Gå til innhold

lakkregler??

Ranger emnet

gnmfr

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, kl.lakken blir ikke vannfortynnbar!!!

Husker ikke i farta hva VOC står for men.

Det er noe med løsmiddel og tørstoffinnhold og dna driten der.

Dette er ikke noe du egentlig trenger og tenke noe på, det har ikke no og bety for din del egentlig.

Når du skal legge kl.lakken er det viktig at basen er tørr ja.

Går ann og bruke sprøyta og blåse litt med, så går det fortere.

Det er sant!! Men får jo ellers bedre tid til å forbredre klarlakk på da.

Men på hel bil er det greit med stående blåsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb bruker har vi Glasurit, og vi har hatt vannfortynnbar baselakk i 7 år (tror jeg det var). Vi har også brukt samme type sprøyte på base som vi bruker på klarlakk, uten at sprøyta har begynt å ruste av den grunn (assorterte SATA HVLP sprøyter). Vist sprøytene tar skade av vannfortynnbar lakk, så må det være over sinnsykt lang tid! Vi har hatt samme basesprøyta i litt over 2 år, og den fungerer enda som bare det.

Får du sig i basen er det ikke lakken som har skylda, det er mannen som holder i den som trenger å roe seg ned litt da. Sikkens har vel prøvd en del med vannfortynnbar klarlakk. Den er hvit som melk når du legger den, og blir blank etterhvert som vannet fordamper fra den.

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner proff lakkere... + at jeg driver med lakking

:hvaskjera

No offense men du babler mye om ting du ikke kan, om du jobber på er et lakkverksted gjør ikke det deg til en lakerer automatisk.

nei, sier ikke at jeg kan alt, bare at jeg har snakket med folk som har lakkert i mange år, og regner med at de veit hva de snakker om...

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb bruker har vi Glasurit, og vi har hatt vannfortynnbar baselakk i 7 år (tror jeg det var). Vi har også brukt samme type sprøyte på base som vi bruker på klarlakk, uten at sprøyta har begynt å ruste av den grunn (assorterte SATA HVLP sprøyter). Vist sprøytene tar skade av vannfortynnbar lakk, så må det være over sinnsykt lang tid! Vi har hatt samme basesprøyta i litt over 2 år, og den fungerer enda som bare det.

Får du sig i basen er det ikke lakken som har skylda, det er mannen som holder i den som trenger å roe seg ned litt da. Sikkens har vel prøvd en del med vannfortynnbar klarlakk. Den er hvit som melk når du legger den, og blir blank etterhvert som vannet fordamper fra den.

Glasurit var tidlig ute med vannbasen sin ja!

Har jeg mange farger og sprøyte, så bruker jeg oxo den sprøyta som jeg brukte på den gamle basen. har heller ikke merket at sprøyta har blitt no særlig dårligere. men det er bedre og sprøyte med ei "vannbase sprøyte" ( riktig kappe og dyse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner proff lakkere... + at jeg driver med lakking
nei, sier ikke at jeg kan alt, bare at jeg har snakket med folk som har lakkert i mange år, og regner med at de veit hva de snakker om...

Derfor.... kan det hende at når en er 17 år, så kan det hende du mangler de 15 åra med erfaring som vi andre har....

Da kan det være lurt å bare lytte litt....

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor.... kan det hende at når en er 17 år, så kan det hende du mangler de 15 åra med erfaring som vi andre har....

Da kan det være lurt å bare lytte litt....

:D

Faen mann, du må starte sommercamp for oss guttunger mellom 20 og 50 som innser at det ER masse å lære når det gjelder arbeid med bil...

Begynner å bli altfor mange idag som tror at de kan bygge biler etter å ha sett 3 episoder av Pimp My Ride.

Fy faen, det hadde vært fin ferie det *drømme*:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
har dette gått igjennom så det er vannfortynnbar lakk som gjelder nå?

kan si det ja.. du får alltids kjøpt løsemiddelbasert base hos lakkforhandlerne enda, men alle seriøse lakkverksted bruker vannfortynnbar base samt voc klarlakk..

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interisant lesing her.

Men har vært rundt på forskjellige lakkverksteder osv og snakka litt, hva er egentlig deres erfaring med vannfortynnbar klarlakk? Blir ikke sjoldete og tåler lite? Eller blir det mye samme bindemidlet som i en tynnerbasert lakk, så den blir like blank og ikke minst sterk som den goe gamle?

Lakker selv for det meste kun med vannfortynn bar base lakk og VOC klarlakk fra RM og synes dette fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider