Gå til innhold

Godkjenne bilen min til uka... Spørsmål...

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Ang fjørene, så varrierer det på hver enkelt trafikkstasjon virker det som... Når j godkjente fjørene mine, sjekka de ikke det i det hele tatt...

 

Kan hende dem klager på JT eksosen, med 1 demper...

Min ble sjekket JÆVLIG nøye.. Med brekkjern, var sikkert 10 folk som gikk over bilen, frem og tilbake, sjekket klarering til eksos, m.m. Alle foringer, slanger, bremserør, klarering til felg/dekk vs. fjærbein ++++.

Sjekket til og med slark i bremsekraftforsterkeren, at væskebeholderen satt, lyste etter oljelekkasjer, så under bilen etter lekkasjer, jekket opp bilen bakover, sjekket hvordan fjæring virket, vridde på fjærer, sjekket nr på fjærer, ++++

 

De sjekket også CO, vekt av bil ++++

ALT ble sjekket, da også slakk i hjullagre, etc.

 

Siden gule koni ikke går ann å korte inn (de er jo justerbare) , har jeg nå bestillt meg nye dempere fra pedersens racing og selger heller mine gule konis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bt skulle ikke eksistert... Skulle ikke vært noe pes om godkjenning, bare tut og kjør... mye bedre...

Fikk montert eksosen i dag, og måla CO, fikk 0,2 i utslipp noe som er godt innenfor grensa på 0,5.

Prøvde også å kjøre oljeåndinga inn i innsuget igjen.. Men det var blemme...

Siden det bare er en tank og jeg er tjukk i hue så tenkte ikke jeg på at jeg da kjørte 1,2bar turbotrykk rett i bånnpanna.. Så pluggen i bakkant på toppen hoppa ut og jeg fikk en liten oljelekkasje kan man si..

Men nå er alt i sin skjønneste orden...

Bråker forresten pent lite nå etter at jeg monterte kat.

Tror det kommer til å gå bra hos BT, optimist....

Flere som har noen gode råd før visning?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke dreie koniene..

 

men jeg skal henge meg noen oljedempere i kveld og se om de er kortere(?) hørte rykte om at de er det..

evnt må jeg fikse noen shims elns..

 

ELLER.... du kan bygge om fjærbeinene. flytt skåla 1,5cm opp da vil bilen fortsatt være lav men fjæra vil ikke løsne når du jekker den opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, når jeg godkjente bilen så bemerka dem oljelekasje fra turboen og at jeg burde fikse det, men det var ikke dems problem om jeg stoppa langs trafkfiken, da fikk jeg bare dra den på startern ut i grøfta så jeg ikke stoppa noen i trafikken :P var også noe småpiss dem bemerka, som andre ikke har fått godkjent på som dem ikke brydde seg noe om, da det i grunn bare er snakk om bagateller.. dem skulle også måle CO, så dem to eldste kara tok seg en spinn rundt BT og gliste fra øre til øre, og glemte av co målinga.. så kan ikke si noe negativt om BT på risløkka

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, når jeg godkjente bilen så bemerka dem oljelekasje fra turboen og at jeg burde fikse det, men det var ikke dems problem om jeg stoppa langs trafkfiken, da fikk jeg bare dra den på startern ut i grøfta så jeg ikke stoppa noen i trafikken :P var også noe småpiss dem bemerka, som andre ikke har fått godkjent på som dem ikke brydde seg noe om, da det i grunn bare er snakk om bagateller.. dem skulle også måle CO, så dem to eldste kara tok seg en spinn rundt BT og gliste fra øre til øre, og glemte av co målinga.. så kan ikke si noe negativt om BT på risløkka

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, når jeg godkjente bilen så bemerka dem oljelekasje fra turboen og at jeg burde fikse det, men det var ikke dems problem om jeg stoppa langs trafkfiken, da fikk jeg bare dra den på startern ut i grøfta så jeg ikke stoppa noen i trafikken :P var også noe småpiss dem bemerka, som andre ikke har fått godkjent på som dem ikke brydde seg noe om, da det i grunn bare er snakk om bagateller.. dem skulle også måle CO, så dem to eldste kara tok seg en spinn rundt BT og gliste fra øre til øre, og glemte av co målinga.. så kan ikke si noe negativt om BT på risløkka

 

 

hehe, skulle vært fleire sånne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER.... du kan bygge om fjærbeinene. flytt skåla 1,5cm opp da vil bilen fortsatt være lav men fjæra vil ikke løsne når du jekker den opp

Som de da igjen ikke godkjenner...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døm er pirkete på alt sånt.... Alt av bærende deler skal vel være nøyaktig sånn som volvo lagde døm en gang i tia... Bedre å budd i sviiden gett...

Håper døm ikke bemerker korta momentstag og panhardstag... Er pent sveisa, malt og passe møkkete.... Syns nesten ikke med mindre en vet nøyaktig åssen dritten ser ut...

Det som jeg kan tro at døm klager på nå er: Oljeånding, åpent filter, effekt (?), eksosen slår litt og kanskje at dekka tar i litt ved hard fjøring...

Noe må døm ha å klage på også, så jeg kan være litt dum og spørre om døm har forslag til utbedringer...

Er ikke noe prob å godkjenne den med R-sport ratt? Alt som volvo selger over disk er jo godkjent i følge døm selv...

Nei, får ikke godkjent andre sportratt i volvo, må være volvo original som regel.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noen som har peil på hvor mange grader cambervinkelen skal være på 240? Og åssen spissinga skal være? Må opp og ta måling i mårra, det var vist ikke bare å skrive ett papir på at det var ok, måtte skrive ut fra en dum drittmaskin som en måler alle vinklene med...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var på tirsdag å viste min i Bergen.

De gikk GRUNDIG igjennom bilen, så over den sikkert 10 ganger, dro i alle stag, tok inn brekkjern og "brekte" på bærekuler, sjekket foringer, nummer på fjærer, klarering til felg, rulleomkrets på dekk, motorfester, ser etter oljelekkasjer.

 

De sjekket også avgasser, prøvekjørte bilen, testet bremsene (venstre vs. høyre), testet håndbrems, etc.

 

"alt" ble sjekket og flere ganger... Jeg tror alle fra biltilsynet i Bergen gikk rundt bilen min og en liten liste fikk jeg selvsagt.

 

Å møte opp med oljelekkasje blir gjerne for dumt ja, men du sier jo du skal få den fikset.

 

Ellers, jeg fikk pes for JT, samt for lesjöfors (som ikke er kappet!).

Fjærene fremme på lesjöfors er nemmelig litt løse når bilen er jekket opp.

 

Bilen ble jekket opp bakover, det ble kjørt klosser under bilen (for å sjekke om den er for lav, kanskje(?)), videre, ble det jo som sagt dradd i aksling, vridd i alle stag, m.m.

 

Jeg må bare gjøre småting for å få godkjent

  • Bytte et bremserør som har fått seg en litt uheldig knekk
  • Bytte fjærbein
  • Få ned eksoslyden (105db, 115db peak!! målte jeg hos svendsen eksos i går, hehe)
  • Tette eksoslekkasje
  • Bytte den korte bensinslangen fra pumpen til filteret (sprekker)
  • Stramme opp hjullager fremme
  • Bytte hovedforing i bærearm bak
  • Bytte parkeringsbremseklosser

Så er det jo PROBLEMET mitt da, det er de jævla senkefjærene...

b.t. vil ikke godkjenne de, så lenge de ikke står FAST når bilen er jekket opp..

 

what to do, what to do..

Var bilen din på hvilken kontroll? EU-kontroll eller skulle du vise den med senk og motor?

 

Fjærene: du punkter de fast oppe og nede på en litt lite synlig plass og skjul det med noe tectyl og støv.

 

eksoslyden kommer seg nok med å tette eksosanlegget. sett i en ekstra potte siden du ikke har turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig for i dag, i mårra skal jeg til satans vegvesen og godkjenne...

Har akkurat vært hos ett bilverksted og ordna papirer på div hjulvinkler, stemmer akkurat bortsett fra caster som er 0,5* feil siden den ikke er justerbar. Fant samtidig ut at ene bærekula var skrot, så den byttes i morgen tidlig... Så nå skal alt være i orden for godkjenninga sin del, eneste er at jeg ikke får trykket lavere enn 0,8bar, men det får døm leve med... (håper jeg)

 

Dabutcher: Jeg har lesjöfors på min, kjører med noen alko mygel dempere. Fjærene mine sitter dønn fast både foran og bak når bilen er jekka opp, det kan være en ide å prøve ett sett sånne, koster ett par tusen for 4 dempere.

 

Nei, det er ikke lov å bytte bare fjærskåla, da ser svina heller at du bytter hele benet, men det døm ikke ser/vet har døm ikke vondt av....

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår