Gå til innhold

Skal bygge opp en 350

Ranger emnet


Hans

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge en litt sprek motor, men skal helst ikke koste så innihampen mye pæng..

Har en 350 liggende i deler, blokka skal borres 0.30, håper det holder -er litt rust i den ene sylinderen..

Ellers har jeg kjøpt en litt vassere kam, edelbrock performer innsug, har en grei gasser (tror jeg...... ):rolleyes: og lurer på å kjøpe noen stempler med litt topp...

Hva mer kan gjøres for å dra ut litt flere hester på en billig måte??

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen V8 guru altså.... men generelt så ligger jo alt potensiale i toppene. Porting av topper og forholsvis høy komp kombinert med riktig kam gir deg sikkert bra med effekt.

Men det er jo alltid flere parts som må tilpasses effekten - chromoly støtstenger, ARP rådebolter (evt H-beam råder), mere utveksling på vippearmer, sterkere vippearmer og evt ruller, større forgasser(e), tenningsystem, større oljesump, eksos....osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig vil du ha det?

Det er jo en del enkle triks som ikke koster så mye, men tar din tid. Tilpassning av pakning og innsug til topper, gjøre alle forbrenningsrommene helt like store, deretter ta av toppene litt, rette de av, vektbalangsere råder og stempel. Det er noen små triks på oljesystemet som kankje ikke gir så mye hk, men utgjør en liten del av en velfungerende enhet. Ellers så er ett par porta topper og en kam som passer vekt på bil, stall speed på converter, gearkasse, hjul størrelse, utveksling det beste. Har du litt tid og pengene klare kan du få deg noen billige deler framover Sjekk f.eks under selges på http://www. nitroz.se framover. Så noen fine topper tilsalgs der for ikke så lenge siden. Kamaksel/ fjærer kjøper du av ett firma som f.eks. Race parts her i Halden og ber om at de kjøper inn den til din kombinasjon. Det koster ikke noe ekstra og firmaene som sliper dem vet hva de skal gjøre når de får alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp motoren til Ratata så han får kjøpt seg en ordentlig motore og kasse hehehe.

 

 

Men serriøst åssen kam har du kjøpt? Det er nøkkelen til hva du bør gjøre med resten.

 

Høyere komp, match porte toppene mot innsuget, stivere ventilfjærer, mira fresing av ventiklsetene med matching oppover i kanlane.

 

Hvordan topper har du?

 

300-350hk ut av dissa er meget enkelt med de rette grepa mere med skikklige topper osv.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Kjøp motoren til Ratata så han får kjøpt seg en ordentlig motore og kasse hehehe.

 

 

Men serriøst åssen kam har du kjøpt? Det er nøkkelen til hva du bør gjøre med resten.

 

Høyere komp, match porte toppene mot innsuget, stivere ventilfjærer, mira fresing av ventiklsetene med matching oppover i kanlane.

 

Hvordan topper har du?

 

300-350hk ut av dissa er meget enkelt med de rette grepa mere med skikklige topper osv.

 

Era

 

Hehehe, ja kanskje jeg skal kjøpe den! ;)

Det var BIR som kjøpte kammen til meg, han kaldte den bare 300hk kam...... Er det noe som heter det a?! 300 grader har jeg hørt om, men...

Toppene jeg har er fra sein 70-tallet, ikke noe spessiellt bra akkurat..

 

300-350 hk er cirkus det jeg hadde tenkt meg..

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Air 63

 

Hehehe, ja kanskje jeg skal kjøpe den! ;)

Det var BIR som kjøpte kammen til meg, han kaldte den bare 300hk kam...... Er det noe som heter det a?! 300 grader har jeg hørt om, men...

Toppene jeg har er fra sein 70-tallet, ikke noe spessiellt bra akkurat..

 

300-350 hk er cirkus det jeg hadde tenkt meg..

 

Sikkert den gammle kammen som satt i de gammle 300hk 350cui motorane.

 

MEGET lite eina ksm i dag spørr du meg men, den bruker masse suppe og har en gammaldagfs profil men de funker jo.

 

Jeg ville kjøpt et sett fra Competition eller Crane de har mye bra gate kitt med moderne profiler og fine effektkurver.

Satt opp riktig gir de 320-330hk og oppover.

 

Spørs hvilke nr de har det? samt størrelse på ventilane. 1.94 og 1.50 ventiler gir fin effektkurve i 350 fin gasshastighet og fin respons med 650cfm gasser og dual plane innsug.

Fordelen er at de tåler blyfri :)

Og gir høy gasshastighet.

 

Som du skjønner kommer mye an på toppane, kammen og innsuget velg så riktig forgasser 600 eller 650cfm gir flott respons.

700cfm og opp gir dårlig gass respons dårlig dreimoment i bun og høyt forbruk.

 

Prøvde 590cfmHolly på fatterns 350Olds fy for en gassrespons og lavt forbruk men så orka den bare 5500rpm.

 

Si fra når den er sammen så kan vi prøve den gammle Predator gasseren min på da skal du høre på respons da hehe.

De fleste for skikkelig bakoversveis når de hører/ser/føler hva som skjer med motoren med Predator på hehehe

 

Så grav litt på nett om SBC og trimming så finner du masse nyttig.

 

Lykke til og stå på

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

ERA: Så Predator forgassera funker bra? Hørt så si bare dritt om dem jeg..... Men prinsippet med variabel venturi er jo flott det!

 

Ja de fleste mener de er dritt jeg har kjørt med min i 8år dvs jeg har samla på meg tre men han som kjøpte motoren ville ikke ha den med.

Da sa jeg lykke til med holly jeg har alderig fått den til og virke med den kammen.

 

De gir en rå gassrespons kan jeg love og mucho bunndrag samttopp effekt.

 

De bremsa 16hk og 23lb/ft mer ut av en 508 cui drag motor i benk for mange år siden med Predator justert i 20min over den holly som sto på som var tuna i en haug timer.

Det sier alt spør du meg.

 

Variabel venturi gir meget god respons og bundrag.

 

Det skal sies at jeg har skrudd masse på de gasserane jeg har for og lære mere om de.

Nå justere jeg inn en for test rimelig fort.

 

Vi satte en på en sliten Olds 350 som eieren trodde var gåen motor i. Skulle sett tryne hans når vi starta etter bytte og rappa tel gassen bilen gikk sidelengs i gata som bare det den mao det var gassern hans som var gåen hehehe.

 

Nå blir det sekvensiel sprut med ein coil pr cyl hehe.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm interessant, hvor mye må man gi for en brukt predator?

Er vel ikke særlig egna til å kjøre ladetrykk igjennom vel?Har ett sett nye smidde lavkompstempler på hånda for en latterlig sum penger.... ;)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Hmm interessant, hvor mye må man gi for en brukt predator?

Er vel ikke særlig egna til å kjøre ladetrykk igjennom vel?Har ett sett nye smidde lavkompstempler på hånda for en latterlig sum penger.... ;)

 

Hehe det er en fordel du får de kasta etter deg siden folk tror de er skrot.

 

Nei de einer seg ikke godt til det da må de koples som sug.

 

Løp og kjøp så fikser du hjemme mekka sprut av et gammal alu innsug og en gammal forgasser no problemo.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips til deg her HPK...

 

Jeg har 350 med 11:1-komp smidde stempler (dvs målt mot topper med 64cc kammer), topper med 1.94 og 1.50 ventiler og 64cc kammer (de nest største standar ventilene), dual-plane Edelbrock innsug, 600cfm square-bore Edelbrock-forgasser med mekanisk sekundær (Weber som lager de), kam er usikker men antar at det er en CompetitionCam, og rullevipper. Dette bør gi 300-320hk.

Merker at den ikke er så villig fra 5500 og opp... (til sperra på 6000) men det har kanskje litt med at jeg bruker vanlige eksosmanifolder :D (pust-&-pes)

Så til vinteren blir det modding av headders og nytt eksos anl. Håper på 30 hk der.

 

En 600cfm forgasser skal kunne flowe en 350 opp til 6000rpm.

Du vet åssen min bil funker, med manuell da. :D

 

Og hva med et shift-kit til automaten....

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Sikkert den gammle kammen som satt i de gammle 300hk 350cui motorane.

 

MEGET lite eina ksm i dag spørr du meg men, den bruker masse suppe og har en gammaldagfs profil men de funker jo.

 

Jeg ville kjøpt et sett fra Competition eller Crane de har mye bra gate kitt med moderne profiler og fine effektkurver.

Satt opp riktig gir de 320-330hk og oppover.

 

Spørs hvilke nr de har det? samt størrelse på ventilane. 1.94 og 1.50 ventiler gir fin effektkurve i 350 fin gasshastighet og fin respons med 650cfm gasser og dual plane innsug.

Fordelen er at de tåler blyfri :)

Og gir høy gasshastighet.

 

Som du skjønner kommer mye an på toppane, kammen og innsuget velg så riktig forgasser 600 eller 650cfm gir flott respons.

700cfm og opp gir dårlig gass respons dårlig dreimoment i bun og høyt forbruk.

 

Prøvde 590cfmHolly på fatterns 350Olds fy for en gassrespons og lavt forbruk men så orka den bare 5500rpm.

 

Si fra når den er sammen så kan vi prøve den gammle Predator gasseren min på da skal du høre på respons da hehe.

De fleste for skikkelig bakoversveis når de hører/ser/føler hva som skjer med motoren med Predator på hehehe

 

Så grav litt på nett om SBC og trimming så finner du masse nyttig.

 

Lykke til og stå på

 

Era

 

*KREEEMT*

Når skal vi prøve denna hærligheten på bilen min?????

:D

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert: er nok billigere for deg å kjøpe en ferdig motor,ca20000 penger bør rekke for en sprek SBC. Blir alltid dyrere å kjøpe masse deler, maskinere osv kontra kjøpe en ferdig bygd motor som har gått litt.

 

ERA: Stempla er så godt som mine:D Har lurt litt på ett Megasquirt sprut... får se hva vinteren bringer:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratata: Tja Fredag førstkommende?

 

Robert: Tja deler for 25-30lapper + montering maskinering osv leter du brukte topper etc kan du spare noe mao rundt 20+lapper.

Så spørs det hvor gode kontakter du har på mskinering osv.

 

Men det som virkelig får ting til og virke er tuning du kan kjøre fra mange med riktig bygget 350hk 350 og bli frakjørt av mange med feil bygget 400 liksom hk...

 

Hk er mao ikke alt her i verden ratata sin går bedre en mange såkaldte 400hk motorer jeg har vært med i...

 

Vepsen: JA det der kan bli skikkelig rått det da hehe.

 

 

Stå på bygg bil hehe

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår