Gå til innhold

Stereo i Volvo 240

Ranger emnet

Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Hva anbefaler dere av stereo i en Volvo 240 ?

Jeg har CD-spiller.

Det jeg trenger er:

Nytt frontsett ( 6.5" ? )

Nye bakhøyttalere. (Decade 6x9" ? )

Jeg vil prøve å glemme sub, ettersom det tar stor plass i bilen, og jeg trenger ikke sub enda. Kanksje det må komme etterhvert.

Så lurer jeg da på hva dere vil anbefale som gir nok "trykk", bra lydkvalitet, spille høyt, og som kan gi litt "dunk", ettersom jeg ikke bruker sub.

Anbefale en god 4-kanaler?

Har også tenkt på å ha 2 8", eller 1 10" (hvis det er plass) i hattehyllen, for å få littegrann bass inn i bilen.

240 er jo som kjent ikke akkurat den beste å bygge anlegg i..

Takker for svar.

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke "dunken" uten sub. Noen 6x9 er ganske heftige, og kan gi et ganske greit trykk med en forsterker, men du får aldri samme trøkket som av en sub.

8 eller 10 tommere i hattehyllen skal jo gi en god del bass. Du får sikkert plass til en 10" bass i midten, så en 5,25" høytaler på hver side.

Nå er ikke jeg sikker på hvordan en hattehylle i en 240 ser ut, men i værste tilfeller bruker du en 8". Det skal jo gi LITT bass.

Med det oppsettet trenger du en firekanalers forsterker. Du kjører 5,25" høytalerne på en kanal hver, såklart. Så brokobler du de to andre kanalene og kjører subben på den.

Som sagt, jeg vet ikke hvordan en hattehylle i en 240 ser ut, men det høres bra ut i hodet mitt ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du manuell eller automat-sveiv på vinduene? Hvis du har manuell kan du ikke ha større enn 5,25" i dørene (hvis du skal bruke org. hull)

du får plass til 2x8" i hattehylla på 240, noe som funker fjell hvis du ikke vil ha basskasse! (ikke noe problem å lage basskasse til 2x12" som kun går under hattehylla på 240, og dermed har du plass til mye bagasje! Jeg var på tg med 4 stykker i bilen, så jeg veit! Hehe)

Frontsett ville jeg delt på ca 150hz ettersom 5,25" ikke er veldig stort og blir gjerne ikke veldig blide hvis de spilles høyt på lav frekvens. Jeg skal ha 2stk 7*10 i min (kommer vel noen bilder snart tenker jeg) disse skal jeg dele på 80hz for så å la 12" ta seg av 0hz->80hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasient: Skal måle litt og se om det går med 10".

Falstan: Hvordan er disse i forhold til Decade?

RuZleBiFf (Klikka caps-lock'en din når du lagde brukernavn? :P ): Manuell sveiv. Må lage spacer uansett, så kan vel ha hvor stor høyttaler jeg vil..?

Jeg syns at det kommer litt for lite bass inn i coupe'en i en 240, en kompis ( Roger'n på forumet her ) har en 4-kanta Kicker L7, og jeg tror det hadde låti MYE bedre hvis det hadde vært en annen, åpen bil. Derfor jeg tenkte på å ha i hattehyllen.

DLS 7x10 må jo lage endel trykk det å? Overflaten vil vel tilsvare ca 8".. ?

JRRacing

240'n min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt nicket sånn så da kan jeg jo ikke forandre på det! ;)

5,25" er det største du får inn hvir du skal bruke org. hull grunnet at sveiva tar borti høytaleren. Sveiva mi glir over nederste delen av elementet, så hadde blitt vanskelig hvis jeg hadde lagd breiere spacer! (har du for liten spacer og element som er litt bøst så får du ikke ned vinduet! Det problemet hadde jeg! Hehe)

Veit ikke hva Roger'n har gjort, men å ha elementet mot seteryggene og 2 rimelig store bassporter og en stor kasse, så spiller det fett selv i 240! ;)

Jeg har en L7 liggende her nå, og har ny forsterker (på rep. :( ) som jeg skal koble opp så fort jeg får igjen monoblokka!

Dette er et kraftigere oppsett enn det forrige jeg hadde, og det spilte tålig bra alså! Rista i alt som var og blei helt ør i huet av å spille for høyt! (tyggispakke hoppa ned fra den veranda-lignende greia midt på dashen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decade spiller mye høyere og renere, men har aldri prøvd decade med forsterker slik som jeg har testa med P953. Skal teste decade høytalera mine på samme forsterkeren til uka når jeg får bygd opp hattehylla så kan du jo få høre hva jeg syns da..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

falstan : Det hadde vært ålreit!

RuZleBiFf : Han har kassa stående på det "nederste nivået" i bagasjen, med elementet mot ryggen.

Sjekka litt på 8" i går, får jo relativt greie Rockford for 5-900 kroner da..

JRRacing

240'n min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godagen!

Jeg har en Volvo 244 GL lik din, og har følgende i bilen;

i dørene: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1487

hatthylla: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1491

I skrivende stund driver jeg å bygger ei kasse, som skal være på det øverste nivået under hatthylla, dette gjør jeg for å spare "verdifull" plass, den skal inneholde en 12" sub: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1056

Polk-høytalerne kan jeg trygt anbefale! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ har kjøpt infinityhøytalera t min 240, å di gir fin lyd.

frontdører: Infinity Reference 4012i - http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=429

hattehylle: Infinity Reference 9613i - http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=198

måtte bygge ut høytalerne i dørene med ca 10mm..så jeg dreide noen aluminiumsringer og la bak høytalerne, ble veldig bra tilslutt.

og dessuten så ga 6x9" en veldig fin bass.. men nå har jeg puttet inn en 12" dynabel sub, men har faktisk vurdert å ta d ut siden høytalerne spilte nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider