Gå til innhold

Montering

Ranger emnet


JanEr

Anbefalte innlegg

Sjekk vedlegget.

Har en slik forsterker og en Panasonic-spiller med 2 RCA utganger bak. Som dere ser er det 4 innganger bak på forsterkeren. Hvordan skal dette kobles?

 

Strøm: Har en forsterker til i bagasjerommet. Kan jeg koble strømmen (og styrestrømmen) fra den og til denne forsterkeren?

post-2930-13804851864212_thumb.jpg

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke alle fir kanalen, trenger du en splitter til phonokablene, slik at du får brukt alle fire.

Om du kan bruke den stømkabelen du har, kommer litt ann på tykkelsen da...

 

Hadde vært greit med litt mere info om resten av anlegget, angående høytalere, subber, kabeltykkelse osv...

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front signalene inn på Ch1 og Ch2. Rear signalene inn på Ch 3 og Ch 4.

Output til den andre forsterkeren.

 

Begge filterene skal stå på High. Så justerer du X-over til 80Hz.

 

Filteret på mono forsterkeren din setter du på low, og X-over til 80Hz.

 

Gain på begge forsterkerene justerer du til du selv synes det høres bra ut.

 

Når det gjelder powerkabel, så må du nesten si hvor stor du har fra før... Du har ca 650watt RMS nå, så du bør ha min 20mm2, gjerne 35mm2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke tykkelsen på strømkablene, men tror de har samme tykkelse som Rockford Fosgate kablene som var med i pakken.

 

Men hvor skal RCA-kabelen fra spilleren kobles inn?

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg så tror jeg at strømkablene er 10mm2.

Det mest praktiske da er å legge opp en helt ny en på 35 mm2?

 

Hva med den lille blå kabelen til styrestrømmen? Den kan jeg kjøre fra den ene forsterkeren til den andre?

 

Og sikringen fremme ved batteriet? Må den være stor om jeg legger opp 35mm2 kabel?

 

Mulig jeg må bestille kabler av deg da...må sjekke om det er mulig å få tak i her i byen først...

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rekord 2.0

Og sikringen fremme ved batteriet? Må den være stor om jeg legger opp 35mm2 kabel?

 

Det er to kriterier for hvor stor sikring du skal bruke...

 

No1: IKKE større enn det ledningen kan lede.

No2: Lik eller ett hakk større enn alle sikringene til forsterkerene sammenlagt.

 

 

Angående den blå remote-ledningen, så kan man trekke ca 0,5A på den. Det skal normalt sett gå veldig bra å koble den til 2stk forsterkere. Men om du skal ha mere på den, må du kjøpe et lite 12v rele på din lokale bilutstyrsbutikk. Slik at du bruker den blå til å slå inn releet, og utgangen på releet til å skru på utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fronthøyttalerne:

Undersiden av den ene er ganske så nært endel av karosseriet. Jeg la imellom en tilpasset bit av et svart sitteunderlag, men er usikker på om hvilken virkning dette kan ha...?

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag får jeg tak i kabler...satser på et sted mellom 25mm2 - 35mm2. Det beste vil vel være å sjekke om de har relè. Så splitter jeg enden i 2 og kobler på relèet, og videre inn i hver forsterker. Men de to bitene fra releet til forsterkerne trenger vel ikke være mer enn 20mm2? Hva slags rele skal jeg bruke?

 

Har montert delefiltrene til frontsettet nå, men lurte på om jeg skal endre på noen av innstillingene på delefiltrene. Og tweeterne...hva slags funksjon har de?

 

På 4-kanals forsterkeren er det juice boost (0dB-12dB) Filter(skulle vel stå på High) og X-over (skulle stå på 80, satte den der jeg tror den er på ca. 80, umulig å få til nøyaktig 80 vel?). Men akkurat de innstillingene jeg nevnte nå er det jo dobbelt sett av, så skal begge settene innstilles likt?

 

På monoforsterkeren er det en skrue det står juice boost på som kan stilles fra 0 dB til 12dB, hva skal den stå på?

 

 

Sikring på strømmen: Den sikringen jeg brukte på den gamle kabelen er på 40A, men det blir vel for lite nå siden sikringene på begge forsterkerne sammenlagt er på 95A. Da bør jeg kjøpe en sikring på 95A?

 

Den lille blå tynne ledningen til styrestrømmen trenger ikke være tykkere enn den er? Er vel bare 0,5A den leder vel...

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Angående rele`: så skal du ikke ha det på selve powerinngangen, hvis det er det du mener her..?

 

Når bisarre pratet om rele, var det på styrestrømmen, den blå fra spilleren. Dette er kun får og være på den sikre siden, med tanke på strømtrekk, til 2 forsterkere(på remote inngangen).

 

Når\hvis du skal bruke rele der, på du ha pluss fra batteriet, og kun innslaget fra spilleren, som da slår på forsterkerne bak, via releet.

 

Sikring på strømmen: Når sikringene er totelt 95A, så er det helt ok og velge 100A til sikringen ved batteriet.

 

Med tanke på delefrekvens får bissare svare, fårstått det sånn at det er han du har kjøpt av, så han vet hva du har av elermenter...?

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rekord 2.0

Idag får jeg tak i kabler...satser på et sted mellom 25mm2 - 35mm2. Det beste vil vel være å sjekke om de har relè. Så splitter jeg enden i 2 og kobler på relèet, og videre inn i hver forsterker. Men de to bitene fra releet til forsterkerne trenger vel ikke være mer enn 20mm2? Hva slags rele skal jeg bruke?

 

Du skal ikke bruke noe rele her. Du skal bruke en fordelingsblokk. F.eks denne

eller denne

 

Har montert delefiltrene til frontsettet nå, men lurte på om jeg skal endre på noen av innstillingene på delefiltrene. Og tweeterne...hva slags funksjon har de?

 

På delefilteret kan du velge å dempe diskanten. Du får prøve først, og hvis du synes diskanten blir for høy, kan du dempe den der.

 

På 4-kanals forsterkeren er det juice boost (0dB-12dB) Filter(skulle vel stå på High) og X-over (skulle stå på 80, satte den der jeg tror den er på ca. 80, umulig å få til nøyaktig 80 vel?). Men akkurat de innstillingene jeg nevnte nå er det jo dobbelt sett av, så skal begge settene innstilles likt?

 

Ja sett begge likt. Men la Juice boost være i fred på denne. 0dB altså.

 

På monoforsterkeren er det en skrue det står juice boost på som kan stilles fra 0 dB til 12dB, hva skal den stå på?

 

Det kan du velge... Juice boost er en forsterking av signalet som kommer ut. Du prøver først uten å røre den, og om du føler du trenger mer bass, for å få bedre lydbilde, kan du eksperimentere med denne.

 

 

Sikring på strømmen: Den sikringen jeg brukte på den gamle kabelen er på 40A, men det blir vel for lite nå siden sikringene på begge forsterkerne sammenlagt er på 95A. Da bør jeg kjøpe en sikring på 95A?

 

100A er vel nærmeste...

 

Den lille blå tynne ledningen til styrestrømmen trenger ikke være tykkere enn den er? Er vel bare 0,5A den leder vel...

 

Trenger ikke å være tykkere, nei. Om den leder 0,5A, er det utstyret som bestemmer. Jo mer du kobler til, jo mer strøm går det der. Men spilleren klarer vanligvis ikke å gi mer enn 0,5A, så du må ikke koble på for mye der. Da kan det være en fare for at den ryker. Skal du ha mye der, så må du legge opp et rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rekord 2.0

Ang. fronthøyttalerne:

Undersiden av den ene er ganske så nært endel av karosseriet. Jeg la imellom en tilpasset bit av et svart sitteunderlag, men er usikker på om hvilken virkning dette kan ha...?

 

Regner med at det er magneten som er nærme karrosseriet. Det sitteunderlaget ditt gjør nok ikke lyden noe værre. ;)

 

Magneten kan jo kanskje bli litt påvirket av metallet... Men jeg tipper dette går helt fint. Skulle du ha noen som helst problem, kan du jo prøve å sette elementene på en ring av sponplate eller MDF, slik at du får bygd dem litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å ha kontroll nå ;)

 

Får bare håpe de har fordelingsblokk på Mekonomen der jeg skal kjøpe kabelen. Og 100A sikring. Men ang. styrestrømmen så MÅ jeg ikke ha rele? Jeg kan kjøre styrestrømmen inn på den ene forsterkeren og videre til den andre med en kort ledning?

 

Har forresten montert 4-kanalsen oppå basskassen og mono`en på siden.

 

Takker for hjelpa så langt :)

-> 1998 Audi A4 <-

x 1990 Mazda 323F

x 1987 Mazda 929

x 1984 Opel Rekord 2.0 S

x 1986 Ford Escort 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår