Gå til innhold

trenger forklaringer av dere som kan dette

Ranger emnet

Figgi

Anbefalte innlegg

trenger forklaringer av dere som kan dette.

hva betyr alle forkortelsene? hva har det å si på lyden?

rms? hva har det å si

ohm? hva er bra? 1,2,3,4osv

osv, osv

er helt blank når det kommer til anlegg.

ps, bare nevn flere, kom ikke på flere i farta.

takk for alle svar, setter stor pris på de.

MvH

Fredrik a.k.a Figgi

Vw Golf Highline 01'

(x) Subaru Impreza gt 99'

(x) VW polo 96'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger forklaringer av dere som kan dette.

hva betyr alle forkortelsene? hva har det å si på lyden?

rms? hva har det å si

ohm? hva er bra? 1,2,3,4osv

osv, osv

er helt blank når det kommer til anlegg.

ps, bare nevn flere, kom ikke på flere i farta.

takk for alle svar, setter stor pris på de.

MvH

Fredrik a.k.a Figgi

Rms er den effekten forsterkeren/høytaller-elementet tåler konstant

Ohm er motstanden i elementet, På en høytaller eller et komponentsett er 4ohm bra, mens på en sub er 2-4ohm bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RMS er real music signal

DIN (brukes sjeldent mer på Watt, men ibrukes som størrelse på spillere) er Deutche Industri norm (kan ikke tysk :))

OHM er, som sagt over, motstanden i høyttaleren/elementet. Dette må tilpasse den forsterkeren du tenker å bruke. Husk at OHM ikke er statisk men vil endre seg i henhold til hvilken kasse elementet står i.

DB er følsomheten og måles gjerne enten 1meter eller 0.5 meter fra elementet med 1watt/2,83volt. For å øke med 3 db trengs dobbel effekt og derfor kalles gjerne 3db for dobbelt så høyt, men hjernen din vil ikke oppfatte det som det. Tester har vist at menneske må 10db økning for å kalle det dobbelt så høyt ;)

Håper det hjalp

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe et par subber til bilen, og siden jeg også er rimelig blank på rms osv er det en ting jeg lurer på.

Hvis jeg for eksempel skal ha en sub på 400 watt rms, hvor kraftig forsterker trenger jeg for å drive den? når en forsterker er på 400 w rms, vil det da si at den driver en sub på 400 watt rms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe et par subber til bilen, og siden jeg også er rimelig blank på rms osv er det en ting jeg lurer på.

Hvis jeg for eksempel skal ha en sub på 400 watt rms, hvor kraftig forsterker trenger jeg for å drive den? når en forsterker er på 400 w rms, vil det da si at den driver en sub på 400 watt rms?

Ja men det er ikke det samme som at den nødvendigvis kommer til å spille høyt ;) Hva er følsomheten på subben?

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for eksmpel så spørs det også på andre ting.. ampen har også mye å si altså ampere... feks men PG forsterker tar 200wrms.. å den skal dra 2000wrms som du ser så er pg forsterkeren mye mindre når det gjelder watt men den ahr kraftig amp... mulig jeg tar feil her men det er sånn jeg har oppfattet det

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å kjøpe til bilen din.

så hvorfor ikke fortelle hva slags bil du har.

Fortelle om hva som sitter i den i dag. Vet du ikke anta att det er orginalt, les på hva som står på spilleren.

Fortell hva slags musikk du spiller, og hva du liker mest i musikken (er det mellom registret du liker å heve med detaljer, diskanten eller bassen. eller bare trøkk)

Og fortell hva du ønsker å legge i dette.

Da trur jeg du får mye bedre svar på hva du spørr etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en vectra 2000 91-mod. For øyeblikket står det sony xplod cd-spiller, veksler og 12" sub + en billig blaupunkt gta forsterker i den. Vurderer å selge alt dette og kjøpe ny cd spiller, 2 subber og forsterker til disse.

Cd-spilleren og cd veksleren er vel 3 år gammel tror jeg. Betalte 2500 og 2800 for dem ny. Vet ikke helt hva jeg kan få for disse lenger...

Trenger ikke så ekstremt høy lyd og kvalitet, vil bare ha noe som funker.

Har ikke så mye penger å rutte med heller så det bør være så billig som mulig, men ikke noe biltema-tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en vectra 2000 91-mod. For øyeblikket står det sony xplod cd-spiller, veksler og 12" sub + en billig blaupunkt gta forsterker i den. Vurderer å selge alt dette og kjøpe ny cd spiller, 2 subber og forsterker til disse.

Cd-spilleren og cd veksleren er vel 3 år gammel tror jeg. Betalte 2500 og 2800 for dem ny. Vet ikke helt hva jeg kan få for disse lenger...

Trenger ikke så ekstremt høy lyd og kvalitet, vil bare ha noe som funker.

Har ikke så mye penger å rutte med heller så det bør være så billig som mulig, men ikke noe biltema-tull.

Ok, men kan si att Du kan kjøpe billigere en Biltema, og få bedre lyd en fra Biltema ;-)

Fortell litt om musikken din, og du sier allerede ikke behøver å spille så høyt.

Så da kommer det nok noen tips snart.

Hva er så billig som mulig.

5 000,- eller 10 000,-???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller litt av hvert egentlig, men blir vel mest metal og dance det går på.

Vil vel helst ett stykke under 5000,-

Betalte vel ca 800 for den 12"en jeg har nå, så en mulighet er å kjøpe en slik en til. Men har litt problemer med å finne noen som selger disse til en akseptabel pris nå... Tenkte isåfall å kjøpe en ny forsterker til subbene og bruke den gamle på frontsettet. Tror den gamle forsterkeren er på 1x200w rms/2x100w rms og syntes den drev subben ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller litt av hvert egentlig, men blir vel mest metal og dance det går på.

Vil vel helst ett stykke under 5000,-

Betalte vel ca 800 for den 12"en jeg har nå, så en mulighet er å kjøpe en slik en til. Men har litt problemer med å finne noen som selger disse til en akseptabel pris nå... Tenkte isåfall å kjøpe en ny forsterker til subbene og bruke den gamle på frontsettet. Tror den gamle forsterkeren er på 1x200w rms/2x100w rms og syntes den drev subben ganske greit.

Så du snakker om 1 stk CD spiller og 2 stk suber og forsterker. og under 5 000,-

Skal du bruke samme frontsett som du har?

uansett så skulle den 2 kanaleren du har fikse jobben der fint.

Jeg anbefaller da att du bruker denne cd spilleren du har. den kan du bytte senere.

2 suber og forsterker til under 5 000,-

Tenker du havner på pakke pris kasse med forsterker.

for kjøper du en til av den suben du har, og så forsterker på 400W rms så havner du på 3 800,-

Om du velger en Dynabel mono forsterker fra Eltek www.dynabel.no

Men er da viktig å finne lik sub, ikke nyere modell.

Men hva med: EN-PK212_small.jpg

hos: http://installbay.no/product_info.php?cPath=26_46&products_id=660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ikke dumt det der! Får se om jeg får solgt cd-veksleren og en haug med 6x9 høytalere + et skjermkort som jeg har liggende så kanskje jeg klarer å skrape sammen nok penger:P

Ellers ser jeg det er noen pro eliminator 12" subber på siden der til 300 kr eller noe, men de er vel neppe noe å hoppe i taket over? Har aldri hørt om det merket før, men synes de virker litt VEL billige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider