Gå til innhold

2 liters motor.:)

Ranger emnet


_s90r_

Anbefalte innlegg

Er det ikke no med att Honda sine motorer går "feil" vei? Kan vel ikke sette ITR motor i en RWD bil pga av att da ville du fått et gir framover og 5/6 bakover?

Mja, du kan jo ikke bruke org. girkasse uansett fra en FWD bil, så da spørs det jo på kassa du bruker.

Men i motsetning til alle andre FWD biler jeg har vært borti som har girkasse på høyre side av motoren har Honda den på venstre side. Så da spørs det hvilken vei motor og gir sviver i motsetning til hverandre da :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke for å være stygg, men hvilke andre biler har dere som har testet/eier en Calibra 2.0 16v kjørt i tillegg til denne? Jeg syntes ikke de går noe spesielt bra i forhold til andre 2litere med 150hk.Nesten "alle" 2litere nå har 150hk, så hvorfor dere drar fram denne, det skjønner jeg ikke. Rekke 6erene til Bmw går minst like bra og har en mye finere lyd.

Honda S2000 er vel den beste 2literen uten turbo nå..Og jeg ville nok valgt en 1.8liter fra ITR(200hk og Vtec) før en 2.0l 16v med 150hk.

Til trådstarter: Kan du si oss hvorfor du akkurat skal ha en 2 liter uten turbo? Har jo en haug av andre gode og trimme vennlige motorer i både større og mindre ccm volum.

hehehe ja har kjørt ascona 2liter..hahah... nei faktisk har jeg aldri kjørt noe annen grom 2liter, men har sittet på... men jeg mener ikke at ope'l 16v'n går bedre lixom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honda har vel vunni priser for motoren i s2000? 3 år på rad elns? viss jeg ikke husker feil. men var det 2 litern eller 2,2/2,4?:S ikke sikker på om det er 2,2 eller 2,4:P

Atdetvar? Det er en 2 liter i S2000..... Ikke noe annet...

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atdetvar? Det er en 2 liter i S2000..... Ikke noe annet...

2 liter og 2,2liter

 

i norge er det bare 2liter ,, i statene er det bare 2,2liter

 

 

men for prisen av en S2000 motor kan du kjøpe en nyere type 3s-ge og TRD grupper N+ tuning settet som gjir 275 hester. og en HELVETES mye mer moment :P

og du slipper å blø fra ørene når du maxer den ut .. trenger ikke 9000rpm for å maxe en NA 2liter vetu, holder med 8700rpm

(3s-ge har orginalt mer moment enn s2000 motoren, og ca 6Nm unna 2,2literen :P)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter og 2,2liter

 

i norge er det bare 2liter ,, i statene er det bare 2,2liter

 

 

men for prisen av en S2000 motor kan du kjøpe en nyere type 3s-ge og TRD grupper N+ tuning settet som gjir 275 hester. og en HELVETES mye mer moment :P

og du slipper å blø fra ørene når du maxer den ut .. trenger ikke 9000rpm for å maxe en NA 2liter vetu, holder med 8700rpm

(3s-ge har orginalt mer moment enn s2000 motoren, og ca 6Nm unna 2,2literen :P)

Da må jeg krype til korset... :(

 

 

Btw, S2000 motoren (2.0) Har vært årets motor 4 år på rad (2000 - 2004) i klassen 1.8 til 2.0

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honda har vel vunni priser for motoren i s2000? 3 år på rad elns?

Jepp, det stemmer. Honda vant prisen for beste motor i S2000 3 år på rad. Det dreier seg om 2-literen. Ikke nok med det, men Honda har også de 2 siste årene vunnet prisen for beste motor i S2000, nå med 2,2-literen.

 

Honda power!

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer jo an på hva du skal bruke motoren til også da.

 

Skal du ha en motor uten trim er nok Honda motoren overlegen.

 

Skal du derimot trimme, ser nok verden litt annerledes ut, med mindre budsjettet ditt er ubegrenset.

 

Skal du trimme er 2,0L 16v fra Opel Calibra/Kadett GSI osv meget bra. Bare bytte til ITB og datasprut gir vanligvis rundt 180-185 hk.

 

Kan du gå ned til 1,8L er jo Rovers K-serie ypperlig, denne er også en del lettere en Opel motoren.

 

Ford Mondeo's 2,0L 16v på 136 hk er også forholdsvis enkel å skremme opp.

 

Seat/VW's ABF 2,0L 16v derimot, er ikke i nærheten av potensialet til de andre motorene jeg har nevnt her. Toppen har ikke spesielt gode vinkler på ventilene og former på kanalene er ikke så gode som konkurrentene.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter og 2,2liter

 

i norge er det bare 2liter ,, i statene er det bare 2,2liter

 

 

men for prisen av en S2000 motor kan du kjøpe en nyere type 3s-ge og TRD grupper N+ tuning settet som gjir 275 hester. og en HELVETES mye mer moment :P

og du slipper å blø fra ørene når du maxer den ut .. trenger ikke 9000rpm for å maxe en NA 2liter vetu, holder med 8700rpm

(3s-ge har orginalt mer moment enn s2000 motoren, og ca 6Nm unna 2,2literen :P)

 

Hvilken bil kom denne motoren i? Toyota MR2?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S2000-motoren er dyr fordi det er kort og godt den beste serieprodusérte 2-liters sugemotoren som finnes her i verden; delvis eksotiske materialer og ekstremt nøyaktig og pedantisk maskinéring
Jaha? Hvis det er den beste 2.0 16v som er serieprodusert noen gang og satt sammen så utrolig nøyaktig, hvorfor klarer de aldri bremse mer enn 225 av de påståtte 240hk da?

 

Golf 3 2.0 GTi 16v motor. 150hk originalt, og vesentlig bedre enn Opel-motorene vil jeg tro.
Der har du så feil som det gåran å ta! Det er ikke uten grunn at Opelmotoren blir satt inn i Caterhamer, Westfield, Locoster, Ford Escort MK1/MK2, Minier etc. Veldig holdbare motorer, god tilgang på trimmingsdeler og et enormt potensiale. For å ta en god sammenligning kan du bygge en Golf 2.0 16v med en turbo så skal jeg bygge en Opel med nøyaktig samme turbo. Vi skal ha samme kompresjonsforhold og vi kan kun bytte ut deler som gjør at motoren holder en forhåndsbestemt effekt, ikke skifte deler som gir mer effekt. Ingen porting etc. Jeg skal vedde på at jeg treffer effekten vi skal ha på lavere trykk enn det motoren din vil gjøre = opelmotor er mer effektiv. Gang på gang når vi bremser en Opel 2.0 16v med turbo så ser vi at vi oftest oppnår effekten på lavere trykk med samme turbo som andre bruker på tilsvarende 2.0 16v motorer. Det betyr bare en ting, at Opelmotoren er mer effektiv.

 

Vil du ha bevis? Se f.eks. på denne bilen:

http://www.protrim.no/prosjekt_omega-noh.shtml

På 1.8bar har ca. 760hk på svinghjulet. Dette er med en mindre turbo enn f.eks. Ruud Racing brukte på sin motor som bremsa ca. 780hk og han hadde vel langt over 2bar i turbotrykk i tillegg. Det beste av alt er at Opelmotoren er bremsa mens den stod i bil og ikke i en motorbenk. I en motorbenk får man ofte mer effekt fordi kjølingen er som regel mye bedre enn du klarer å oppnå i en hvilken som helst bil, i motorbenk kjører svært få med luftfilter, mange har en grov og rett downpipe som aldri i verden får plass i en normal bil etc.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvis det er den beste 2.0 16v som er serieprodusert noen gang og satt sammen så utrolig nøyaktig, hvorfor klarer de aldri bremse mer enn 225 av de påståtte 240hk da?

Dynovariasjon. Har sett en haug med forskjellige effekttall på disse, alt fra 185 RWHP på Mustang-Dyno og DynoDynamics til 220+ RWHP nominelt på Dynapac'er. Dyno-nummere er også skrekkelig lett å påvirke hvis man er kjent med systemet; det er som regel en masse parametre og korreksjoner man kan legge inn i de fleste dynoer for å få frem hvilketsomhelst tall man vil. Dynoen forteller uansett bare halve sannheten; sluttfarten etter 402 meter, eller tider rundt banen derimot... Se også UD for mere informasjon.

 

 

 

Det er ikke uten grunn at Opelmotoren blir satt inn i Caterhamer, Westfield, Locoster, Ford Escort MK1/MK2, Minier etc. Veldig holdbare motorer, god tilgang på trimmingsdeler og et enormt potensiale.

Har sikkert ingenting å gjøre med pris og tilgjengelighet i det hele tatt. Er på samme viset med visse Peugeot-motorer der borte i England - landet flyter over av de, og man får de for en slikk og ingenting. Dermed er det mange tuner-motorer i omløp, mye R&D og mye trimmingsprodukter å velge i.

 

 

 

men for prisen av en S2000 motor kan du kjøpe en nyere type 3s-ge og TRD grupper N+ tuning settet [...]

Er du sinnsyk? Har du i det hele tatt sjekket prisen på dét settet? Og for å ikke snakke om maskinarbeidskostnadene og den enorme egeninnsatsen som trengs for å BYGGE OPP denne motoren? Og hva sitter du igjen med da? En rendyrket, fintfølende racingmotor med over 13:1 i kompresjon hvor toppeffekten (og momentet på mellomregisteret!) er oktanbegrenset med Norsk pumpebensin. Er kanskje ikke alle som er interressert i å kjøre med toulen eller xylene-tilsetning, E85 eller konvensjonell racefuel på en daglig basis. S2000-motoren? Den er jo fortsatt original, og vi vet jo hvor mange slike som bare plutselig går i stykker ute i verden (PROTIP: svært få).

 

 

 

[...] og en HELVETES mye mer moment :P

Rart hvordan det der med høy kompresjon, høy oktan og individuelle spjeldhus fungerer.

 

 

 

og du slipper å blø fra ørene når du maxer den ut ..

...mens vi alt snakker om individuelle spjeldhus; har du noen anelse om hvilket spetakkel slike lager? Og her prøver du å ymte frempå at den endog skal være stillere enn S2000-motoren som, i sin originale form, allerede har ofret bort mange hester for å holde på kontroll på lydnivået og avgassene. Imotsetning til populær tro er heller ikke S2000-motoren fullstendig makset ut fra fabrikken. Med trimkomponenter av høy kvalitet og mapping av motorstyringa med mere fokus på performance henter man ut en hel del mere. Selvfølgelig ikke like kostnadseffektivt som å turbokonvertere og ta ut så mye man bare tør, men dóg fullt mulig for den som er interressert i å gå dén veien.

 

 

trenger ikke 9000rpm for å maxe en NA 2liter vetu, holder med 8700rpm

F20C yter maks effekt med 8300 RPM; F22C ved 7500. Ikke for at dette er relevant for noe annet enn bench-racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en tolvåring skal med en slik motor er et mysterium for meg, men det er lov å lure.

 

Anyway, det har kommet opp mange bra forslag i denne tråden så jeg tenkte jeg skulle komme med enda et forslag. BMW`s S14B20 som satt i 320is er en god motor, ulempen er jo at den er svært sjelden. 320si ble kun solgt i Italia og Portugal mellom 09/1987-11/1990 grunnet høy avigftspolitikk på biler over 2,0. Det finnes riktignok noen 320is som har blitt importert til Norge, men det er et ikke-tema å skru fra hverandre en slik bil.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du så feil som det gåran å ta! Det er ikke uten grunn at Opelmotoren blir satt inn i Caterhamer, Westfield, Locoster, Ford Escort MK1/MK2, Minier etc. Veldig holdbare motorer, god tilgang på trimmingsdeler og et enormt potensiale. For å ta en god sammenligning kan du bygge en Golf 2.0 16v med en turbo så skal jeg bygge en Opel med nøyaktig samme turbo. Vi skal ha samme kompresjonsforhold og vi kan kun bytte ut deler som gjør at motoren holder en forhåndsbestemt effekt, ikke skifte deler som gir mer effekt. Ingen porting etc. Jeg skal vedde på at jeg treffer effekten vi skal ha på lavere trykk enn det motoren din vil gjøre = opelmotor er mer effektiv. Gang på gang når vi bremser en Opel 2.0 16v med turbo så ser vi at vi oftest oppnår effekten på lavere trykk med samme turbo som andre bruker på tilsvarende 2.0 16v motorer. Det betyr bare en ting, at Opelmotoren er mer effektiv.

 

Vil du ha bevis? Se f.eks. på denne bilen:

http://www.protrim.no/prosjekt_omega-noh.shtml

På 1.8bar har ca. 760hk på svinghjulet. Dette er med en mindre turbo enn f.eks. Ruud Racing brukte på sin motor som bremsa ca. 780hk og han hadde vel langt over 2bar i turbotrykk i tillegg. Det beste av alt er at Opelmotoren er bremsa mens den stod i bil og ikke i en motorbenk. I en motorbenk får man ofte mer effekt fordi kjølingen er som regel mye bedre enn du klarer å oppnå i en hvilken som helst bil, i motorbenk kjører svært få med luftfilter, mange har en grov og rett downpipe som aldri i verden får plass i en normal bil etc.

Bla bla bla bla.

 

Ville hverken ha bevis, eller lange uttalelser som avbekreftet utsagnet mitt.

 

Dessuten så skrev jeg "vil jeg tro". Sa ikke med dette at det faktisk stemte. Grunnen til at jeg skrev "vil jeg tro", var jo nettopp for at det kunne hende det ikke stemte. Noe det tydeligvis ikke gjorde. Var kun min mening som var basert på hva jeg hadde hørt om noen Opel-motorer. Og jeg har ikke hørt så mye tull om en 2.0 16v fra Golf 3.

 

Og til slutt; Det var kun et forslag som svarte på spørsmålet til trådstarter.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla bla bla.

 

Ville hverken ha bevis, eller lange uttalelser som avbekreftet utsagnet mitt.

 

Dessuten så skrev jeg "vil jeg tro". Sa ikke med dette at det faktisk stemte. Grunnen til at jeg skrev "vil jeg tro", var jo nettopp for at det kunne hende det ikke stemte. Noe det tydeligvis ikke gjorde. Var kun min mening som var basert på hva jeg hadde hørt om noen Opel-motorer. Og jeg har ikke hørt så mye tull om en 2.0 16v fra Golf 3.

 

Og til slutt; Det var kun et forslag som svarte på spørsmålet til trådstarter.

 

Alle i VW miljøet kneler ned og tilber ABF motoren, men i bunn og grunn er den ikke spesielt bra sammenlignet med andre fabrikanters 16v. Hvis du ser på vinkler fra stempel/ventil og kanaler/ventiler, og til sist, men ikke minst flow. VW har tradisjonelt bygget motorer med fokus på høyt dreiemoment. Dette har gitt smalere, trangere kanaler en andre merkers topper. Greit til daglig bruk, men ikke så bra til dragrace

 

Til slutt et godt gammelt amerikansk slag ord:

 

Horsepower sell, Torque wins races.........

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår