Gå til innhold

Dynamo/ regulatorproblem...

Ranger emnet

Ottesen

Anbefalte innlegg

Heisann sveisan...

Jeg har litt problemer med dynamoen eller regulatoren tror jeg, og bare så det er sagt så har jeg utrolig lite peiling på strøm og dynamo ting osv, så håper å få noen vennlige svar

Problemet er at jeg ikke har noe strøm, batteriet er nytt og jeg har endelig lært meg å bruke multimeteret litt slik at jeg har funnet ut at visst jeg måler på batteri når bilen går på tomgang uten noe lys på at lader den ca 12,4-12,7 med lys på går den til ca 11,8-12,2...

Hva gjør jeg få å finne ut om det feks er dynamoen eller regulatoren ?

Mvh Ottesen ( husk at jeg har nesten ikke peiling på dette )

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en motorsykkel en gang som ladet dårlig. Det var på grunn av dårlig kontakt mellom batteri og regulator, og dårlig jording. Jeg jordet batteri og regulator direkte og trakk direkteledning (husk sikring!) fra regulator til batteri. De hjalp mye.

Vært obs på at dynamoen jobber på spreng og vil brennes tilslutt dersom du kjører lenge med dette.

For dynamoen blir jo dette samme effekten som at du kjører med dårlig batteri.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en motorsykkel en gang som ladet dårlig. Det var på grunn av dårlig kontakt mellom batteri og regulator, og dårlig jording. Jeg jordet batteri og regulator direkte og trakk direkteledning (husk sikring!) fra regulator til batteri. De hjalp mye.

Vært obs på at dynamoen jobber på spreng og vil brennes tilslutt dersom du kjører lenge med dette.

For dynamoen blir jo dette samme effekten som at du kjører med dårlig batteri.

Hmmm...nå husker jeg ikke helt, men mener at jeg har dårlig jording mellom batteri til starter, kan de spille inn ?

Mvh

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dåli gjording gir åsså dåli ladding= større forbruk + +

er det en slik borsch dynamo eller med børstebru å regulator bakpå(festet med 2 skruer) så er det bare å bytte(ca200kr) husk det bør stå 14,7,elller 15v på,da ladder dæm ca 0,3 v mindre

er det dynamo typ japse(hitatsy,mitchubichi eller slik må du gå til en som kan skifte reg ,som er loddet på) fx triconor norge (oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det bra...

Tok først å testet batteri med syremåler osv, det var helt bra... også dro jeg å kjøpte en voltregulator/laderegulator. Bilen lader ikke så bra på tomgang, men ved feks 1500 rpm lader den 14 med fullt lys på...:)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Nå ble det bra...

Tok først å testet batteri med syremåler osv, det var helt bra... også dro jeg å kjøpte en voltregulator/laderegulator. Bilen lader ikke så bra på tomgang, men ved feks 1500 rpm lader den 14 med fullt lys på...:)

Jeg bumper opp denne tråden litt igjen, fordi nå er jeg litt forvirret.

Som sagt lader bilen riktig, voltregulatoren er helt ny og battri er bra. Men bilen har nå stått over vinteren og når jeg skulle prøve å starte den dro den starteren bare litt rundt, noe som ikke er så galt fordi den pleier å være helt dau. Men når jeg lader opp bilen feks over nattan, da starter den såvidt neste dag, og feks dagen etter der igjen må jeg fram med startkabler eller laderen igjen...? utroli slitsomt fordi jeg blir jo ikke akkurat fristet til å kjøre når jeg kanskje ikke får startet igjen...

Er det bare at bilen bruker utrolig mye strøm på å starte pga mye komp og masse som skal rundt, eller hva kan det være ?

Mvh :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bumper opp denne tråden litt igjen, fordi nå er jeg litt forvirret.

Som sagt lader bilen riktig, voltregulatoren er helt ny og battri er bra. Men bilen har nå stått over vinteren og når jeg skulle prøve å starte den dro den starteren bare litt rundt, noe som ikke er så galt fordi den pleier å være helt dau. Men når jeg lader opp bilen feks over nattan, da starter den såvidt neste dag, og feks dagen etter der igjen må jeg fram med startkabler eller laderen igjen...? utroli slitsomt fordi jeg blir jo ikke akkurat fristet til å kjøre når jeg kanskje ikke får startet igjen...

Er det bare at bilen bruker utrolig mye strøm på å starte pga mye komp og masse som skal rundt, eller hva kan det være ?

Mvh :)

En kombinasjon kanskje? :)

Ta frem syrevektmåleren igjen. Kan hende batteriet er utslitt. All syra kan synke til bunns i batteriet og da blir det ikke særlig effektivt.

Er du heldig kan du klare å lade det opp igjen med en skikkelig lader.

Å la et startbatteri stå urørt over vinteren kan faktisk bety døden for batteriet. Elektroniske ladere er gull verd ved vinterlading. Feks en CTEK lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon kanskje? :)

Ta frem syrevektmåleren igjen. Kan hende batteriet er utslitt. All syra kan synke til bunns i batteriet og da blir det ikke særlig effektivt.

Er du heldig kan du klare å lade det opp igjen med en skikkelig lader.

Å la et startbatteri stå urørt over vinteren kan faktisk bety døden for batteriet. Elektroniske ladere er gull verd ved vinterlading. Feks en CTEK lader.

Mye mulig, utrolig irritabelt å ikke kunne vite om man får start igjen visst man stopper en stund lissom :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....hadde en kamerat å titte litt på tinga idag, ut i fra målingene fikk vi negative ampére med dynamo tilkobet. uten dynamoen tilkoblet fikk vi kun positiv ampere ved battri.

Volten var riktig etter målingene, men var målt kun med batteri tilkoblet.

Jeg har også en "dings" på siden i motorommet som både pluss og minus ifra battriet går til, og ledningene ifra volregulatoren og dynamoen, hva er det ? Strømfordeler eller noe ? :uhhmmwhat?:

Bilde under...

HPIM1731.jpg

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider