Gå til innhold

Bytte til Diesel motor??

Ranger emnet


Ray

Anbefalte innlegg

Hva skal til for å sette en GTD motor i min 1.8 Bensiner ? Hva må bygges om og hva kan brukes fra gamle motor/ledningsnett/framstilling/bensinpumper/Eksos?

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor, ledningsnett og dieselpumpe®. Muligens eksosen. Sånn grovt sett ihvertfall. Bremser er vel likt som på 1.8 Monopoint.

 

Men ikke kjøp deg GTD-motor når du først skal bygge om, gå heller for en TDi-motor. Litt bedre potensiale i disse motorene.

 

Finn deg en komplett vrak/delebil, så har du alle nødvendige deler.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor, ledningsnett og dieselpumpe®. Muligens eksosen. Sånn grovt sett ihvertfall. Bremser er vel likt som på 1.8 Monopoint.

 

Men ikke kjøp deg GTD-motor når du først skal bygge om, gå heller for en TDi-motor. Litt bedre potensiale i disse motorene.

 

Finn deg en komplett vrak/delebil, så har du alle nødvendige deler.

 

 

er like mye pontensiale i en TDK motor. får like mye ut av den. og ikke minst mye billigere

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min beskjedne kunnskap så mener jeg nå at en TDi er bedre enn en TDK/GTD-motor. Om det stemmer, får noen andre avgjøre. En TDi kan chippes, noe en TDK ikke kan. Var noe av dette jeg baserte svaret mitt på.

 

Dessuten så har jeg hørt om mer motormessig tull angående TDK, enn det en TDi har.

 

Golf 3 ble levert med TDi-motorer som har 90 og 110 hk, kontra TDK som har kun 75 i forhold.

 

Man kan jo lett få ut 100-110 "cirkahester" i en TDK kun med å justere turbotrykk og dieseltilførsel, men det har du jo originalt i en TDi, og med chip, annen turbo osv så har du straks betraktelig mye mer enn det.

 

Golf 3 1,9 TDi 90 + 31 = 121hk 210 + 70 = 280nm med chip ifra Norsk Bildelesenter.

 

Golf 3 1,9 TDii 110 + 27 = 137hk 235 + 70 = 305nm med chip ifra Norks Bildelesenter.

 

Annen turbo, eksos, filter etc så har du straks enda mer hk, og ikke minst en relativt rå lyd.

 

Skulle jeg selv bygd om, så ville jeg helt klart gått for en TDi-motor. Kan likeså godt slenge et par ekstra lapper i det når man først skal bygge om, og få det bedre/mer ordentlig.

 

Skal ikke være noe bedreviter (for fullt mulig jeg tar feil), men sånn jeg ser det så har en TDi mer potensiale for videre trimming, nettopp for at den har mer hk originalt, og for at den har den fordelen at den kan chippes.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår