Gå til innhold

2 liters motor.:)

Ranger emnet


_s90r_

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du sinnsyk? Har du i det hele tatt sjekket prisen på dét settet? Og for å ikke snakke om maskinarbeidskostnadene og den enorme egeninnsatsen som trengs for å BYGGE OPP denne motoren? Og hva sitter du igjen med da? En rendyrket, fintfølende racingmotor med over 13:1 i kompresjon hvor toppeffekten (og momentet på mellomregisteret!) er oktanbegrenset med Norsk pumpebensin. Er kanskje ikke alle som er interressert i å kjøre med toulen eller xylene-tilsetning, E85 eller konvensjonell racefuel på en daglig basis. S2000-motoren? Den er jo fortsatt original, og vi vet jo hvor mange slike som bare plutselig går i stykker ute i verden (PROTIP: svært få).

gidder ikke trolle med deg MEN!

settet til TRD er IKKE for å bygge en racespec motor... er lage for gatebruk

Racespec er litt mer hårete

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynovariasjon. Har sett en haug med forskjellige effekttall på disse, alt fra 185 RWHP på Mustang-Dyno og DynoDynamics til 220+ RWHP nominelt på Dynapac'er. Dyno-nummere er også skrekkelig lett å påvirke hvis man er kjent med systemet; det er som regel en masse parametre og korreksjoner man kan legge inn i de fleste dynoer for å få frem hvilketsomhelst tall man vil.
Da er det noen dynoer som du sier som er helt feil kalibrert. Greit at én serieprodusert motor kan avvike litt fra samme motor i annen bil, men ikke over 35 hjulhester.

 

Dynoen forteller uansett bare halve sannheten; sluttfarten etter 402 meter, eller tider rundt banen derimot...
Ehh??? Har du en riktig kalibrert benk sier den hele sannheten, ikke halve. Hva du får av 402m tider avhenger av feste, chassis og oppsett av chassis, sjåfør etc etc.

 

Har sikkert ingenting å gjøre med pris og tilgjengelighet i det hele tatt. Er på samme viset med visse Peugeot-motorer der borte i England - landet flyter over av de, og man får de for en slikk og ingenting. Dermed er det mange tuner-motorer i omløp, mye R&D og mye trimmingsprodukter å velge i.
Selvsagt har det med pris og tilgjengelighet å gjøre, men tror du den hadde vært brukt så mye hvis det hadde vært en drittmotor? Tror du så mange firma hadde levd av å trimme disse motorene hvis det hadde vært en drittmotor? Det tror hvertfall ikke jeg.

 

Med trimkomponenter av høy kvalitet og mapping av motorstyringa med mere fokus på performance henter man ut en hel del mere. Selvfølgelig ikke like kostnadseffektivt som å turbokonvertere og ta ut så mye man bare tør, men dóg fullt mulig for den som er interressert i å gå dén veien.
Med riktige trimkomponenter som du sier og satt sammen riktig med matchende porting og komponenter i og utenfor motoren så kan vel hvilken som helst få mye mer effekt. Både Opel 2.0 16v og Ford Zetec og Duratec har da bremsa tett oppimot 300hk som sugemotor. Opel sine BTCC-motorer hadde visstnok over 320hk, noe jeg egentlig har vanskelig for å tro, men men. BMW har f.eks. bremsa 375hk på gamle gode M3 motoren (dog større enn 2.0).

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noen dynoer som du sier som er helt feil kalibrert. Greit at én serieprodusert motor kan avvike litt fra samme motor i annen bil, men ikke over 35 hjulhester

 

Har ikke helt forstått greia her. Det er vel 150 bhp i Opelmotoren du snakker om? Og Honda S2000 har vel 240 bhp. Dersom det har blitt bremset 220 whp med S2000, kan det vel ikke være snakk om mer enn 130-140 whp i Calibra-motoren, kan det?

Hvor mye effektøkning prosentvis kan det dreie seg om med for eksempel en straight pipe de-cat med en 2.0 liters Honda S2000-motor sammenlignet med en Calibra-motor? Ryeng mente det var dempet mye på grunn av komfort og lyd, da må det vel kunne frigis en del krefter ved enkelt og greit en de-cat?

 

 

Til trådstarter.

Du har fått mer info nå. Jaha. Da går det vel an å svare, hva skal en 12-åring med all denne informasjonen? Hvorfor skal en 12-åring ha akkurat en 2 liter som er NA-oppsatt?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1988 Mazda 626 2,0i - 16V 148hk/182NM er turtallsvillig og utrolig velbalansert, kjenner ingen vibrasjon i bilen på tomgang.

Det finnes sikkert bedre 2,0 liters motorer, men denne går an å få tak i billig.

Bare å kjøpe en hel bil, motorene er slitesterkt og bilene opprustet, så det kan gå billig for seg.

 

Tror den heter FE DOHC?

 

Hadde en stv med den for mange år siden, og den gikk ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@eiriksmil: Det er ikke slik at du frigjør 100hk bare ved å bytte grenrør og eksosanlegg. Trimme sugemotor er fryktelig vanskelig og det er ingen komponenter som gir "en haug hester" bortsett fra kanskje separate spjeldhus. Det som skiller Honda S2000 mot f.eks. Opelmotoren og andre er at Honda allerede har gjort mye av trimmen for deg. Hvis du trimmer både en S2000 og en Opelmotor maksimalt vil du nok havne rimelig likt siden begge er 2.0 16v.

 

@ascona er best: Glem det! Det er så bullshit som det går an å få. Når Swindon som utvikla Opelmotoren for Opel ikke fikk ut mer enn ca 300hk så er det ingen i Norge som klarer mer i hvertfall!

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@eiriksmil: Det er ikke slik at du frigjør 100hk bare ved å bytte grenrør og eksosanlegg. Trimme sugemotor er fryktelig vanskelig og det er ingen komponenter som gir "en haug hester" bortsett fra kanskje separate spjeldhus. Det som skiller Honda S2000 mot f.eks. Opelmotoren og andre er at Honda allerede har gjort mye av trimmen for deg. Hvis du trimmer både en S2000 og en Opelmotor maksimalt vil du nok havne rimelig likt siden begge er 2.0 16v

 

Jeg refererte til Øyvind Ryengs innlegg om at Honda har dempet en god del lyd og gjort bilen mer komfortabel ved å gjøre litt mer restriksjoner på eksosanlegget.

Jeg vet også at det å frigjøre NA-hester er langt vanskeligere enn turbohester, det er dyrt, upraktisk og ulogisk, i utgangspunktet. På en vanlig NA-motor er det ikke snakk om mer enn kanskje 5 hk med Drop-In filter/konfilter og de-cat/straight pipe, kommer veldig an på hvor mye motoren har originalt og hvor mye den er begrenset og kvaliteten på utstyret, både originalt utstyr og ettermarkedsutstyr.

Jeg tenkte ikke på 100 hk, kanskje 5-10. Dersom man i tillegg har throttle bodies, bedre downpipe, bedre fuel-pump, mer flow, og i tillegg en reflash/ettermarkeds ECU tunet vil man kanskje kunne oppnå 20-30 hk mer.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt noen rykter om at johnny sandmo sin opel rallycross kadett med 2liter 16v skal være bremsa til mellom 350 og 370hk en plass... og det er sugemotor, syns ikke det er ille akkurat..

 

Dette er nok tull ja, jeg har snakket med Johnny og så vidt jeg husker snakket han om rett under 300 hk.

01`Porsche 911 Turbo

04`BMW 530 DAT, konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke trolle med deg MEN!

settet til TRD er IKKE for å bygge en racespec motor... er lage for gatebruk

Racespec er litt mer hårete

Det er jo du som troller når du kommer og påstår at en TRD-oppsatt 3S-GE ikke bare skal være billigere, men også yte mye bedre enn en stock F20C i tillegg (husket jeg å nevne kjørbarhet også?). Og jeg nevner det igjen; med 13:1 i kompresjon er ytelsen oktanbegrenset. Du får bare ikke ut 270+ BHP av en slik motor på blyfri 98 (noe folk flest liker å bruke til daglig imotsetning til racefuel).

 

 

 

Selvsagt har det med pris og tilgjengelighet å gjøre, men tror du den hadde vært brukt så mye hvis det hadde vært en drittmotor?

Har jeg noensinne sagt at det er en drittmotor? Niks! Bare at den ikke er like avansert laget og ytelsesfokusért som visse av konkurrentene.

 

 

 

Ehh??? Har du en riktig kalibrert benk sier den hele sannheten, ikke halve. Hva du får av 402m tider avhenger av feste, chassis og oppsett av chassis, sjåfør etc etc.
Da er det noen dynoer som du sier som er helt feil kalibrert. Greit at én serieprodusert motor kan avvike litt fra samme motor i annen bil, men ikke over 35 hjulhester.

Forskjellige dynoer viser forskjellige tall; det er bare et faktum. Dette er også den rungende konklusjonen på verdens største Hondaoppsamlingsplass, Honda-Tech, for øvrig verdens 17. største forum. Her går man mere og mere over til å se på en bils sluttfart for å få en mere korrekt indikasjon på hvor bra den yter; eksempelvis, biler som dynotester 700 WHP på en DynaPac har konsekvent samme sluttfart som de som viser ~550 WHP på MustangDyno eller DynoDynamics. Det er som folk sier; dyno-numre kan køddes med, men ikke sluttfarta.

 

 

 

hørt noen rykter om at johnny sandmo sin opel rallycross kadett med 2liter 16v skal være bremsa til mellom 350 og 370hk en plass... og det er sugemotor, syns ikke det er ille akkurat..

hørt noen rykter om at nils-fredrik sin Honda rallycross S2000 med 2liter 16v skal være bremsa til mellom 350 og 370hk en plass... og det er sugemotor, syns ikke det er ille akkurat..

 

 

 

Det som skiller Honda S2000 mot f.eks. Opelmotoren og andre er at Honda allerede har gjort mye av trimmen for deg. Hvis du trimmer både en S2000 og en Opelmotor maksimalt vil du nok havne rimelig likt siden begge er 2.0 16v.

Ja, mekanisk friksjon, pumping losses, termisk effektivitet, Tumble & Swirl / generell forbrenningseffektivitet, ventilvinkler/utforming, portkanalutforming og liknende har ingenting å si; de er jo begge 2.0 16V, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse andre lette, bra motorer der ute man kan spekulére i om den ikke på død og liv må være 2 liter og N/A; for FR-biler er Nissan SR20DET fra 180SX/Silvia er en jeg kommer på i farten, og for FF eller MR har man også masse å velge i fra mange forskjellige leverandører; 4A-GE, 2ZZ-GE, 3S-G(T)E, K20A, B18C, 4G63 - pick your poison.

 

 

Når du er inne på nissan motorer og ikke nevner VVL motoren da blir jeg skuffa :D

 

http://en.wikipedia.org/wiki/VVL

 

Les det stykket står noe om en SR16VE med 173hester :) det er gøy.. hehe

 

MEN... nå er disse motorene forholdsvis nye og ligger antageligvis høyt i pris.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke avslutte diskusjonen rundt dette? Kan en i det hele tatt sammenligne en 2-liter fra en S2000 (F20C, var det det du kalte den?) og en 2 liter 16v Opelmotor fra noen år tilbake? Bortsett fra at begge motorer forbrenner bensin, har rundt regnet to liter slagvolum, 16v og andre rent normale detaljer?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er inne på nissan motorer og ikke nevner VVL motoren da blir jeg skuffa :D

Grunnen til dét er at den er ukurant her i Europa, med tanke på både trim og reservedeler (mye deler fra vanlig SR20 passer kanskje?); motoren i seg selv er det langtifra noe galt med. Samme med Mitsubishi MIVEC; grei(e) motor(er?), men noe vanskelig å holde på med her i Europa.

 

 

 

Kan vi ikke avslutte diskusjonen rundt dette? Kan en i det hele tatt sammenligne en 2-liter fra en S2000 (F20C, var det det du kalte den?) og en 2 liter 16v Opelmotor fra noen år tilbake? Bortsett fra at begge motorer forbrenner bensin, har rundt regnet to liter slagvolum, 16v og andre rent normale detaljer?

Ja, jeg ser ikke at denne diskusjonen går noen vei lengre. Mange motoralternativer er nevnt, så nå har 12-åringen fått nok å drømme om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår