Gå til innhold

HJELP!! Høyttalerene lever sitt eget liv når det regner

Ranger emnet

Poolish

Anbefalte innlegg

Nå i den seneste tid. Har jeg hatt store problem med høyttalerene når det regner.

Hver gang det regner veldigt mye. Så mister høyttalerene helt kontrollen og lever sitt eget liv. Lyden justerer seg opp og ned. å spiller ikke like høyt på begge sider.

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Har skiftet pakkningene på begge dørene for under et år siden, men hjalp ikke så mye dette.

Skal ha ganske dyre element i dørene etterhvert. Så vil ikke ha en halveis løsning. Vil ha noe som besytter hele elementet.

Noen gode forslag til hva som kan gjøres?

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trode selv også at det var elektronikken, men problemet oppstår kunn når det regner veldigt mye. Forsterkeren, spiller å alt annet i oppsettet er på plasser hvor det er helt tett.

Dørene har jeg hatt endel problem med lekasje. tok ut den enne høyttaleren når det regna en dag. Da var det endel vann både på høyttaleren å inni døra.

Problemet oppsto nå for et par ukers tid siden når det regnet veldigt mye. Etter det. Så har jeg opplevd samme problem hver gang det regner endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål earthquake har noen kopper som du plassere bak elementene

men personlig liker jeg ikke å ha de så de dekker hele elementen men heller dele de med slik at de bare beskuter øvre delen over høytalleren

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål earthquake har noen kopper som du plassere bak elementene

men personlig liker jeg ikke å ha de så de dekker hele elementen men heller dele de med slik at de bare beskuter øvre delen over høytalleren

Kan jo være en løsning det ja.

Skal prøve å ta en nærmere sjekk på bilen en dag. Å se om jeg finner ut noe mer. Har ikke hatt tid til å se så nøye på det enda.

Så får jeg se senere hva løsningen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis membranen på høytalerene dine blir våte vil de jo skifte oppførsel, de blir tyngre blandt annet.

spesielt på enne siden. Der kommer det ganske mye vann inn. Helst denne høyttaleren som har størst problem. Den endrer volum hele tiden og spiller somregel mye lavere en den på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker isolerte kabelsko vel? hjelper å spraye med motor spray (den er klar lakk faktisk) så slipper du problemer med krypestrøm.. ;)

Ja bruker de orginale kabelskoene med isolering. De som følger med pulse coaxene.

Men terminalene på andre siden av elementet er jeg ikke helt sikker på om det er isolasjon på. Det er jo orginalt loddet på noe der (Er vell en motstand?). Skal skru ut en dag å sjekke nærmere. så få isolert alt hvis det skulle mangle noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke mobbe oppsettet mitt. Jeg vet det ikke ser ut i måneskinn. Men gjør vel ikke noe det. Viser ikke.

Jeg har slitt noe enormt med lekkasje fra dørene mine over lengre tid. Og i går satt jeg inn slike kopper bak elementene. Men jeg kappa hull i nedre del av dem for ikke å miste bassen.

Jeg hadde en enorm bass uten disse. Og de stakkars 6.5"ene spilte DYPT. Nesten på grensen til at det ble litt for mye. Har Alpine Type X. Og etter jeg satt inn disse koppene i går har jeg fått en mye penere bass også. Og så håper jeg at det endelig har blitt tett. Fuget litt i skjøtene til dempemattene også for å være på den sikre siden.

07_10_2006_001.jpg

07_10_2006_008.jpg

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var de koppene jeg mente men de bør ha større åpning, de vannet som dette skal beskytte mot er den som renner ned fra vindus åpningen da aldri pleier å sprutte oppover mot elementen, så ca 50% bør være åpen slik at dette ikke fungere som en kasse for elementen og gir dårlige arbeids betyngelser for elementen. Den andre alternativet er å lage noe lignende med glasfiber, egentlig kan du bruke hva som helst i plastik som har en egnet form da behovet er å forhindre at vannet renner ned mot elementen.

Jeg nevnte dette med krympestrøm og det oppstår gjerne etter at ledere har blitt utsatt for vann, det du ser er et hvit pulver aktig belleg rundt kontaktene og mellom chassiset dette er som regel smår kristaler som varier i motsatnd med temp/fuktighet, så bruk gjerne 586 spray og en børst slik at du fjerner dette. Samtidig vil kontakt sprayen også hjelpe mot fuktighet.

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sett litt på det i dag.

Tok ut elementet der det har vært mest problem. Du så tydeligt på membranen at det hadde ligget endel vann der. Den ene spolen som er loddet på elementet. Der har det komt litt vann under isolasjonen. Utenom det så så det ikke så gale ut som jeg hadde trod. terminalene så helt fine ut. Ellers så var det bare logoen bak på elementet som hadde løsnet litt.

Så de koppene skal nokk kunne fikse det problemet :) så får jeg spraye over med 586 spray. Så skal det nokk bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider