Gå til innhold

Godkjenne bilen min til uka... Spørsmål...

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hej!

Da har jeg endelig fått tvinga biltilsynet til å si hvor jeg skal godkjenne bilen..

Døm var uenige om jeg måtte til mysen eller fredrikstad... Det ble fredrikstad.

Det som jeg driver med nå før godkjenninga, som er det eneste jeg kan komme på at feiler den:

-Monterer katalysator (original, men sveisa på 3tom stusser.)

-Skal fikse en oljelekkasje (bare en jeg har også, wow..)

-Hente papirer på 4 hjulskontroll

-Skjære opp nytt mønster i dekka (HYSJ!!!!)

-Bytte ut sabelt rattet med r-sport ratt..

-Sette på fjører som ikke er kappa bak.

 

Det jeg skal godkjenne med er: B230FT motor, Lesjöfors og 17 tom Compomotive. Håper egentlig at døm skriver inn sportratt også...

 

Men det jeg lurer på:

-Har svina noe krav om at oljeånding skal tilbake i innsuget? Siden jeg har laga ett nytt system med catchtank er det jo ikke sånn lengre.

-Kan jeg få bråk pga JT anlegget? Er jo godkjent etter en ISO norm.

-Trenger jeg noen flere papirer?

Har følgende: TÜV på senkesett, stempla papir på motorbytte fra volvo, papir på eksos, papir på felger (inpress, rullediameter, bredde osv.), papir på 4 hjulskontroll.

 

Har time om 8 dager... Spent på åssen det går. Holder på å bygge om eksos så jeg får møkksenka den etter godkjenninga.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

esbandos: lesjøfors fjærne er vel faktisk bare snurra oppå hvis jeg husker rett.. kan kappe på undersiden.. i alle fall på mine lesjøfors fjærer:) er RIMELIG sikker på det!

litt ot igjen

 

kan ikkje du legge deg under og ta noen bilder?

vill gjerne eg sjå:)

 

fjørene er jo skrudd fast nede bak:D

 

menmen vill ha bilder av dette!

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var på tirsdag å viste min i Bergen.

De gikk GRUNDIG igjennom bilen, så over den sikkert 10 ganger, dro i alle stag, tok inn brekkjern og "brekte" på bærekuler, sjekket foringer, nummer på fjærer, klarering til felg, rulleomkrets på dekk, motorfester, ser etter oljelekkasjer.

 

De sjekket også avgasser, prøvekjørte bilen, testet bremsene (venstre vs. høyre), testet håndbrems, etc.

 

"alt" ble sjekket og flere ganger... Jeg tror alle fra biltilsynet i Bergen gikk rundt bilen min og en liten liste fikk jeg selvsagt.

 

Å møte opp med oljelekkasje blir gjerne for dumt ja, men du sier jo du skal få den fikset.

 

Ellers, jeg fikk pes for JT, samt for lesjöfors (som ikke er kappet!).

Fjærene fremme på lesjöfors er nemmelig litt løse når bilen er jekket opp.

 

Bilen ble jekket opp bakover, det ble kjørt klosser under bilen (for å sjekke om den er for lav, kanskje(?)), videre, ble det jo som sagt dradd i aksling, vridd i alle stag, m.m.

 

Jeg må bare gjøre småting for å få godkjent

  • Bytte et bremserør som har fått seg en litt uheldig knekk
  • Bytte fjærbein
  • Få ned eksoslyden (105db, 115db peak!! målte jeg hos svendsen eksos i går, hehe)
  • Tette eksoslekkasje
  • Bytte den korte bensinslangen fra pumpen til filteret (sprekker)
  • Stramme opp hjullager fremme
  • Bytte hovedforing i bærearm bak
  • Bytte parkeringsbremseklosser

Så er det jo PROBLEMET mitt da, det er de jævla senkefjærene...

b.t. vil ikke godkjenne de, så lenge de ikke står FAST når bilen er jekket opp..

 

what to do, what to do..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo-r-sport: åndinga kan dem bitche på ja. legg en slange fra catch-tank og til innsug før turbo igjen.

Også ville jeg heller slengt på andre dekk. så lenge ikke eksosen bråker veldig mye så burde det gå bra.

 

DaButcher: what? når du jekker opp en bil så blir jo fjørene gå ut av skålene oppe bak. sært tilsyn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fikse oljelekkasjen i kveld.. Lekker litt ved oljereturen, bytte tetningen. Eksosen begynner å ligne noe også, korta downpipen noen cm, samt bygd om katten til 3 tom.. Håper å bli ferdig med det i kveld også...

Så skal hele bilen gjøres grundig ren.

tror nok døm vil ha effektmåling pga at det er alu cooler, åpent filter og 3 tom eksos.. Tviler på at døm tror på 165hk selv om det er langt under 220hk når den godkjennes..

Bilder kommer, bare få hjem ett kamera...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher: kjøp deg kortere dempere, eller drei av de du har. da vil du få forspenn på fjærene.

jeg kan ikke dreie koniene..

 

men jeg skal henge meg noen oljedempere i kveld og se om de er kortere(?) hørte rykte om at de er det..

evnt må jeg fikse noen shims elns..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de er så pirkete i fredrikstad.. Håper jeg får samme duden som kameraten min hadde da han godkjente 240 med V8'er.

Eksempel: Oljelekkasje: Hvis jeg kan gå under bilen og komme fram igjen uten å være bløt så lekker ikke bilen...

 

Fikk ordna en hel del småtteri i kveld: Sveisa ferdig eksosen, tetta oljelekkasjen, Modifisert feste til eksos ved clutchhuset samt hengt opp eksosen igjen...

Mulig jeg plukker den av i mårra da jeg så at den ikke er helt perfekt nå heller, nå er den lav i bakkant, men foran er den ikke lav lengre...

I mårra skal jeg bytte fjærer bak, fikse resten av eksosen, sette på den teite evap saken igjen, bytte olje, rense luftfilter og dra for å måle CO verdien igjen.. Så jeg er sikker på at den ikke er for høy ved godkjenning...

 

Kan døm virkelig klage på at fjørene blir løse når bilen jekkes opp????

Sånn vil det jo være uansett med mindre en har kortere dempere.

Må jeg kjøre slangen fra veivhusvent tilbake i innsuget eller åssen er reglene for det?

 

Noen som tror at 3 tom JT med en lyddemper blir noe problem?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de er så pirkete i fredrikstad.. Håper jeg får samme duden som kameraten min hadde da han godkjente 240 med V8'er.

Eksempel: Oljelekkasje: Hvis jeg kan gå under bilen og komme fram igjen uten å være bløt så lekker ikke bilen...

 

Fikk ordna en hel del småtteri i kveld: Sveisa ferdig eksosen, tetta oljelekkasjen, Modifisert feste til eksos ved clutchhuset samt hengt opp eksosen igjen...

Mulig jeg plukker den av i mårra da jeg så at den ikke er helt perfekt nå heller, nå er den lav i bakkant, men foran er den ikke lav lengre...

I mårra skal jeg bytte fjærer bak, fikse resten av eksosen, sette på den teite evap saken igjen, bytte olje, rense luftfilter og dra for å måle CO verdien igjen.. Så jeg er sikker på at den ikke er for høy ved godkjenning...

 

Kan døm virkelig klage på at fjørene blir løse når bilen jekkes opp????

Sånn vil det jo være uansett med mindre en har kortere dempere.

Må jeg kjøre slangen fra veivhusvent tilbake i innsuget eller åssen er reglene for det?

 

Noen som tror at 3 tom JT med en lyddemper blir noe problem?

 

Ang fjørene, så varrierer det på hver enkelt trafikkstasjon virker det som... Når j godkjente fjørene mine, sjekka de ikke det i det hele tatt...

 

Kan hende dem klager på JT eksosen, med 1 demper...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår