Gå til innhold

Spørsmål om høytalerkabler

Ranger emnet

SSRFW

Anbefalte innlegg

Har ett frontsett på omtrent 180 W RMS som skal kjøres passivt med forsterker i bagasjerom. Hvor store kabler burde jeg bruke? 4mm?

I tillegg har jeg en sub som tåler omtrent 600W hvor store burde disse kablene være? 6? 10 ?

Og: Når jeg skal legge nye kabler i motorrom, jording etc, bruker jeg bare samme type kabel som jeg legger bak til forsterkeren? (mangetrådet 50mm)

Vet noe av dette har blitt postet før men klarte dessverre ikke å finne det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt 4 kvadrat på både frontsettet og suben...de høye frekvensene går lettest på trådens overflate og lave frekvenser går i senter av tråden. I en mangetrådet kabel er overflate arealet veldig stort, så ser ingen problem med å bruke tykkere kabler.

Til strøm; bruk så stort du har råd og plass til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Her var det jo ikke helt enighet! Innspill noen? Vet jeg skal legge 50mm, men burde jeg bruke den samme kabelen som ellers? Fks Stinger, Evus ? Hva bruker dere ?

Bruk en eller annen mangetrådet :)

Ellers blir det så inni H stivt...

For øyeblikket har jeg Stinger HPM stort sett over alt.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har heller lite og si hva du bruker til frontsettet, det som har noe og si er at det burde være godt ledende materiale (kobber) ellers hvor tykk de er har lite og si... at de er godt skjermet er et pluss... ellers har det heller ikke så mye og si hvor tykk subkabelen er da jeg går ut ifra at avstanden mellom forsterker og sub er liten...

VIKTIG at kablene er mangetrådet da de ikke er så mottakelige for støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg heller har sett skjemet høytalerkabler, tror han mente at det bør være god isolasjon som tåler kulde og tåler litt røff behandling så man ikke for en ufrivillig av isolering etter lang tids bruk :)

angående hva trådstarter spør om..

høytalerkabler er det mye synsing om, men alle som har svart her angående tykkelse på kabler gir et trygt og godt svar.. noen mener tykke kabler på diskant ikke er bra.. men jeg skulle likt å se den samme personen fortalt meg vilken kabel jeg brukte hvis han ikke så vilken jeg bytta til.. mitt tips er å ha kvadrat nok, heller litt for mye enn for lite. Men det er ikke noe vits å overdrive heller.

Selv kjører jeg aktiv deling på midbass/mellom tone og diskant og har 4mm2 til midbass/mellomtone og 2.5mm2 til diskant på bass har jeg 4mm2

jeg valgte 2 forskjellige størelser på grunn av latskap.. da slapp jeg å merke kablene når jeg la de opp.. den tykkeste til mellomtonen og den tynne til diskanten :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider