Gå til innhold

Subwoofer med lang slaglengde vs. kort?

Ranger emnet


emyr

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene/ulempene med kort og lang slaglengde på en subwoofer?

 

Slik jeg ser det, så vil vel en med lang slaglengde ha mindre areal på membranet i forhold til en med kort, pga att gummikanten rundt må være bredere.

Og vil ikke en sub med lang slaglengde være tregere pga av den må flytte seg lengre for å flytte like mye luft? Hvem flytter egentlig mest luft?

 

Det ser jo ut som flere og flere subwoofere blir laget med lang slaglengde, er jo snart vanskelig å finne en som ikke er det. Er det bare fordeler med lang slaglengde?

 

Hvilken gir mest db? Hvilken er enklest å beregne kasse til? Hvilken er det enklest å ødelegge ved att den "bunner"? Hvilken er mest lettdrevet? Hvilken stiller størst krav til god forsterker?

 

Jeg er vel ute etter et generelt svar, for såklart er det forskjell på alle subber, uansett slaglengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er fordelene/ulempene med kort og lang slaglengde på en subwoofer?

 

Slik jeg ser det, så vil vel en med lang slaglengde ha mindre areal på membranet i forhold til en med kort, pga att gummikanten rundt må være bredere.

Og vil ikke en sub med lang slaglengde være tregere pga av den må flytte seg lengre for å flytte like mye luft? Hvem flytter egentlig mest luft?

 

Det ser jo ut som flere og flere subwoofere blir laget med lang slaglengde, er jo snart vanskelig å finne en som ikke er det. Er det bare fordeler med lang slaglengde?

 

Hvilken gir mest db? Hvilken er enklest å beregne kasse til? Hvilken er det enklest å ødelegge ved att den "bunner"? Hvilken er mest lettdrevet? Hvilken stiller størst krav til god forsterker?

 

Jeg er vel ute etter et generelt svar, for såklart er det forskjell på alle subber, uansett slaglengde.

 

 

Jeg henger meg på den. anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være noen bilstereo-guruer som kan dette :op:?

 

Problemet er at det ikke er noe fasitsvar på slikt.

Og å forklare sammenhengen krever at man går i dybden og da er jeg redd mange vil sitte igjen med fler spørsmål enn svar.

 

Kort fortalt og med mange unntak:

Elementer med stor slaglengde (x-max over 25mm) er ofte tungdrevne fordi de har stor bevegelig masse. (noen produsenter kompenserer dette med store magneter)

Elementer med lang slaglengde vil kunne spille høyere ved de aller dypeste frekvensene fordi det krever at det flyttes mye luft.

 

Det er ingen forskjell på hvor "lett" det er å beregne kasse til elementer med kort eller lang slaglengde.

Et element med lang slaglengde er ikke tregere enn ett med kort slaglengde.

Et element med stort oppheng vil ha litt mindre areal enn et med lite oppheng, men husk at arealet som regel måles fra midt på oppheng til midt på oppheng.

Det er ikke bare fordeler med lang slaglengde da det avhenger veldig av resten av elementets oppbygging. (at magnet/motoren står i stil)

 

Oppsumering:

Skal man ha et element med stor slaglengde bør man kjøpe kvalitet, og kvalitet koster som kjent penger.

Styr unna elementer med x-max på 30mm og magnet på 50oz.

Husk at man kun i svært spesielle tilfeller har bruk for så stor slaglengde.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ikke er noe fasitsvar på slikt.

Og å forklare sammenhengen krever at man går i dybden og da er jeg redd mange vil sitte igjen med fler spørsmål enn svar.

 

Kort fortalt og med mange unntak:

Elementer med stor slaglengde (x-max over 25mm) er ofte tungdrevne fordi de har stor bevegelig masse. (noen produsenter kompenserer dette med store magneter)

Elementer med lang slaglengde vil kunne spille høyere ved de aller dypeste frekvensene fordi det krever at det flyttes mye luft.

 

Det er ingen forskjell på hvor "lett" det er å beregne kasse til elementer med kort eller lang slaglengde.

Et element med lang slaglengde er ikke tregere enn ett med kort slaglengde.

Et element med stort oppheng vil ha litt mindre areal enn et med lite oppheng, men husk at arealet som regel måles fra midt på oppheng til midt på oppheng.

Det er ikke bare fordeler med lang slaglengde da det avhenger veldig av resten av elementets oppbygging. (at magnet/motoren står i stil)

 

Oppsumering:

Skal man ha et element med stor slaglengde bør man kjøpe kvalitet, og kvalitet koster som kjent penger.

Styr unna elementer med x-max på 30mm og magnet på 50oz.

Husk at man kun i svært spesielle tilfeller har bruk for så stor slaglengde.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Dette gjorde det en del klarere :)

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste forskjellen er vel kanskje at elementer mer kort slaglenge har høyere følsomhet og krever derfor mindre effekt og låter penere og høyere med mindre forsterkere. Elementer med lang slaglengde krever ofte større og strømsterke forsterkere for å få fult utnytte av elementets egenskaper og for å låte pent.

 

Det trenger heller ikke å være så stor forskjell på lydnivået på et element med kort slanglengde og lav rms i fohold til et langslags element med lav følsomhet og høyere rms tålelighet.

 

feks..et element med 96db følsomhet og som tåler 250 rms, skal i teorien ikke spille høyere enn et element som har følsomhet på 87 db og som tåler 1000 watt. Men dette er i teorien, og det er selfølgelig mange andre faktorer som spiller inn! Men dette kan være noe å tenke på for de som tror at en tungdrevent element med masse effekt er den eneste måten å få mye db.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår