Gå til innhold

86' Sierra 2.0S | Oppdatering; feeeerdig :D

Ranger emnet

souji

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nytt medlem her, selv om jeg har snoket litt rundt uten konto her en stund. Har nå nylig anskaffet meg min første bil, en Sierra 2.0iS fra 1986. Har ikke vært i bruk på en god stund, har hatt mange eiere, intet servicehefter eller noe særlig slikt, ganske dårlig stand rent kosmetisk men okay rust-messig og motoren traller og går greit.

Uansett! Det jeg lurte på var generelt kommentarer på denne bilen og ting jeg må passe på. Virker som en grei bil som er morsom å kjøre (hva faen er vektfordelingen på disse?). Ellers lurte jeg på å handle nytt K&N-filter siden det er et sabla slitent original-type-filter som står på for øyeblikket, vært moro med noe mer lyd. Er ingen hobby-mekaniker eller praktisk anlagt mann, men jeg antar at luftfilterbytte er ganske simple greier.

Åh, også var det et lite problem jeg har merket meg. Når man har godt gasspådrag og hjulspinn, da spesielt med uregelmessigheter i underlaget, skjer det noen gang at bilen hopper ut av gir, bokstavelig talt. Selve girstangen hopper ned i fri. Problemet er ikke til stede under normal kjøring og selv når det grisekjøres er det intet stort problem, men lurte litt på det.

Takk for mye bra informasjon på forumet :thanks

Oppdatering(er), se nyeste post.

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel.. Ganske store krefter som er i sving da :p.. Da mener jeg når du har "halvveis" grep på asfalten... Nøkker rett og slett i kassa....
Ja jo, antar det :P

En annen ting er at den lugger litt når man gir full gass, mer jo lavere gir, skjer bare ved rask endring av gasspådrag. Når den er kald er det nesten som den skal kveles, mens når den er varm er det ikke spesielt alvorlig men fremdeles til stede.

1997 BMW 520i

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket i dag da jeg dro på første langturen (bilen ble funnet i min kjære hjemby Mo i Rana når jeg var på høstferie der) til Trondheim at det kommer litt rare lyder fra potten når den motorbremser, eller hva enn det kalles, i nedoverbakker (forresten overraskende mye motorbrems på den). Litt sånn putre/poff-lyder, så lave at det er knapt du hører det men de er til stede og det bare når man triller i nedoverbakke og bilen er i gir. Noen som har en anelse hva dette kommer av ? Interessant å vite i alle fall.

1997 BMW 520i

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige biler de iSene!

Se opp for rust i kanaler, hjulbuer samt over foringene der hvor bakstillinga er festet på hver side i rammevangene, og rust i stolfestene, rattakselforing er ofte sliten (måtte akkurat bytte min egen) og bakfjørene knekker gjerne "ofte", kan være litt ymse lys i baklysa, men hjelper som regel å skrape litt på kontaktene der...

Forøvrig mye bedre seter enn standard sierra, og virker en del sprekere pga lavere utveksling... Innsprutet virker ganske stabilt også, (hvis iSn stopper, er det som regel bare å sette på igjen ledningene på bensinpumpa;))

Aner ikke vektfordeling på dem, tror ikke det er noe kjempegunstig...

Bytte av luftfilter kan være litt tungvint, da luftmengdemåleren sitter skrudd i lokket på filterboksen, innsatsfilter er jo en enkel mulighet...

Kan jo være at kassa er sliten, men vil ikke tro det dersom den ikke lager noe stygge lyder hvis du girer litt fort?.. hvor mye har den gått da?

Ikke noe lambda på disse bilene nei...

Går jo an å sjekke bensintrykk, og kanskje vakuumslangen fra innsuget ned på trykkregulatoren. Kan og være at mengdemåleren er sliten/oljete så den går litt treigt.

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bil du har skaffet deg! angående KN filter så må du kjøpe et adapter som er fra LMM.. angående smellinga i potta så er det ikke noe farlig det er jo litt tøft:D

Tar deg ikke på motor men tar deg på galskapen!

*Audi A4 TdiQ*

*King Cab 2.2 badass*solgt*

*Sierra 2.0 IS *søppel*

*arctic cat zl 500 *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin som ikke blir forbrent og antennes på vei ut av eksosanlegget, ingenting å tenke på men mulig du kan justere bensintrykket litt. Lambda på bilen din ?

Legg ut noen bilder av vidunderet a :D

Okay, fint å vite :)

Bølgelengden på bilen ? Beklager, helt grønnskolling når det gjelder bil.

Ja faen det skulle jeg gjort, men har dessverre intet kamera tilgjengelig for øyeblikket, selv ikke på mobiltelefonen. Jeg skal se om jeg kan ordne noen kunstverk over helgen.

Nitro: Fint innlegg, mye grei info :) Har tittet litt på de plassene og det er i alle fall litt rust i setefestene og hjulbuene.

Bensintrykk, vakuumslange fra innsuget og alt det der hørtes avansert ut, men om det blir noen service på den, mest sannsynlig privat da, skal jeg huske å nevne det :p

Innsatsfilter, hvor får jeg kjøpt det til denne ?

Girkassen virker fin ellers ja, og det er bare i de mer "ekstreme" situasjoner den hopper ut av gir. Gått 195 tusen.

meino: Godt å høre :)

De "demperne" som skal holde bakluken oppe er også litt kranglete, holder den med litt flaks akkurat oppe i alt fra 1 til 30 sekunder, så detter den ned, og da er ikke hattehylen montert. Hørte noe om at dette var et kjent problem på iS utgaven ?

1997 BMW 520i

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg litt mer peil på... Du har sikkert den "vingen" aka den lille svarte... Jeg hadde og det.. Og mine 2 splitter nye biltema dempere klarte å holde den oppe om sommeren, men ikke løfte den opp selv.... Og om vinteren fikk jeg den 1 gang i hodet, og 1 i ryggen.. Ville nesten like gjerne kjøpt nye hos ford.. Da vet du ihvertfall at du får noen som duger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer kjøring har det ankommet noen ekstra problem, disse kanskje litt mer plagsomme. Bilen bruker kjølevæske, ikke spesielt mye men merkbart. Etter 70-80 mil med kjøring siden fylt kjølevæske var det såpass lite at temperaturen begynte å jevnlig stige godt over normal arbeidstemperatur (spesielt høy temp når bilen sto i ro på tomgang i noen minutter). Hva er de mest vanlige tingene som er galt når bilen bruker kjølevæske? Noe man kan sjekke selv uten noen særlige mekanikerferdigheter?

Et annet problem er dugg, selv når det ikke er så kaldt (under 11-12 grader, spesielt om det er fuktig). Dugger som bare det selv om man har vinduet oppe og varmeanlegget på fullt trøkk (prøvd å slått det av også). Hørte noen nevnte at dette kunne være pollenfilteret som var ødelagt eller noe, og at det ville hjulpet å tatt det ut. Kom med forslag.

1997 BMW 520i

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket om det er lekasje ved kjøleregisteret inne i bilen? det kan ha betydning for tap av kjølevæske og dugg i bilen
Nei, det har jeg ikke. Er helt 200% blank på mekking generelt, kan såvidt skifte tennplugg på en moped. Hvordan sjekker jeg kjøleregisteret ?

1997 BMW 520i

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa på desse bilene er vel ikkje akkurat verdens beste,så lenge de ikkje blir kjørt hardt. Låsemekanismene inne i kassa(de som holder synkromesh) er noen halvmåner som har en lei tendens til å dette ut,samtidig som låsekulene(som hjelper å holde den i gir) ikkje har det største spennet og blir lett trege i sporet ved hard bruk. Desse kassene har vel heller ikkje avtapping,noke som fører til at alt av slagg ligger på bunnen og forurenser. Er en magnetplugg der meiner eg,men denne tar jo bare en viss mengde til seg. Blir endel spon og grums etter kvert.

Sjekk eksos for kvitrøyk,lukt på kjølevæska i ekspansjonstank samtidig som du ser etter trykk/bobler og misfarging i væska. Trykktest anlegget,litt over kiloet er nok, og sjekk om trykket faller og viss det gjør det se etter synlig ytre lekkasje round baut(varmeregisteret/varmeapparatet ligger inne i bilen "inne" i dashbordet).

Putring i eksos kan komme av eksoslekkasje/utett eksos i tillegg til uforbrente gasser i eksos. Meiner dette systemet skal ha bensinkutt på motorbremsfunksjonen men er ikkje sikker. Kan være sleving på dyser eller noe slitt motor(veivhusgasser i forbrenningsrom).

:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider