Gå til innhold

Grom 240 "gruppe a"

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rått spør du meg... en rå bil... Ser ut til å være Trakte innsug. Og ut i fra egne erfaringer så vet eg at b20 maskin med litt høvling og båring utgjør lett en rask turtalls og hissig motor.. har selv en kompis som hadde en volvo 145 med 45mm webber innsug "den var forgasser da".. med litt Kg trimning og racing bensin så ble den bremset te 245 hk. En herlig uskyldig og vakker doning. Girte på ikke mindre enn 9000 o/min... Og webber gassere utgjør verdens herligste motor dur. Du står i byens største kryss når BMWer og Honda chaffs kommer opp på siden av deg... de ler, forde de tenker sprekkt eksos manifoli... Det blir Grønt og kem ler sist... Akk det var tider.. hehe... men nok om gamle dager... denne bilen her syns jeg var herlig... sinnsykt pent arbeid og veldig gjenomført....

Eg tror ikke den motoren der er så mye å spøke med.. Self i forhold til en turbo motor på 4-500 hk så flekker du an.. men eg syns det er utført ett bygge som er av en mer sjelden grad.. sett bort i fra de bilen som går på rallycross banen.. Men i gate bruk er Trakte innsug ikke lenger så veldig mye brukt. Rå bil... virkelig ett gruppe A stuk..

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror ikke den motoren der er så mye å spøke med.. Self i forhold til en turbo motor på 4-500 hk så flekker du an.. men eg syns det er utført ett bygge som er av en mer sjelden grad.. sett bort i fra de bilen som går på rallycross banen.. Men i gate bruk er Trakte innsug ikke lenger så veldig mye brukt. Rå bil... virkelig ett gruppe A stuk..

 

Det er ingen tvil om at motoren er velbygget, men noe gruppe-A stuk har den ikke. Da burde den ha vært en B21 med turbo... Dessuten vil en ellers identisk motor med overliggende kam og cross flow ha et mye større potensial enn en motor med støtstenger og vippearmer.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at motoren er velbygget, men noe gruppe-A stuk har den ikke. Da burde den ha vært en B21 med turbo... Dessuten vil en ellers identisk motor med overliggende kam og cross flow ha et mye større potensial enn en motor med støtstenger og vippearmer.

 

 

Reodor F

 

 

hehe... ja eg glemte nesten at vi sånn sett måtte se bort i fra motoren... men utsene messig så har den et gruppe A stuk... Men gruppe A kan no være så mangt... Syns bare at den motoren der han har bygget er rå... AV egne erfaringer.... Mulig han sparer til noe maxi gromt noe....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg blir til de grader feilsitert gang på gang så ønsker jeg faktisk å ta til motmæle. Hvis det er noen som nesten aldri furter så er det nok meg, men det er klart jeg legger merke til folk som er notorisk unøyaktige i sin opptreden på forumet. Jeg kan ha en krass penn, men det er sjelden vondt ment.

 

Og hva mener du med at det er null problem å skifte toppen på en B20? Du har rett i det, men hva oppnår du med det da?

 

 

Reodor F

 

Har da ikke "feilsitert" deg mere en 1 gang jeg!!?

 

Haha, "unøyaktig opptereden" ja:P Må nåkk forlate dette forumet jeg ja som leste\forsto feil av hva du mente 1 gang.. haha Er jo ikke brukbart å ha sånne som meg her som leser feil av og til..... er ganske sikker på at du har lest feil et par ganger og jeg Felgen! Å du har nåkk en skjæm penn du:P (ikke vondt ment)!

 

Det jeg mente med det med og skifte topp på b20`n var at du her skriver at den har sine begrensinger, men da er det jo bare og skifte topp eller og porte!

 

..... B20 som har sine begrensninger nettopp i ventilsystemet og utformingen av innsugnings- og utblåsningskanaler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke "feilsitert" deg mere en 1 gang jeg!!?

 

Haha, "unøyaktig opptereden" ja:P Må nåkk forlate dette forumet jeg ja som leste\forsto feil av hva du mente 1 gang.. haha Er jo ikke brukbart å ha sånne som meg her som leser feil av og til..... er ganske sikker på at du har lest feil et par ganger og jeg Felgen! Å du har nåkk en skjæm penn du:P (ikke vondt ment)!

!

 

veit ikkje med andre, men på meg virker det som om det er du som hisser deg opp når du blir satt på plass.. bare en utenforstående kommentar...

BTW. sa ikkje du at dåkke skulle slutte med O.T? :p

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig altså! her lurer faktisk en person på noe ganske relevant, en person feilsiterer en annen og blir fitte forbanna pga dette. ER DET MULIG Å HOLDE KJEFT NOEN GANGER???

 

 

back to topic.

 

Utseende messig er bilen meget porraktig,

motor: tja, det STÅR på siden at den har 2.1 Liters volum, dog med B20 blokk.

Men av delene som ligger der ligger det bare snax!

 

 

Peace out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikkje med andre, men på meg virker det som om det er du som hisser deg opp når du blir satt på plass.. bare en utenforstående kommentar...

BTW. sa ikkje du at dåkke skulle slutte med O.T? :p

 

Hisser meg ikke opp da:P Bare "motargumenterer" og slenger litt med leppa nå andre er små kjekke i kjæften:P

 

Jeg spurte Reodor om vi skule slutte med O.T ja, men det var han tydelig vis ikke intresert i.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg har og si er at b20 er en krem motor men den passer ikke inn i bilde lissom....

 

B20 er på mange måter alle halvmoderne Volvomotorers storesøster (B18 er mora). Jeg er nesten født i baksetet på en B20-bestykket Amazon og oppvokst med helt eller delvis demonterte B20er i alle husets rom (jada, jeg overdriver litt), så det er en motor jeg verdsetter meget høyt. Den er på min topp10-liste.

 

Men i en gruppe-A replika vet jeg hva jeg ville hatt: En B23 med B17-veiv, lange råder, JE-stempler med svært lav kompresjonshøyde, kanskje en SPM-topp med 8 plugger, tørrsump og en passe stor skuddsikker turbo :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant motorresept, B17veiv i en B23.. Hvor mange liter blir det da?

 

Ifølge regnestaven min blir det sånn omtrent 2,08026715 liter og det burde jo kunne passere som en B21 det :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår