på-tværra=) Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Den viktigste forskjellen er vel kanskje at elementer mer kort slaglenge har høyere følsomhet og krever derfor mindre effekt og låter penere og høyere med mindre forsterkere. Elementer med lang slaglengde krever ofte større og strømsterke forsterkere for å få fult utnytte av elementets egenskaper og for å låte pent. Det trenger heller ikke å være så stor forskjell på lydnivået på et element med kort slanglengde og lav rms i fohold til et langslags element med lav følsomhet og høyere rms tålelighet. feks..et element med 96db følsomhet og som tåler 250 rms, skal i teorien ikke spille høyere enn et element som har følsomhet på 87 db og som tåler 1000 watt. Men dette er i teorien, og det er selfølgelig mange andre faktorer som spiller inn! Men dette kan være noe å tenke på for de som tror at en tungdrevent element med masse effekt er den eneste måten å få mye db. Man kan begynne å fatte hvor utrolig mye det er å tenke på når man komponerer et anlegg:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Man kan begynne å fatte hvor utrolig mye det er å tenke på når man komponerer et anlegg:D Det er derfor man skal handle anlegg av folk som kan bilstereo!:) Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 .. og derfor det er vanskelig å skille mellom dem som HAR peiling på det, og de som bare er flotte i kjeften. Sistnevnte er dessverre fremdeles i flertall (og mistenkelig ofte selgere...) ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 .. og derfor det er vanskelig å skille mellom dem som HAR peiling på det, og de som bare er flotte i kjeften. Sistnevnte er dessverre fremdeles i flertall (og mistenkelig ofte selgere...) ;) Yes, thats life :D Men det er vel ingen som kan alt om bilstereo heller :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Er det noen som har erfaring med PA basselement i bil? I hjemmemiljø fungerer de godt, og for mange år siden husker jeg at det var en svensk demobil med TAD basselement. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 TAD er like bra som det er dyrt ;) Det er ingenting i veien for å bruke PA-elementer, snarere tvert imot egentlig. Jeg har også lufta idèen her inne tidligere. Man må bare passe på at T/S-parametrene egner seg til noe som passer i en bil.. Slå på tråden til Tangen AV-design, han bør kunne hjelpe deg med et Beyma-element eller tre som funker :) Tlf. 45 66 57 99 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Ja, Beyma er også gode ting, jeg bruker noen spesialbygde 15" derfra selv. Kan du si noe mer om hva som kan passe i bil? Hvordan bør en kasse tunes? Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Det meste kan vel egentlig passe i bil så lenge parametrene stemmer, men jeg ville vel holdt meg til de "gode" PA-produsentene.. TAD, JBL, B&C, Beyma, Volt, PHL, Eminence, RCF, McCauley, osv... Fellesnevneren for de fleste PA-element er lav Qts som indikerer god størrelse på kassene, men ettersom bilkupèen løfter de lavere frekvensene en god del kan man nok slippe unna med ganske små kasser. På bekostning av effekttålighet riktignok, små lukkede kasser på elementer med lav Xmax tåler ikke allverdens før det sier "KLÆKKLÆKKLÆKK" ;) Har foreslått dem før, men folk later til å heller ville ha RF, Kicker osv.: hva med en B&C 8NDL51 i hver dør? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Har foreslått dem før, men folk later til å heller ville ha RF, Kicker osv.: hva med en B&C 8NDL51 i hver dør? :D Ser ikke bort fra at jeg kommer til å teste de, men har hatt problemer med å finne noe passende for de høyere frekvensene. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Si ifra om du vil teste dem da, jeg har en i USA som sender meg det jeg vil ha. Ca. 800-850 kr. stk. pluss frakt og denslags. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegardrs Skrevet Oktober 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2006 noen som vet definisjonen på PA-høytalere? hva står det for? Siter Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180 Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Oktober 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2006 noen som vet definisjonen på PA-høytalere? hva står det for? Public Adress speakers. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Oktober 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2006 Si ifra om du vil teste dem da, jeg har en i USA som sender meg det jeg vil ha. Ca. 800-850 kr. stk. pluss frakt og denslags. :) Takker for tilbudet! For øyeblikket har jeg lagt inn bud på noen 8" Peerless SLS, men hvis det ikke blir noe av, tar jeg kanskje kontakt. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedal to the metal Skrevet Oktober 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2006 Har pa elementer evnen til å spille bra på dype frekvenser slik som de fleste bilstereoelementer har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2006 Jeg har lyst til å komme med et par tillegg til Dag sitt første innlegg, som jeg forøvrig stiller meg helt bak. Det har vært et enormt jag i bransjen etter å ha mest mulig Xmax. Det er viktig å poengtere at her jukses det svært mye. Skal Xmax brukes riktig, og ha noen som helst praktisk nytte, skal det være et uttrykk for elementets lineære slaglende en vei. Alså hvor langt elementet kan bevege seg med en lineær BL kurve. BL er et uttrykk for motorstyrke. Svært mange oppgir max BL noe som egentlig sier svært lite. En BL kurve mør være så flat som mulig for å kunne opprettholde mest mulig motorstyrke når elementet begynner å vandre. Alle motorer mister styrke desto lengre elementet beveger seg. Forskjellene går i hvor raskt motorstyrken begynner å falle, og hvor bratt den faller. En BL kurve som ser ut som en V på hodet, er teoretisk sett ikke bra. En BL kurve som ser ut som en bred U er bedre. Det må dog poengteres at det har vært både suksessfulle konstruksjoner av både det ene og det andre. Litt av poenget med høy Xmax er ikke å unytte den fullt ut, slik mange hevder, men å ha endel headroom å gå på i elementet før motoren mister kraft og elementet begynner å forvrenge drastiskt. Dette er i og for seg en meget god tanke, desverre så har det seg slik at flere av de mest kjente bassene på markedet med enorme Xmax verdier, forvrenger rimelig mye når man begynner å stige litt i frekvens. Samtidig har mange sett det som en fordel at ett element har potensiale til å flytte like mye luft som flere andre elementer av samme størrelse. Det høres selvsagt veldig fint ut, men på bekostning av hva? Personlig ville jeg aldri være i tvil. Heller flere elementer enn å presse et element til det ytterste. Ved å utnytte et langslagselement fullt ut, vil man i mange sammenhenger kun oppnå redusert dynamikk og transientgjengivelse i tillegg til høyere forvregning. Jeg høres veldig negativ ut overfor elementer med høy Xmax, det er ikke tilfellet. Jeg ser helt klart positive sider også, men det er viktig å være klar over at selv om elementet har en Xmax på 30 mm, betyr ikke det at det nødvendigvis er fordelaktig å presse elementet ut i full slaglende rent lydmessig. En annen ting som er viktig å ha i tankene, kanskje viktigere enn Xmax, det er Xmec. Xmec er et uttrykk for maksimal mekanisk slaglengde. Alså hvor langt elementet kan bevege seg rent mekanisk. Et element med lang mekanisk slaglende tåler ofte mye juling før det går i stykker. Ganske enkelt forklart. Det jeg har skrevet her er bare en liten del av hele problematikken, da det er mye som spiller inne når det kommer til elementets lineære vandring. Oppheng er ikke minst av en utrolig viktig faktor. Sammen med motor skal dette utgjøre en "riktig" symbiose. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.