Gå til innhold

Problem med drivknute

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Har en Nissan Primera, som jeg skal bytte drivknuten på. Har gjort samme jobben på andre siden for et par uker siden, og det gikk greit.

 

Men her er problemet. Den fordømte drivknuten vil ikke ut.

 

driveshaftaxel28.jpg

 

Har prøvd å slå hardt, men den flytter seg ikke en eneste mikrometer. Har også prøvd å slå uten trestykket, siden drivknuten skal byttes uansett. Så hva skal jeg gjøre? Nå står bilen i garasjen, og jeg er på dag nummer to av noe som kun skulle ta maks to timer.... :hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivknuter går som regel som resultat av at den fettfylte gummibelgen rundt drivknuta sprekker opp og fettet forsvinner og det kommer møkk inn i drivknuta.. Den har lett for å sprekke fordi den blir vridd og belastet når du svinger.. I og med at bakhjulene ikke svinger så blir ikke denne belgen belastet som på en FWD bil med det resultatet at ødelagte drivknuter er meget sjeldent på RWD ;) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men på en rwd vil fortsatt bakakslingene gå opp og ned i dumper o.l så uansett vil det jo ryke før eller siden. Ofte så ryker de pga de blir gamle og gummien blir sprø eller morken. Men det tar sikkert lengre tid på rwd det kan jeg være enig i. Men man slipper ikke dette problemet på en rwd forde

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det opp og ned, men bevegelsene er ikke så store som de med FWD. De går opp og ned og sidelengt i relativt store spenn med styringen i tillegg. Ja er bilen 30 år gammel så kan de jo bli morkne selvfølgelig, men det er sjelden de går før det... På fattern sin 97-mod camry røyk de på begge sider kort tid etterhverandre etter 130.000 kilometer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig.. mye som er ødelagt pga for lite verktøy :) men ett annet tips er VARM VARM VARM! nok at du får litt varme på så du får litt bevegelse i metallet så det løsner. nytter ikke det får du ta ut hele navet å få de i en presse.

 

Varme er vel heller et dårlig alternativ i dette tilfellet,da du kan risikere å ødelegge hjullageret......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår