Gå til innhold

Bilen vil plutselig ikke starte !?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Viss starter går rundt er det både strøm og bevis på at starteren er ok.

Deretter sjekk tenninga,om du får gnist. Kan gjøres på fleire måter,enten ved å bruke stroboskop(tenningslampe) der du får diskolys hver gang det går spenning igjennom kabelen.

 

Eller bare å skru ut plugger og legge de til gods. Sjekk samtidigt gapet på elektroden på pluggene at det stemmer.

 

Viss du ikkje får gnist på noken plugger,sjekk plugger og kabler(mål om kontakt/ohm stemmer. Er desse ok,mål da kabel fra coil til fordeler. Sjekk om du får gnist fra denne. Er det ingen gnist,sjekk kabel.Er kabel ok er det enten coilen eller fordeleren din som har defekter,viss ikkje ledningsbrudd noen plass(rekner med at du allerede har sjekket sikringer???) Sjekk fordelerlokk,rotor,tenningsmodul(på Hall- og induksjons-systemer).

 

Funker alt av tenningsanlegget ditt,kan du sjekke grunninstillingen på tenninga di. Med mindre fordeleren har løsna ser eg ingen grunn til at den bør sjekkes. Men uansett: ta ut pluggen i syl 1 og snurr motor rundt til du får syl 1 på komp takt(blåser ut plugg holet),dvs ØD eller øvre dødpunkt. Løsn fordeleren slik at du kan vri den. Vri den att og frem til du får gnist fra plugg 1.Da har du grunninstilling og motor bør starte(viss dette var problemet).

 

Sjekk om at ikkje reg reima di har hoppa noen tenner,i værste fall slitna.Noen motorer har så lav komp at de ikkje kolliderer(ventil mot stempel). Da kan du dra den på starteren uten at noe kiler seg.

 

Viss alt ok,gå over på bensinsystemet. Sjekk at pumpa går,enten ved berre å lytte(rekner med du har el pumpe) eller å ta av bensinslangen i motorrom. Er ofte det beste for å være sikker. Kommer det ikkje bensin er det enten en lekkasje i slanger eller tett(viss pumpa gikk),pumpa er defekt eller strøm-mangel(sikringer,rele,ledninger).

 

Funker derimot alt dette og bensin kommer der den skal,har du sannsynligvis problem med sprutet ditt(er det K-jetronic på denne?). Dyser som enten henger,rust i innsprutssystemet gir tetthet og treghet,signalfeil til dyser(strøm),styresentralen eller lmm. Kort sagt feilsøking der.

 

Vil tro at feilen ligger blandt det nevnt ovenfor en plass. Lkke til:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår