Gå til innhold

Hvordan montere turbo i min 240?

Ranger emnet


Volvo240GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hva må til får å bygge turbo på en b230f? kan da ikke være så vanskelig det vel? toppen skal vel være mottakelig for litt trykk og eller?? 530?

 

Toppen er en ting, og den fungerer helt fint og bruke!

 

Men det er for høy kompresjon i F motorene orginalt og da må du skaffe deg smidde stempler som det er riktig høyde\dim. på, eller velge en litt mere "jalla" løsning som ikke er så veldig holdbar og det er og dreie ned org. stemplene.

 

Du må også skifte eller "bygge" om ell nettet enten ved og få tak i et ell nett som har sittet i en bil med ft\fk, eller så får du kjøpt for motstander som du lodder inn.

 

Det sitter heller ikke serlige bra råder orginalt i F motoren + at det ikke er underspyling på org. f motorer (dette sitter vell og merke ikke på eldre ft motorer heller), du trenger også oljekjøler og en annen topp pakning (vet det er folk som har brukt opptil flere topp pakninger for og "senke" kompen men det er skikkelig jalla:P), MEN det er på langt nær umulig og bygge en så kalt ft\fk maskin av en vanelig F motor! Men som sakt så er det somregel billigere og i mange tilfeller bedre og kjøpe en "ferdig" ft\fk.

 

Men skal du ha en billig turbo motor med sprut (du kan jo sette på et innsug med fks. gasser(e) på men det er det et få tall som elger når du egentlig har det klart for sprut:p) så er det mulighet for og bygge det av en vanelig f motor med at du dreier ned stemplene og skifter råder (den biligste løsningen er og ta råder i fra en eldre b23 motor.), dette vurderer jeg og gjøre selv men da blir det en motor med begrenset med hk og nm og som heler ikke tåler noe serlig med trykk! (sikkert noe jeg har glemt og skrive på:P)

 

Litt rart skrevet noe av dette men det tåler dere, gidder ikke og lese igjenom det etter skrive feil osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underspyling kom på ALLE b230-blokker etter 93.(om ikke før?)

Men er ikke rådene i FT og F like da ?

 

Kjøp en komplett motor, det er det greieste. bruk det ledningsnettet du allerede har, men du bør flytte på LMM. Også må du lodde inn formotstander.

Det er opp til deg om du kjøper motstander på Volvo eller et annet sted.

 

Pen bil btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underspyling kom på ALLE b230-blokker etter 93.(om ikke før?)

Men er ikke rådene i FT og F like da ?

 

Hmmm... mener det ikke kom på standard f motor i 200\700 serien, men skal ikke si det HELT sikkert (husker ikke nøyaktig i hodet)

 

Kjøp en komplett motor, det er det greieste. bruk det ledningsnettet du allerede har, men du bør flytte på LMM. Også må du lodde inn formotstander.

Det er opp til deg om du kjøper motstander på Volvo eller et annet sted.

 

Pen bil btw :)

 

Det stemmer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette.drit i fordeler,dynamo osv. kjøp komplett motor.Husk ledningnett.Flytt batteriet baki bilen.Thats it.Få noen som kan og bytte til og gjøre det.Spes ledningsnettet.

 

Hvorfor flytte fordeler og dynamo. er jo bare turboen og intercooler som tar exstra plass..derfor ha batteriet baki.

 

Ang Torpedoveggen,så kan det skjæres hul i den. Noen har fordeleren inn i Torpedoveggen.Men anbeffakes ikke.Motoren ligger så nærme veggen,så det skaper mye vibrasjon.

 

Sikkert nokk uenigheter i dette.Men Gutten er 17år.derfor gjør vi det på den easy måten

 

Stå på.Fin bil du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette.drit i fordeler,dynamo osv. kjøp komplett motor.Husk ledningnett.Flytt batteriet baki bilen.Thats it.Få noen som kan og bytte til og gjøre det.Spes ledningsnettet.

 

Hvorfor flytte fordeler og dynamo. er jo bare turboen og intercooler som tar exstra plass..derfor ha batteriet baki.

 

Ang Torpedoveggen,så kan det skjæres hul i den. Noen har fordeleren inn i Torpedoveggen.Men anbeffakes ikke.Motoren ligger så nærme veggen,så det skaper mye vibrasjon.

 

Sikkert nokk uenigheter i dette.Men Gutten er 17år.derfor gjør vi det på den easy måten

 

Stå på.Fin bil du har.

 

Påenget er det at det er lettere\bedre og få tak i en motor i fra en bil i fra 700\900 serien og da er det bak montert fordeler! Motoren ligger så nærme veggen? Hva i alle dager mener du med det? Du mener ikke ærlig talt at du mener å la fordeleren ligge og ha "kontakt" med torpedo`n?

 

hva er det som er så galt i å bygge på 230f`n... har sjøl bygd meg en. blir ikke så store kostnader som å kjøpe i sverige...

dessuten har alle 230 etter 88 samme rådene

 

Men rådene på b23 er alikevel sterkere! Er forskjell på b23 og b230 motorene vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaff en blokk med innmat og topp. samt manifold, turbo, dyser, IC og røra.

Dynamo, servo etc passer jo over. motstander lodder du inn selv. med org rør skal du slippe å sette batteri baki og.

så bruker du balanseaksel fra F-motoren i FT/FK blokka og monterer fordeler på blokka. da burde alt være klart. hjerner fra turbomotor må også skaffes...

det kan seff være en fordel å skaffe komplett motor, men man kan undersøke litt hva som vil lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rådene på b23 er alikevel sterkere! Er forskjell på b23 og b230 motorene vettu.

rådene på nyere ft/fk er vel brått av grove typen de og.

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det er så mange som har peiling her. Det gjør alt så mye lettere for oss nybegynnere! Så, hvis noen vet om en bra B230FT motor komplett med turbo, intercooler og ledningsnett, si ifra. Er gira på å begynne å skru nå ;) Regner med at jeg bare har standard girkasse. Er det M47 de heter? Er 5 gir manuell. Den holder vel greit den en stund værtfall?

1990 Volvo 240 GLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår