Gå til innhold

Trenger litt hjelp med Audi 100 '92

Ranger emnet

Stealth

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Audi 100 92 mod for noen uker siden, og lurer på noen småting om den.

- Bilen heter Dalton, hva er forskjellen mellom en vanlig og en dalton?

- Jeg har litt vannlekasje i bagasjerommet. Er det vanlig på disse bilene? noen tips om hvor vannet kan komme fra? (litt vanskelig å finne).

- Er det stor jobb å skifte registerreima (kjeden?), eller er det noe jeg kunne klart selv?

- Radioen skrur seg ikke av når jeg skrur tenninga helt av. Hva må jeg gjøre for at den skal det?

- Hvordan er motorene på disse bilene? (er en 2.3e) Denne har gått ca. 260000km. Er det noe jeg bør sjekke som kansje bør skiftes?

- Bilen er senka litt framme og original bak, men jeg syns den er litt høy og spesiell. Hvor mye bør jeg senke den så den ikke blir for stiv og ubehagelig? Vil ha den i en høyde som gjør at jeg fint kommer over fartsdempere og inn i ferjer o.l. (hvilket senkesett er å anbefale og hvor mye koster det?).

Er det ellers noen kjente problemer med disse bilene som jeg burde sjekke?

Har vel ca. 1 mnd igjen før jeg får lappen, så har lange dager på meg til å skru :)

Har ikke fått tatt noen bilder av bilen, men skal se om jeg får kjangs en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du=)

Har lik bil som deg bare at min er en 93 mod. Vannet i bagasje rommet ditt kan komme fra baklyktene, vann i kofferten er et gennerelt problem på disse bilene og eldre Audier. Noen velger å bore hull i underkant av lyktene så det vannet som kommer inn renner ut igjen, istedet for at det renner inn.

Så var det reg reima. Har du litt erfaring med bil så er det ikke noe problem å gjøre det, men er ganske trangt:P

Senkesett, vil da anbefalle 40mm, jeg har 35 på min og den er fortsatt litt høy, men dåg veldig behagelig å kjøre. Etter som bilen også har gått såpass langt ville jeg også kikket på bærekuler støtdempere og styrestag, dette er en klassiker hos Audi.

Ellers så er 2.3 literen en glimrende motor, går pent 200 000 til ;)

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OndSofa: Står i vognkortet og forrige eiger sa den het det.

Han var usikker selv hva som var spesiellt med den men tror han nevnte noe om listene rundt vinduene eller no sånn.

Heller aldri hørt om Dalton. Står dette i vognkortet altså? På hvilke måte da. Eneste sammenhengen jeg vet mellom Dalton og Audi var at Timothy Dalton kjørte et par Audi 200'r i filmen James Bond The Living Daylights (I skuddlinjen på Norsk).

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn står det i vognkortet:

(D.1) Merke : 1230 AUDI

(D.3) Modell : 100 2,3 DALTON

(D.2) Type : -

Dette er fra del 2 av vognkortet.

Jeg har ikke del 1 her, men mener det står likt der, og i det gamle vognkortet også.

Edit:

Sjekka del1 og gamle vognkortet.

Står det samme der, Modell : 100 2,3 DALTON

Fant forresten ut hvor vannet kom inn i bagasjerommet i dag.

Var oppe i høyre hjørnet pakningen ikke går helt sammen, så vannet lurer seg inn under den.

Ingen vann kommer inn når du står med spyleslangen på, men bare når det regner litt. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider