Gå til innhold

3,8ohm vs 4ohm

Ranger emnet

på-tværra=)

Anbefalte innlegg

Jeg ser noen subber går på 3,8ohm, som denne----> http://www.ground-zero-audio.com/english/05_rw12xsal.htm

Vil det da gå bra å koble den til en brokobblet 2-kanals forsterker som er stabil ned til 2ohm? For jeg har hørt at hvis man kobbler et 4ohms element brokobblet på en 2-kanaler, vil ampen se 2ohm... er dette tilfelle?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det jeg mener. det jeg har hørt er: hvis du har et 4ohms element, enkeltspole, og har en 2-kanal forsterker som du brokobbler, da vil forsterkeren kjøre i 2ohm, siden den er brokoblet

Nei, de du har snakka med har nok blanda å brokoble forsterkeren og det som mange kaller å "brokoble" spolene :)

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det dær.. om du har en sub på 4ohm og brokobler den til en (2 kanals)forsterker så ser forsterkeren på suben som 2 ohms last og om forsterkeren ikke er "stabil" lengre ned en til 2 ohm så bør du vel heller ikke gå så mye lengre ned.

Flott, da var det bekreftet :D 8ohm=4ohm og 4ohm=2ohm?

Altså en forsterker som er stabil i 2ohm bridged, foretrekker et 4ohms element? (for å være helt sikker :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke motstand forsterkeren kjører kommer ann på hvordan du har koblet elementet(ene)

Men det blir jo hevdet ved brokobling av forsterker, med 4 ohm sub. At begge kanal får 4 ohm, og når disse kanalene er brokoblet, så blir det 2 ohm last.

For er det som du sier, så kan jeg ikke forstå hvorfor mange forsterkere tåler 2 ohm i stereo, men 4 ohm i mono.

Det blir ofte også sagt att det spiller ingen rolle hvor du serie/parralell kobler.

Så en brokobling av forsterker kan da ses på som parralell kobling. Og da blir 4 ohm 2 ohm. Men forbruker er uansett 4 ohm Da må den brokobla forsterkeren trekke 4 ohm pr forsterker del.

(kan være litt på jorde nå, siden forsterker kobbling ikke er min sterkeste side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider