petter'n Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Har en 95. mod 900 turbo med varierende turbotrykk. På 1. gir har jeg ca. 0.5 bar i maks, 2. gir har jeg 0.7 bar, mens på 3., 4. og 5. gir har jeg 1.0-1.1 bar i maks trykk. Noen som vet hva dette skyldes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morti Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Dette er regulert med vilje i hjernen til bilen for å spare på girkasse\drivverk mener jeg.. Siter Saab 900 t16 biopower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Er mer "plaget" jeg av å miste trykk sent på turtallet. Har hørt at turboen er for liten? Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tweeky Skrevet Oktober 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2006 Pp8s: Slik er det på mange biler, som morti sier, for å spare drivverk. Aldri hørt om at det er det på noen Saab men... Vangen: Alle Turbobiler er slik, T16 motoren har maks effekt ved 5600rpm, etter det dabber både turbotrykk og effekt av. De kunne jo produsert bilen med sperre på 5800-6000rpm, men hvem gjør det? Er jo slik med sugemotorer og, de har jo ikke maks effekt ved sperra. Hvorfor turbotrykket dabber av over ett visst turtall har jeg aldri tenkt over egentlig, om det er wastegate som slipper forbi eksos eller om det er kompressorhuset som er for lite til å suge opp så mye luft det bør presse ved ett visst turtall... Tipper jeg må finne ut det i løpet av morgendagen for å slippe å tenke på det i 3 månder. ;) Siter - 1993 Saab 9000 Aero - 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell - Kristoffer, Stcn N783 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ultra81 Skrevet Oktober 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2006 Ikkje uanligt at det er momentbegrensinger..... Viggen har det på 1. og 2., samme med 9-5 aero. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg