Gå til innhold

Hjulbolter og vindusvisker

Ranger emnet

redhot

Anbefalte innlegg

Hei,

Ved vinterhjulsskiftet knakk jeg 2 bolter foran på venstre, og 1 på høyre.

Uansett hva kravet er må jeg jo fikse dette før eller senere, så da lurer jeg litt på oppskriften... kan noen hjelpe meg der?

Vindusviskeren er litt ustasbil og bestemmer seg noen ganger for å ikke virke. Tenkte på måle om det kommer frem strøm dit, men hvordan kommer jeg til motoren? Fra kupe eller motorrom? En mente det kunne være en løs plate mellom vindu og panser.

Bilen er en 740 stasjonsvogn fra 1986... Automatgir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ved vinterhjulsskiftet knakk jeg 2 bolter foran på venstre, og 1 på høyre.

Uansett hva kravet er må jeg jo fikse dette før eller senere, så da lurer jeg litt på oppskriften... kan noen hjelpe meg der?

Vindusviskeren er litt ustasbil og bestemmer seg noen ganger for å ikke virke. Tenkte på måle om det kommer frem strøm dit, men hvordan kommer jeg til motoren? Fra kupe eller motorrom? En mente det kunne være en løs plate mellom vindu og panser.

Bilen er en 740 stasjonsvogn fra 1986... Automatgir

koss klarte du detta :)

2006 nissan navara

1995 nissan primera prosjekt:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=156602 gaamelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verre enn at det alltid har vært brukt muttertrekker før...

Og når man plutselig må bruke hylsenøkkel og forlenger så er skjebnen beseglet...

Man får et knekkmoment om bolten som ikke skjer når man bruker hjulkryss/muttertrekker osv...

Men det var på vei til å skru av, ikke til...

1) Hvordan bytter jeg pinneboltene

2) Hvordan tar jeg av den plata over vindusviksermotoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

Ikke på de hjulboltene.... Men vindusviskermotor ser greiere ut etter å ha kikket litt rundt... Men må man ha av en vinduslist nederst? Er det limte ruter eller sitter de inni et spor i gummien, for den stålplata ligger jo under pynte/vindusslista

alt av lister og slikt henger fast i plata(pyntelist oppe og den gummipakningsaken i motorrom)

du løsner en bolt på hver side og en på midte.. popp hudden så ser du det med en gang.. må av med vindusviskerne og, da bretter du opp den kappa nederst så er det en 13mnm mutter der, skru av den, rikk til frm/tilbake opp og ned så slipper de til slutt(sitter på splines) jeg pleier ta av den gummi mansjetten og, da har ud noe å ta tak i når du skal dra av plata.. det trekker du den beint fremover, til den slipper, så lurer du den opp med halvåpna panser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkakslingene er festet med 4 bolter på akslingen. Holderne til håndbrekkskoene er festet på samme vis.

Riktig, skru av disse og slå forsiktig på stikkaksel med en gummiklubbe så skvetter den ut. det er fort gjort og veldig enkelt samt at du samtidig kan se hvordan lageret ser ut :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider