Gå til innhold

Subwoofer med lang slaglengde vs. kort?

Ranger emnet


emyr

Anbefalte innlegg

Den viktigste forskjellen er vel kanskje at elementer mer kort slaglenge har høyere følsomhet og krever derfor mindre effekt og låter penere og høyere med mindre forsterkere. Elementer med lang slaglengde krever ofte større og strømsterke forsterkere for å få fult utnytte av elementets egenskaper og for å låte pent.

 

Det trenger heller ikke å være så stor forskjell på lydnivået på et element med kort slanglengde og lav rms i fohold til et langslags element med lav følsomhet og høyere rms tålelighet.

 

feks..et element med 96db følsomhet og som tåler 250 rms, skal i teorien ikke spille høyere enn et element som har følsomhet på 87 db og som tåler 1000 watt. Men dette er i teorien, og det er selfølgelig mange andre faktorer som spiller inn! Men dette kan være noe å tenke på for de som tror at en tungdrevent element med masse effekt er den eneste måten å få mye db.

 

 

Man kan begynne å fatte hvor utrolig mye det er å tenke på når man komponerer et anlegg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

TAD er like bra som det er dyrt ;) Det er ingenting i veien for å bruke PA-elementer, snarere tvert imot egentlig. Jeg har også lufta idèen her inne tidligere. Man må bare passe på at T/S-parametrene egner seg til noe som passer i en bil.. Slå på tråden til Tangen AV-design, han bør kunne hjelpe deg med et Beyma-element eller tre som funker :) Tlf. 45 66 57 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kan vel egentlig passe i bil så lenge parametrene stemmer, men jeg ville vel holdt meg til de "gode" PA-produsentene.. TAD, JBL, B&C, Beyma, Volt, PHL, Eminence, RCF, McCauley, osv... Fellesnevneren for de fleste PA-element er lav Qts som indikerer god størrelse på kassene, men ettersom bilkupèen løfter de lavere frekvensene en god del kan man nok slippe unna med ganske små kasser. På bekostning av effekttålighet riktignok, små lukkede kasser på elementer med lav Xmax tåler ikke allverdens før det sier "KLÆKKLÆKKLÆKK" ;)

 

Har foreslått dem før, men folk later til å heller ville ha RF, Kicker osv.: hva med en B&C 8NDL51 i hver dør? :D

 

53.jpg53.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å komme med et par tillegg til Dag sitt første innlegg, som jeg forøvrig stiller meg helt bak.

 

Det har vært et enormt jag i bransjen etter å ha mest mulig Xmax. Det er viktig å poengtere at her jukses det svært mye. Skal Xmax brukes riktig, og ha noen som helst praktisk nytte, skal det være et uttrykk for elementets lineære slaglende en vei. Alså hvor langt elementet kan bevege seg med en lineær BL kurve. BL er et uttrykk for motorstyrke. Svært mange oppgir max BL noe som egentlig sier svært lite. En BL kurve mør være så flat som mulig for å kunne opprettholde mest mulig motorstyrke når elementet begynner å vandre. Alle motorer mister styrke desto lengre elementet beveger seg. Forskjellene går i hvor raskt motorstyrken begynner å falle, og hvor bratt den faller. En BL kurve som ser ut som en V på hodet, er teoretisk sett ikke bra. En BL kurve som ser ut som en bred U er bedre. Det må dog poengteres at det har vært både suksessfulle konstruksjoner av både det ene og det andre.

 

Litt av poenget med høy Xmax er ikke å unytte den fullt ut, slik mange hevder, men å ha endel headroom å gå på i elementet før motoren mister kraft og elementet begynner å forvrenge drastiskt. Dette er i og for seg en meget god tanke, desverre så har det seg slik at flere av de mest kjente bassene på markedet med enorme Xmax verdier, forvrenger rimelig mye når man begynner å stige litt i frekvens. Samtidig har mange sett det som en fordel at ett element har potensiale til å flytte like mye luft som flere andre elementer av samme størrelse. Det høres selvsagt veldig fint ut, men på bekostning av hva? Personlig ville jeg aldri være i tvil. Heller flere elementer enn å presse et element til det ytterste. Ved å utnytte et langslagselement fullt ut, vil man i mange sammenhenger kun oppnå redusert dynamikk og transientgjengivelse i tillegg til høyere forvregning.

 

Jeg høres veldig negativ ut overfor elementer med høy Xmax, det er ikke tilfellet. Jeg ser helt klart positive sider også, men det er viktig å være klar over at selv om elementet har en Xmax på 30 mm, betyr ikke det at det nødvendigvis er fordelaktig å presse elementet ut i full slaglende rent lydmessig.

 

En annen ting som er viktig å ha i tankene, kanskje viktigere enn Xmax, det er Xmec. Xmec er et uttrykk for maksimal mekanisk slaglengde. Alså hvor langt elementet kan bevege seg rent mekanisk. Et element med lang mekanisk slaglende tåler ofte mye juling før det går i stykker. Ganske enkelt forklart.

 

Det jeg har skrevet her er bare en liten del av hele problematikken, da det er mye som spiller inne når det kommer til elementets lineære vandring. Oppheng er ikke minst av en utrolig viktig faktor. Sammen med motor skal dette utgjøre en "riktig" symbiose.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår