Starte med bodyworket, så ta motoren når bilen sjøl er bra.

Om noen dager får jeg et sveiseapparat så jeg får begynt med rustsveisinga. Må skifte ei hjulbue + en del småtteri rundt omkring.

 

Hvis penga strekker til og motivasjonen holder seg, er planen at det blr en cosworth til våren. Evt. at jeg bygger om motoren som sitter der til turbomotor. Har ikke tenkt så mye på dette enda, må nesten få bilen på veien først.

 

Det her er det første prosjektet mitt, har ingen erfaring med bilmekking fra før. Så dere må nok regne med en del "dumme" spørsmål. ;)

 

Har forresten fått tak i Sierra V6-boka nå, genial sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. godt det gikk bra da... Men å godkjenne en 83 til cosworth er vel kanskje ikke like lett mer. Den mangler noen forsterkninger i kanalen osv.. vet at noen har godkjent det , men har nok vært bekjentskaper inn i bildet.. ville nok heller satset på å godkjent en 86 mod.. Men begynner å bli vanskelig å få tak i disse bilene, hvis en skal ha en rustfri en da....

 

men uansett.. lykke til.. Bare å kjøre på med spørsmål.. skal mye til for at det blir for dumt på disse sidene...;)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

Lyketil :) er slik man lærer. bare pass på så bilen ikke detter av bukken nåda....

Haha!! :) gir opp jeg. Datt jo ikke AV bukken da. Da hadde ikke jeg sitti her nå tror jeg. dukenukem

 

Kjetilr:

Visste ikke at det var så mye som måtte gjøres for å få den godkjent som cosworth. Da blir nok V6ern sittende, så legger jeg heller litt mer penger i andre ting.

 

Blei lang dag på jobben i dag også, 7-22 og må på`n igjen i morra fra klokka 7 og utover. Men på søndag kommer det nok en oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår