Gå til innhold

Hvordan montere turbo i min 240?

Ranger emnet


Volvo240GT

Anbefalte innlegg

Flott at det er så mange som har peiling her. Det gjør alt så mye lettere for oss nybegynnere! Så, hvis noen vet om en bra B230FT motor komplett med turbo, intercooler og ledningsnett, si ifra. Er gira på å begynne å skru nå ;) Regner med at jeg bare har standard girkasse. Er det M47 de heter? Er 5 gir manuell. Den holder vel greit den en stund værtfall?

5 gir manuel er m47 ja, så lenge d ikke er 4 trinns med overdrive

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=2736631'>http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=2736631

 

http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=4410042'>http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=4410042

 

http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=13138678'>http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=13138678

 

sjekk forøvrig ut http://www.bildelsbasen.se

 

NB: du trenger svinghjul laget for M45,46,47 kasse, men det har du på motoren din i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rådene på nyere ft/fk er vel brått av grove typen de og.

 

Ja de er grovere, men nå nevnte jeg kun org. motorer uten turbo da, hvis noen hadde intresse av og lage et "lavkostnads prosjekt" tenkte jeg på....

 

Flott at det er så mange som har peiling her. Det gjør alt så mye lettere for oss nybegynnere! Så, hvis noen vet om en bra B230FT motor komplett med turbo, intercooler og ledningsnett, si ifra. Er gira på å begynne å skru nå Regner med at jeg bare har standard girkasse. Er det M47 de heter? Er 5 gir manuell. Den holder vel greit den en stund værtfall

 

Den gir kassa du har kommer till og rase ganske kjapt med litt "agresiv" kjøring, 5 trins mannuel kassene har en lei tendens til å rase, det er vell i grunn den svakeste kassa du får standard? Det billigste du kan gjøre hvis du ikke skal ha altfor mye gamp og nm så kan du skaffe deg en helt standard 4 trinns manuell kasse, den holder ganske lenge og koster vell 300-500kr på et hugger`n! Den fungerer helt greit opp til hvertfall 200-230hk (vet og at folk kjører på den opptil 300hk, men da med "hyppige gir kasse skift"!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jør ofte det.. uansett er det ikke dyrt for en 4 girs OD kasse.. får de får 8 røde småe lapper.. å det er jo ikke gærnt da! med den 4 trinskassen dy har liggende(m45) vil du bruke ganske mye bensin vil jeg tro.. får høyt turtall på landeveiskjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk en gammel girkasse liggene da. 4 gir manuell. Den er fra en '80 modell 244GLE som pappa hadde en gang. Har stått på en B21E motor. Får se hva som passer best. Hadde jo vært greit hvis det hadde fulgt med girkasse på den motoren jeg eventuellt kjøper da.

 

Den kassa som satt på den b21e motoren kan du bruke! Det er fort gjort og skifte over kasse!

 

jør ofte det.. uansett er det ikke dyrt for en 4 girs OD kasse.. får de får 8 røde småe lapper.. å det er jo ikke gærnt da! med den 4 trinskassen dy har liggende(m45) vil du bruke ganske mye bensin vil jeg tro.. får høyt turtall på landeveiskjøring!

 

På OD kassa har 3 giret lett for og kvelde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mange rare og et par missvisende utsagn her..!

 

torpedoveggen BØR du ikke gjøre noe med om du skal ha bilen vis-bar hos BT..folk har lurt seg igjennom, men det er myye lettere å gjøre som en annen her sa, å flytte fordeleren på siden..fordeler krasjer i torpedoveggen for 740/940 har den bak på toppen, mens 240 på blokka..(virker som om han ene karen ikke viste det)

 

åssen girkasse du skal ha kommer stort set an på din egen kjørestil, og freiemoment i motor, men og litt i åssen drivlinjen er satt opp, har du ikke sperre, 185 fullprofil dekk og pillråtten klutsj, kommer d rimelig mye lenger enn med sveisa diff, sinterlamell og 235dekk!

 

at 3. gire har en lei tendens å ryke på m46(OD kassen), selve girkasen er jo m45(4trinns) så er det en overdrive klump bakpå etter kassen..altså ryker det like ofte på m45!

____________________________________________________________

 

jeg vet ikke jeg hvor mye arbeid du vil legge i det, men om du ikke engasjerer deg ALT for mye(er faktiskt fort litt jobb å hive FT/FK 240! men om du vil ha en litt lettere løsning, kjøp en AT motor å hiv nedi,(forgasser med ettermontert tuba) da slipper du ALT av ledninger å koblinger å det styret der, bare å nappe ut gamle motoren, og inn med den nye..eneste minus er at de bruker noget mer bensin:( men de er billige i innkjøp, og du kan sikkert omtrent bytte tvært med gaml motoren din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mange rare og et par missvisende utsagn her..!

 

torpedoveggen BØR du ikke gjøre noe med om du skal ha bilen vis-bar hos BT..folk har lurt seg igjennom, men det er myye lettere å gjøre som en annen her sa, å flytte fordeleren på siden..fordeler krasjer i torpedoveggen for 740/940 har den bak på toppen, mens 240 på blokka..(virker som om han ene karen ikke viste det)

 

åssen girkasse du skal ha kommer stort set an på din egen kjørestil, og freiemoment i motor, men og litt i åssen drivlinjen er satt opp, har du ikke sperre, 185 fullprofil dekk og pillråtten klutsj, kommer d rimelig mye lenger enn med sveisa diff, sinterlamell og 235dekk!

 

at 3. gire har en lei tendens å ryke på m46(OD kassen), selve girkasen er jo m45(4trinns) så er det en overdrive klump bakpå etter kassen..altså ryker det like ofte på m45!

____________________________________________________________

 

jeg vet ikke jeg hvor mye arbeid du vil legge i det, men om du ikke engasjerer deg ALT for mye(er faktiskt fort litt jobb å hive FT/FK 240! men om du vil ha en litt lettere løsning, kjøp en AT motor å hiv nedi,(forgasser med ettermontert tuba) da slipper du ALT av ledninger å koblinger å det styret der, bare å nappe ut gamle motoren, og inn med den nye..eneste minus er at de bruker noget mer bensin:( men de er billige i innkjøp, og du kan sikkert omtrent bytte tvært med gaml motoren din

 

Jeg skrev IKKE at det er lurt å modifisere torpedo veggen, MEN det er en mulighet!

 

Hvis du fks, har fått tak i en nyoverhalt motor med nye pakinger osv. så er det en MYE lettere\fortere\økonomisk løsning og lage til ei "grop" i torpedo veggen! Pga. bakmontert fordeler, i stedet for og flytte fordeleren ned på sia!

 

Sorry min skrive feil på det med gir kassa, det er 3 giret på 5 tinns manuell kassa som har lett for og gå!

 

Og til det med å skaffe seg en AT motor, eventuelt bygge turbo på en org. 23\230a er ikke noe sjakk trekk i grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med bilen er såpass ny hadde ikke AT vært noe alternativ for min del heller..men ville heller flytta fordeleren, eller bare kjørt fordelerløs tenning enn slått torpedoveggen, for da kan du i værste fall ende opp med at BT svartelister bilen din, og da står du der med fingen i ringen og en bil som ikke går an å få skilter på igjen..i værste fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helt klart flytte fordeleren. Ingen tvil om det. Er vel bare å dra ut den akselen og fordeleren fra F-motoren å hive den inn i FT-motoren det. Burde gå greit. Men først trenger jeg en motor. Er på utkikk etter noe rundt om her, men vil vente til jeg finner en ordentlig en istedenfor noe billig dritt. Fint at dere kommer med tips hele tiden :)

1990 Volvo 240 GLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er en ting, og den fungerer helt fint og bruke!

 

Men det er for høy kompresjon i F motorene orginalt og da må du skaffe deg smidde stempler som det er riktig høyde\dim. på, eller velge en litt mere "jalla" løsning som ikke er så veldig holdbar og det er og dreie ned org. stemplene.

 

Du må også skifte eller "bygge" om ell nettet enten ved og få tak i et ell nett som har sittet i en bil med ft\fk, eller så får du kjøpt for motstander som du lodder inn.

 

Det sitter heller ikke serlige bra råder orginalt i F motoren + at det ikke er underspyling på org. f motorer (dette sitter vell og merke ikke på eldre ft motorer heller), du trenger også oljekjøler og en annen topp pakning (vet det er folk som har brukt opptil flere topp pakninger for og "senke" kompen men det er skikkelig jalla:P), MEN det er på langt nær umulig og bygge en så kalt ft\fk maskin av en vanelig F motor! Men som sakt så er det somregel billigere og i mange tilfeller bedre og kjøpe en "ferdig" ft\fk.

 

Men skal du ha en billig turbo motor med sprut (du kan jo sette på et innsug med fks. gasser(e) på men det er det et få tall som elger når du egentlig har det klart for sprut:p) så er det mulighet for og bygge det av en vanelig f motor med at du dreier ned stemplene og skifter råder (den biligste løsningen er og ta råder i fra en eldre b23 motor.), dette vurderer jeg og gjøre selv men da blir det en motor med begrenset med hk og nm og som heler ikke tåler noe serlig med trykk! (sikkert noe jeg har glemt og skrive på:P)

 

Litt rart skrevet noe av dette men det tåler dere, gidder ikke og lese igjenom det etter skrive feil osv. :P

 

 

stemmer sikkert helt greit det der, men måle mitt er ikke å lage noen FK/FT maskin heller da. vil bare ha d lille ekstra.. kan jo sette inn stempel fra en K-motor da ;P

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår