Gå til innhold

Grom 240 "gruppe a"

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har vell boma litt når su sier at en b17 motor har bedre utgangspunkt en en b20? Og det suten så der det jo bare og porte i vei på b20`n hvis den liksom har for "underdimensjonerte" innsug.\utblås. kanaler?

 

Trodde det var det du mente i denne settningen her jeg, at det er bedre med hydr. ventilløftere en mekaniske! (mulig jeg missforsto?) --->

 

Du har en lei tendens til å misforstå dessverre.

 

Ikke sier jeg at det er bedre med hydrauliske løftere, jeg sier bare at det ikke er bra med STØTSTENGER og VIPPEARMER i en bil som oser racing. Faktisk ikke et eneste ord om ventilløftere der.

 

Og ikke sier jeg at B17 er et bedre utgangspunkt enn B20 (selv om den kanskje er det), jeg bare ramser opp motorene i familien som B17 er en del av. Problemet med kanalene i en B20 er ikke nødvendigvis størrelsen og utformingen, men det faktum at de sitter ved siden av hverandre i toppen og ikke munner ut på hver sin side (cross flow) som på B17/B19/B21/B23/B200/B230-familien.

 

Aller best hadde det selvsagt vært med toppen fra en B234 (16V), men det hadde den vel aldri da den (bilen) ble benyttet i racing på 80-tallet, så da gjenstår bare 8V-toppen fra den tidligere nevnte motorfamilien... :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil, det finnes faktisk 240 eksportmodell med B17 motor.

Dvs. en B19 med kortere slaglengde.

Har for meg at den er 72mm istedet for 80mm...

 

Dersom det er slik at B17 har kortere slag enn de andre (og ikke mindre borr), så vil jeg gjerne få tak i en slik umiddelbart. Kort slaglengde gir turtallsvillig motor. Noen som vet mer om B17?

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B17 har kortere slag ja. Ble levert i Finland (og Italia?).

 

Grunnen til at jeg ønsker dette bekreftet er at det vanligvis er mer arbeid for en motorprodusent å lage en ny veiv enn å borre mindre høl i blokka. Men Volvo har jo gjort dette senere i 2-litersutgavene av alu-femmeren. En drømmemotor med B23 borr og B17 slag begynner å forme seg i Reodors hode...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme bor på B19 og B17 ja, slaget er mindre.

Fant det i en av Volvo katalogene her, kan scanne det om jeg finner det igjen.

 

 

Hadde vært ålreit! Trenger alle data jeg kan få om denne veiva.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en lei tendens til å misforstå dessverre.

 

Ikke sier jeg at det er bedre med hydrauliske løftere, jeg sier bare at det ikke er bra med STØTSTENGER og VIPPEARMER i en bil som oser racing. Faktisk ikke et eneste ord om ventilløftere der.

 

Og ikke sier jeg at B17 er et bedre utgangspunkt enn B20 (selv om den kanskje er det), jeg bare ramser opp motorene i familien som B17 er en del av. Problemet med kanalene i en B20 er ikke nødvendigvis størrelsen og utformingen, men det faktum at de sitter ved siden av hverandre i toppen og ikke munner ut på hver sin side (cross flow) som på B17/B19/B21/B23/B200/B230-familien.

 

Aller best hadde det selvsagt vært med toppen fra en B234 (16V), men det hadde den vel aldri da den (bilen) ble benyttet i racing på 80-tallet, så da gjenstår bare 8V-toppen fra den tidligere nevnte motorfamilien... :)

 

 

Reodor F

 

DU har en lei tendens til og misforstå og begynne og "små furte" litt.....

 

Jeg trodde du mente at det var bedre med hydr. ventil løftere, men som jeg skjønner jeg missforsto!

 

0 problem og skifte toppen på fks. b20`n da!

 

Men, skal vi holde oss til "on topic" nå eller ReodorF, og drite i og diskutere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU har en lei tendens til og misforstå og begynne og "små furte" litt.....

 

Jeg trodde du mente at det var bedre med hydr. ventil løftere, men som jeg skjønner jeg missforsto!

 

0 problem og skifte toppen på fks. b20`n da!

 

Men, skal vi holde oss til "on topic" nå eller ReodorF, og drite i og diskutere? :P

 

Tja, når jeg blir til de grader feilsitert gang på gang så ønsker jeg faktisk å ta til motmæle. Hvis det er noen som nesten aldri furter så er det nok meg, men det er klart jeg legger merke til folk som er notorisk unøyaktige i sin opptreden på forumet. Jeg kan ha en krass penn, men det er sjelden vondt ment.

 

Og hva mener du med at det er null problem å skifte toppen på en B20? Du har rett i det, men hva oppnår du med det da?

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic, har det seg slik att b19 blokka har tjukkere sylindervegger?

 

Og, hørt noe nyss om att b19 har meget lav komp, stemmer dette`?

 

 

Vil tro at B19 har noe tykkere vegger enn B21 og B23. Hvertfall hvis de tok utgangspunkt i samme støpeform. Jeg husker fra den gode gamle R-sportkatalogen at Volvo benyttet ekstra tykkveggede B19-blokker da de bygget motorer med R-sport 16V-toppen. Det tyder på at det er variasjoner mellom B19-motorene også.

 

B19A/E skal såvidt jeg vet ha flat stempeltopp og dermed normalt høy komp på drøyt 9:1. De gamle B21A-motorene hadde forsenket stempeltopp og en komp på ca 8,7:1 eller deromkring.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår