Gå til innhold

Dieselmotor fusker og går som en moped.

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Sierra 1,8td. Dette var en bil som engang gikk helt greit.

For ett års tid siden, begynte den å dra dårlig. Jeg merket at den plutselig hadde mistet mye dreiemoment og effekt. Jeg kom til en bratt stigning og den ville plutselig ikke dra, slik den gjorde før. Jeg har lenge lurt på hva det kan være, men jeg finner ikke ut av det. Nå har den begynt å gå enda dårligere, og det er så vidt jeg kommer opp bakkene til huset mitt. Når jeg kjørte fra Oslo til Gjøvik igår, måtte jeg ned i 3dje gir opp mot Lygna. Den klarte 5te gir og minst den dobbelte farten som den klarte igår. En kamerat av meg som satt på i helga, trodde at mopedbilen til bestemorra hans kunne klart å parkere bilen min.

Hva er det som kan være feil?

Jeg har skrudd av toppdeksel og kamakselen så meget fin ut. Jeg fant ut at jeg hadde en diesellekasje under bilen. Denne er nå fikset. Jeg har byttet dieselfilter og luftfilter, men det hjelper ikke. Jeg har også forsøkt noen andre dyser, men motoren endret ikke sin oppførsel. Jeg har vel kjørt ca 50 000km mens motoren har vært slik.

Ved full gass, ryker det lite.

Ved halv gass, kan det ryke masse og det virker som den fusker

Hvis jeg kjører i trafikk, f.eks gjevnt i 80km/t en stund, f.eks 15 minutter og hvis jeg da drar det godt ut på turtall med gassen i bånn, fusker den, men plutselig på 4000rpm drar den rent (men dårlig) og det kommer en skikkelig røykkule.

Er det noen som har noen formening om hva som kan være galt?

mvh Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for lekkasjer i evt. slanger mellom turbo og innsug.

Ellers kan du la motoren svive på tomgang og løsne dieselledningene på dysene en etter en. Løsne til det pipler diesel. På den sylinderen der turtallet IKKE synker har du ett problem.

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboen!!!

en kammerat har en mondeo 1,8td som oppførte seg slik du sier.

kjørte biln på et ford verksted,de ville selge han ny dieselpumpe,de var helt sikkre på at det var den som var problemet.

fikk heller tak i ny motor og satt i biln,fant deretter ut at det var lekasje på slangen til turboen.

hører du turboen når motoren trekker tungt? vist ikke så er det garantert feil med turboen eller tilkoblingene til den.

fikset slangen og solgte motoren videre,fungerer helt perfekt!

VW Passat 2.0TDI  2006

X Audi S6 2,2 20VT  1997

X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

X mitsubishi Pajero 3000 1991

X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

Søren jeg har glemt å løsne dyserør fra dysene. Jeg får gjøre det imorgen. Da får jeg bekreftet om dysene er bra.

Det er bare en slange mellom turbo og innsug, men jeg kan sjekke den ekstra grundig.

Er det noen metode å sjekke om dieselpumpa er defekt på uten å sende den til Bosch car service og betale dem mange 1000kr?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde at motoren ikke kunne gå hvis drivstoffet ikke ble pumpet inn :S så mye vet jeg altså.. jaja, man lærer hver dag :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider