på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 Jeg ser noen subber går på 3,8ohm, som denne----> http://www.ground-zero-audio.com/english/05_rw12xsal.htm Vil det da gå bra å koble den til en brokobblet 2-kanals forsterker som er stabil ned til 2ohm? For jeg har hørt at hvis man kobbler et 4ohms element brokobblet på en 2-kanaler, vil ampen se 2ohm... er dette tilfelle? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 fungerer nok fint det. 0.2 ohm forskjell har veldig lite å si som regel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 fungerer nok fint det. 0.2 ohm forskjell har veldig lite å si som regel. Ok :) Kan du bekrefte det jeg har hørt om brokobling og halvering av ohm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 parallell-kobler du spolene så vil du halvere, seriekobler du fordobler du Siter Too much power is never enough! [ ] '67 Buick Skylark [ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt [x] Volvo 142 '71 - Solgt :( [x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 parallell-kobler du spolene så vil du halvere, seriekobler du fordobler du ikke det jeg mener. det jeg har hørt er: hvis du har et 4ohms element, enkeltspole, og har en 2-kanal forsterker som du brokobbler, da vil forsterkeren kjøre i 2ohm, siden den er brokoblet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 Hvilke motstand forsterkeren kjører kommer ann på hvordan du har koblet elementet(ene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 ikke det jeg mener. det jeg har hørt er: hvis du har et 4ohms element, enkeltspole, og har en 2-kanal forsterker som du brokobbler, da vil forsterkeren kjøre i 2ohm, siden den er brokoblet Nei, de du har snakka med har nok blanda å brokoble forsterkeren og det som mange kaller å "brokoble" spolene :) Siter Too much power is never enough! [ ] '67 Buick Skylark [ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt [x] Volvo 142 '71 - Solgt :( [x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 Nei, de du har snakka med har nok blanda å brokoble forsterkeren og det som mange kaller å "brokoble" spolene :) Ok jeg huska litt feil, men les det nest nederste avsnittet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 Var rart, aldri hørt om dette jeg iallefall Siter Too much power is never enough! [ ] '67 Buick Skylark [ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt [x] Volvo 142 '71 - Solgt :( [x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 Var rart, aldri hørt om dette jeg iallefall Det er derfor jeg syns det er vanskelig å finne den rette subben :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 stemmer det dær.. om du har en sub på 4ohm og brokobler den til en (2 kanals)forsterker så ser forsterkeren på suben som 2 ohms last og om forsterkeren ikke er "stabil" lengre ned en til 2 ohm så bør du vel heller ikke gå så mye lengre ned. Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2006 stemmer det dær.. om du har en sub på 4ohm og brokobler den til en (2 kanals)forsterker så ser forsterkeren på suben som 2 ohms last og om forsterkeren ikke er "stabil" lengre ned en til 2 ohm så bør du vel heller ikke gå så mye lengre ned. Flott, da var det bekreftet :D 8ohm=4ohm og 4ohm=2ohm? Altså en forsterker som er stabil i 2ohm bridged, foretrekker et 4ohms element? (for å være helt sikker :D) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 nah, om den er stabil i 2 ohm brokoblet så er den stabil ned til 2 ohm, men om den er stabil 2ohm pr kanal, så når du da brokobler den så er den bare stabil til 4ohm Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 Som codegen sier, det har ikke noe med at den "ser" noe annet enn den er... Tror bare du må leve med at den ikke er stabil i samme last i brokoblet(les mono) modus som i normal modus(les stereo)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 Hvilke motstand forsterkeren kjører kommer ann på hvordan du har koblet elementet(ene) Men det blir jo hevdet ved brokobling av forsterker, med 4 ohm sub. At begge kanal får 4 ohm, og når disse kanalene er brokoblet, så blir det 2 ohm last. For er det som du sier, så kan jeg ikke forstå hvorfor mange forsterkere tåler 2 ohm i stereo, men 4 ohm i mono. Det blir ofte også sagt att det spiller ingen rolle hvor du serie/parralell kobler. Så en brokobling av forsterker kan da ses på som parralell kobling. Og da blir 4 ohm 2 ohm. Men forbruker er uansett 4 ohm Da må den brokobla forsterkeren trekke 4 ohm pr forsterker del. (kan være litt på jorde nå, siden forsterker kobbling ikke er min sterkeste side) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg