Gå til innhold

Bilen vil plutselig ikke starte !?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en audi 80 2.0E som plutselig ikke ville starte. Har ikke den fjerne anelse om hva det kan være, men gamle eieren sa at han også hadde hatt dette problemet EN gang, men da hadde den startet igjen dagen etter.

 

Den er som regel lettstartet, i forhold til det gamle audier pleier å være, og tenningsmodulen er nylig skiftet.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt kluss med det der på min Camry.. Den begynte med å bli litt vanskelig. Startet alltid når den var kald, men når den var kjørt noen få minutter(hverken varm eller kald) måtte jeg ofte kinne 2 - 3 ganger før den kom.. Så en dag ville den ikke starte i det hele tatt.. Konstaterte at der ikke var gnist på pluggene, og etter systematisk feilsøking av tenningssystemet, fant jeg deffekt pickupcoil i fordeleren, så fikk tak i en brukt fordeler, og siden har det ikke vært noe problemer..

 

 

Jeg er ikke noen bilmekaniker, så sikkert noen som har bedre tips, men siden ingen har nevnt det, så ville jeg i allefall ha fått tak i ei tenningslampe og kobla på en pluggledning for å se om den blinker når du kinner.. Evt. ta ut en plugg og la den være i pluggledninga og holde gjengene på pluggen borti gods(vær forsiktig, høyspent pulser her, så hold med isolert tang) for å konstatere om der er gnist eller ikke..

 

Dersom der ikke er gnist, og du har en hugger i nærheten, kan det være greit å få tak i en fordeler og coil, som en her allerede har foreslått, da det er store muligheter for at det er her feilen ligger..

 

Dersom du som meg, ikke har en hugger i umiddelbar nærhet og må til å feilsøke, for å lokalisere problemet, så kan det være fordeleren, coilen, tenningslåsen,tenningsmodulen, ledningsbrudd, eller gåen sikring.. Er jo ikke så sannsynlig at alle pluggledningene eller alle pluggene skulle gå på en gang, så nesten ikke vits å måla alle de.. Ta av fordelerlokket og sjekk at der ikke er korrosjon og drit på kontaktene spray gjerne med 5-56 for å drive ut evt. fuktighet, og sjekk at fordelerlokket ikke er sprukket eller har andre forstyrrelser hvor høyspenten kan gå til gods. Sjekk at rotoren har rene kontakter. Mål ledninga fra coilen til fordeleren. Motstanden i den(og pluggkablene) skal ikke overstige, husker ikke om det var 10kohm eller 20kohm. Noen biler har coilen integrert i fordeleren, da sitter denne "kabelen" integrert i fordelerlokket, da må det måles der i tilfelle.. Når tenninga er på skal coilen ha 12v fra tenningslåsen. Dersom der ikke er, kan det være noe galt med tenningslåsen, eller ledningsbrudd, eller sikring.

 

Dersom du har en haynes eller verksted manual, står det nok noen tips der. Der finner du også hvordan du kan måle spolene på coilen og pickupcoilen, og hvilke verdier disse skal ha.. Der skal også være forbindelser mellom pickupcoilen og tenningsmodulen, og fra tenningsmodulen tilbake til coilen, kan jo være ledningsbrudd der.. Tenningsmodulen skal også ha 12v..

 

Tenningsmodulen er ikke så enkel å sjekke, så i og med den er "ny", kan du vel gå utifra at den fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest igjennom hele tråden.

 

Men bensinpumpene ryker på disse når gått rundt 200' +

Kjør en jumperkabel på bensinpumperelet og hør om pumpa går. Hadde slikt problem med min 2.0e, skjedde en gang.. så tok en stund før det skjedde igjen.. og igjen.. men visste egentlig hva som var feilen...

3 ting kreves for at bilen skal starte, drivstoffblanding, gnist og kompressjon.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tennings BRYTERN til audi vw er no drit. den kan være gåen. har bytte flere stk på mine biler: ellers jordpunktet som sitter under dashbordet til venstre,med alle dæm brune(?) ledningene på kan være løs

så på golf1(?) å på golf 2 å på passat 32b som har felles sikkringskap. det finnes 2 forsjellige delenr,men dem passer om hverandre. dem skapa(releskapet) som sitter under dashbord er no skikkeli rask. kan bli dåli kontakt i dem,å det kan.du ikke se : BYTT DEM til en anna. fra en anna bil.

har bytta minst 7 stk av dem da dem er defekt( 4 i samme bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår