Gå til innhold

PsychoP4t 1.prosjekt - BMW 320D - Alpine, RF, Focal, Stinger...

Ranger emnet

PsychoPat

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig begynt på det jeg startet på for godt over to eller tre år siden. På den tiden bladde jeg rundt på QXL og kikket etter gode tilbud. Jeg kikket også litt på bilstereo delen av HW.no sitt forum. Der oppholdt vel også Jalla seg, som jeg mener å huske brakte meg hit til Bilforumet.net ved å passe en link i en eller annen tråd. Jeg avanserte til Bilforumet og fant ut at dette virkelig var tingen. Her var det mange som kunne mye - og det er det virkelig! :) For her har jeg lært omtrent alt jeg kan.

Jeg fortsatte til den dag i dag med å lete etter komponenter (nye eller brukte) som jeg kunne bruke. Det jeg lette etter var ting som i utgangspunktet kostet mye, men som ble solgt billig.:cool: Jeg har da rasket med meg endel i løpet av tiden, noe av det er jeg kanskje ikke like stolt over å ha kjøpt. Men en ting er sikkert - jeg har aldri blitt svindlet (eller; ikke så veldig). Det jeg sitter på nå er i hovedsak:

- Alpine 7998R

- RF Power 1000a2

- 2stk RF Punch 800a4

- RF Symmetri EPX2 Signalprosessor

- Stinger 1F kondensator med display

- 2stk Phoenix Gold 1,2F kondensator

- 5m MonsterCable 401XNL 4-kanals RCA signalkabel

- Focal 38KX

- RF RF1212 SE (12" elder 800W maks)

- Endel 50mm2 Stinger strømkabel

- Stinger digital sikringsholder

- En rar uorginal sikringsholder fra "RF" med plass til 4 sikringer

- 7 stk RF Hann til 2 hunn RCA splitt (som jeg ikke trenger lenger)

- Endel 50, 60 og 80A sikringer

- Endel batteripolsko jeg kjøpte i sommer på DB-drag i Tønsberg

- Ett rødt Optima batteri på 65Ah

- En haug med ledninger og sikkert mer stasj...

- Jeg glemte nesten: Focal K2 Power frontsett

- Oi, enda en ting: 3Ruller RAAMmat BXT™ fra Rick, sammen med noe Ensolite™ MLC (har ikke fått det ennå)

Jeg hadde en RF Punch 800a2 som jeg tenkte å bruke på en eller to 8" også, men de planene ble avlyst. Den er solgt nå. Det var en gang jeg så noen eldre RF-2208 til salgs. Det er 8" som takler 400WRMS. Da hadde jeg lyst til å montere de foran, og bruke de som skikkelige midbasser. Planene ble avlyst pga mange ting. Jeg ble anbefalt å ikke kjøpe dem pga vanskelig installasjon, jeg hadde ikke bil og hadde heller ingen anelse om hva slags bil jeg skulle montere det inn i - så det var vanskelig å vite om jeg trengte dem. Nå er jeg egentlig like glad jeg ikke kjøpte dem. Jeg kommer ikke til å modifisere dasjen, og det blir nok litt trangt i dørene til en 8" i tillegg til 6,5".

Jeg tenker jeg tar litt bilder av ting som skal inn i bilen i morgen. Slik at dette kommer forholdsvis tidlig i tråden.

Jeg hadde en bil da jeg gikk på videregående som jeg satte litt annlegg i. Den fikk JBL gti 4" frontsett, JBL gti 5,25" høytalere bak, ferdig portet kasse fra Magnat med to 10", AudioPipe 2-kanals forsterker, Magnat 4-kanals forsterker og en stinger 1F kondensator (den har jeg fortsatt).

Planen for denne bilen forklarer jeg litt underveis på bildene, men i hovedsak:

Glassfiberkasse til Focal 38KX i reservehjulsbrønnen. Demping av bilen der jeg måtte ønske det. Modifisere dørtrekkene med glassfiber og sette delefilteret og 6,5" Focal'en der. Diskanten skal jeg prøve og høre hvordan låter om jeg setter den der orginaldiskanten står. :puke:

Utstyr.jpg

En nøye planlagt handletur er gjennomført. Jeg handlet ikke helt på den planlagte plassen, men sånn er det bare.

1Drtrekklsttattavlister.jpg

Jeg har fått av listene ved dørkarmen og alt jeg trenger å ta av foreløpig ved bena til fører. Dørtrekket er også løst, men jeg satte det provisorisk på slik at jeg kan bruke bilen.

2Frersidedekslerav.jpg

3Frersidetrekkekablergjennomder.jpg

Jeg gruer meg litt til å legge høytalerledningen som skal ut til døra. Det ser trangt og jævelig ut. Det er ikke spesielt mye ledig plass i den strømpa som går ut til døra heller.

4Byttabremserigrledningersomskalinn.jpg

Her er ledningene som skal trekkes. Jeg er litt usikker om hvor jeg skal legge dem. Siden det går så mye strømkabler på begge sider av bilen er det mulig jeg legger dem i midten, selv om det er en operasjon jeg ikke har lyst til å utføre må det nok gjøres når jeg skal dempe bilen. Det som ligger ved setene er klosser fra i går. Jeg fikk slipt skivene foran og bak og byttet klossene. Kjedelig å ikke merke forskjell på bremsene, men det er kanskje like greit? ;)

5Enlitenoversikt.jpg

Jeg står ute i dag da været er såpass fint. ;) Jeg har ikke noen ordentlig plass å stå her hjemme, men jeg er litt kamerat med en lokal billakkerer - så jeg har ordnet meg en plass å stå.

27Sistehaugmeddeler.jpg

Delene nærmest "flyr" ut av bilen. :D

26Ferdigfordagen2.jpg

Det minker, sakte men sikkert.

6Littutstyr.jpg

Verktøyet.

7Batterietmeddenspesiellekontakten.jpg

Batteriet med en spesiell sak som vistnok kutter strømmen ved kolligsjon eller liknende. Jeg er redd den må bort. :(

8Begyntdemontering.jpg

9Batterietplasstilstrre.jpg

Jeg har målt litt. Og siden jeg fikk igjen litt penger på skatten her om dagen kan det godt hende det blir nytt batteri. ?

10Ukuranteskruer.jpg

Her gikk jeg på en kebab!! Typisk at det skal være noen slike ukurante skruer. Det gikk greit med noe tomme-verktøy.

12Skjnneringenting.jpg

Der er den borte.

11Fester.jpg

15Slitermedfutsetet.jpg

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få ut setene.

16PressenedhersompenVWBora.jpg

Jeg gikk på en ny kebab! Jeg demonterte en VW Bora for en stund siden. Der skulle man stikke et skrujern inn i tilsvarende hull også løsnet setefestene i siden. Hmmm... Jeg har ingen brukbar lommelykt, og det skjer ingen ting når jeg stikker skrujernet inn. :(

17pnenoeher.jpg

Kanskje det løsner om jeg dytter litt her?

18Begynnverst.jpg

Nei, jeg begynner på en annen del, og da løsner det seg for meg. Man må visst begynne øverst - da kan en omtrent plukke av del for del.

20Myestrm.jpg

19Fikkutsetettilslutt.jpg

Setene måtte ut til slutt. :D

21Begynnerblitomt.jpg

23Hytalerneogetdekseligjen.jpg

24Sikring.jpg

Orginal sikring som sitter rett ved batteriet.

13Orginaleelementerispesiellkasse.jpg

Orginal høytaleren bak v.side. Disse elementene spilte i en kasse med såkalt aukustisk ventil...? Det var en liten kasse med et hull som var "tettet" igjen med noe filt. De gjenga overraskende kraftig bass.

26Ferdigfordagen2.jpg

Ferdig for dagen. Det er ikke mye å ta ut bak der nå.

27Sistehaugmeddeler.jpg

Det er den endelige haugen med deler tror jeg. Det lille rommet mitt er smekkfullt.

Planen videre er å renske bilen enda mer slik at når jeg får dempemattene mine kan jeg bare "slenge" dem inn. Jeg får liksom ikke støpt noen kasse før jeg har lagt mattene. Jeg hadde nok gått på en ny kebab om jeg hadde støpt kassa nå, lagt inn mattene, også prøvd å montere inn kassa.

Jeg vet hvor bildekåte folk er her på forumet - så jeg poster bilder av alt mulig rart. :)

Noen tips kommentarer?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette skal bli artig å se... Spennende "handleliste" du hadde.

Hehe, ja - det kan bli en spennende blanding. Det jeg har begynt å fundere på i det siste er om den EPX2 signalprosessoren kan gjøre jobben bedre enn 7998'n. Det blir jo mye prøving fra min side for å stille inn EPX2'en, men hva er det vel ikke man lærer av? ;)

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr.jpg

En nøye planlagt handletur er gjennomført. Jeg handlet ikke helt på den planlagte plassen, men sånn er det bare.

Dumt du dro på Biltema å handlet, polyesteren dems er rett og slett drit dårlig...hvertfall med tanke på at du ikke sparer 5-øre på å handle der:)

Skal bli moro å følge med på prosjektet ditt, så sleng opp masse bilder av byggingen!! lykke til:hondakick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt du dro på Biltema å handlet, polyesteren dems er rett og slett drit dårlig...hvertfall med tanke på at du ikke sparer 5-øre på å handle der:)

Skal bli moro å følge med på prosjektet ditt, så sleng opp masse bilder av byggingen!! lykke til:hondakick

Jaja.. Det er sånn det blir. Litt surt, men jeg skal nå prøve. Hva er egentlig dårlig med den? Den var litt billigere... Jeg kommer nok til å lære endel ting "The hard way" på dette prosjektet!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært en tur i Tønsberg og handlet meg stiftepistol, håndoverfres og fresesett. Jeg tok turen innom Montér for å handle MDF, men de hadde ikke. Jeg dro da innom en plass i RE/Våle som heter for Horn som er en lokal møbelsnekker eller noe. Han hadde 22mm MDF til meg. Jeg nøyde meg med en plate på rundt 1m2. Da har jeg nok til å prøve meg på dørtrekkene i morgen. :( Ah, jeg gruer og gleder meg så sykt.

Jeg fikk tatt av dørtrekkene foran i dag også, så alt er egentlig klappet og klart til i morgen. Jeg poster noen bilder av prosessen i morgen, samt noen tips til andre som eventuelt skal ta av dørtrekk på E46.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fredag den 13. i går. Jeg skylder på det siden jeg presterte å handle et fresesett som ikke passet fresen min! :( Jeg fikk handlet nytt sett i dag, men til min store forskrekkelse er det selvsagt elendig vær ute, så jeg tar turen til billakkereren. Update i kveld om det ikke blir fylla...

Edit: Det ble ikke fylla, men rimelig sent!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål her om biltema polyesteren, er litt uggen den, mulig jeg bare har vært uheldig, selv kjøper jeg polyester på den lokale båtsjappa til 500kr for 10 liter, og den har gjort jobben veldig bra så langt.

Ok, jeg har ikke noe å sammenlikne med, så det er litt vanskelig å si. Jeg sliter litt med legging av glassfiberen, om det er fordi det er så mye bøyer, dårlig polyester eller bare jeg som er elendig vet jeg ikke. Resultatet på første laget på dør nr.2 ble i alle fall mye bedre enn hele dør nr.1. Så - jeg tror nok det bare er jeg som er n00b.

Jeg likte måten du fetser dele filteret til focal høytalerene dine :) Kan jeg låne ideen din og gjøre noe liknende? Ikke maken, men litt liknende...

Blir sinnsykt tøft :)

Selvsagt kan du det! Jeg bryr meg ikke om noen gjør akkurat det samme.. :) Jeg legger ut bilder i kveld fra større deler av prosessen.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilder av spilleren? Er litt nysgjerrig på plasseringen av denne. Har ikke holdt på i E-46 før, men får inne en for spillerskifte neste uke... Mye demontering på denne?

Jeg er et stykke hjemmefra i ukedagene, og jeg har ikke med meg spilleren, men jeg har dekselet som trengs i bilen, så jeg kan ta noen bilder i morgen. :)

Jeg har tatt endel bilder i det siste, mange er som vanlig ikke like bra så jeg poster noen av de jeg syns er verdt å vise her. Jeg kommer bare til å skrive en liten kommentar til hvert bilde, slik at dere i det minste skjønner hva det er bilde av. ;)

Forøvrig - nytt batteri (PC/SP 1700), porter til basskassa og vinyl planlegger jeg å hente neste uke, gjett hvor!

Først noen bilder av komponentene som skal inn. Jeg tok bare bilder av dem mens jeg hadde dem ute for å prøve å planlegge hvordan de skal ligge bak der i bilen. Jeg er ikke helt sikker ennå selv...

ResizeofRFPower1000a2.jpg

ResizeofRFPower1000a22.jpg

Forsterker til Focal38KX - en RF Power 1000a2

ResizeofRFPunch800a4signal.jpg

ResizeofRFPunch800a4strm.jpg

Der så du begge sidene fra en Punch 800a4 - forsterkeren myntet på frontsettet.

ResizeofMerkeligsikringsholder.jpg

En rar uorginal sirkingsholder jeg kjøpte på Ebay (ett av de kjøpene jeg er mindre fornøyd med).

ResizeofFocal38kx.jpg

Focal 38 KX SPL

ResizeofFocal38kx2.jpg

Fin finnish.

ResizeofFocal38kx3.jpg

ResizeofDelefiter.jpg

Delefilter til frontsettet.

ResizeofFocalclose.jpg

Frontsettet. Bildet av diskanten ble for dårlig til å vises (noen som vil gi et lynkurs i fotografering? ;))

ResizeofFresesettsomikkepasserfraCl.jpg

På fredag 13. presterte jeg å kjøpe et fresesett som ikke passet! :( Noen som trenger?

ResizeofKjptpClahsOlson.jpg

En ny handletur. Fikk kjøpt bla. fres, stiftepistol og freser som ikke passet.

Nå viser noen bilder til de som måtte ønske å ta av et slikt dørtrekk selv. Følgende plasser har skruer:

ResizeofHvorskruenidraer.jpg

ResizeofSkrueidra.jpg

ResizeofSkrueidora2.jpg

ResizeofSkureidra1.jpg

ResizeofSkrueridora3.jpg

Resten er clips. Det er også clips øverst på trekket som vist nedenfor:

ResizeofClipssomdoraerfesteti.jpg

Videre demontering av dørtrekkene i bilen:

ResizeofDortrekkav.jpg

ResizeofDorautentrekk.jpg

Døra virker greit dempet, men det orginale må vel av og erstattes av litt RAAMMat. Kanskje jeg setter det orginale på over mattene? Nja, jeg tror egentlig det er unødvendig - også blir det sikkert trangt.

ResizeofOrginalhoytalerbak.jpg

Baksiden av orginalhøytaleren.

ResizeofDiskantorginal2.jpg

Orginaldiskant. Jeg skal prøve hvordan det blir å montere min der.

Resizeof12Demonteringavdr2.jpg

Masse plastdeksler på baksiden av døra jeg bestemte meg for å ta av. Jeg brukte en varmluftpistol og skar av den bløte plasten. Hvordan jeg fester det blir et senere problem, men jeg tror det vil virke og lime/skru.

Resizeof14Drdemontert.jpg

Grunnen til at jeg tok av hele den store platen der er at den er kledd så fint i mykt skinn, også er det en slik airbaglomme der som jeg ikke har lyst til å trekke på nytt!

Resizeof16Hvordanjegdemontertedra.jpg

Resizeof17Baksideavdelsommavfrtrekk.jpg

Døråpneren må av.

Resizeof18Delav.jpg

Nok et problem ved montering. :(

ResizeofHoytaleridortrekk.jpg

ResizeofDortrekkpaa.jpg

Slik ser det ut med døra lukket - burde gå greit å få til noe der?

Så er det over til byggingen av dørsidene. Dere har jo allerede fått en smakebit, men kommer det kanskje litt mer detaljer. Jeg sliter litt med å huske når jeg tok bildene, så det kan hende ting kommer litt hulter til bulter!

Resizeof3Fresen.jpg

Fresen.

Resizeof4Fresenmedelendigsikt.jpg

Den har muligheten til å koble til avsug. Dette fikk jeg stort sett ikke brukt da sikten gjennom den er ubrukelig. Siden den lille dritten av en #)%=/=!#/-fres fra Black&Decker ikke kunne lage små nok sirkler med de orginale delene endte opp med å ta det på frihånd, noe som ikke er lett for en som aldri har sett en fres før!

Resizeof5Fresenmedelendigsikt2.jpg

Resizeof6Fresenmedgrunnentilelendig.jpg

Resizeof7Avstandssak.jpg

Utstyret som fulgte med. Jeg modifiserte dette litt og fikk i alle fall kuttet ytterkanten skikkelig. Du ser også den første ringen jeg freste her.

Resizeof10MDFring2.jpg

Den andre ringen jeg freste.

Resizeof20Prvemontering2.jpg

Her har jeg limt fast ringen for prøvemontering. Jeg sjekket om det passet inn i bilen med dørtrekket montert på døra osv før jeg begynte trekking.

Resizeof19Prvemontering.jpg

Resizeof27Prvemonteringfrtrekking.jpg

Her har jeg maskert den delen jeg vil beholde som den er og satt inn den ferdigfreste den til delefilteret.

Resizeof22Fresingholderdelefilter.jpg

Fresing av del til delefilteret. Dette gikk betydelig raskere andre gangen etter litt trening! Her fikk jeg også brukt de støtte-sakene så jeg ikke måtte ta det på frihånd.

Resizeof1Delefilteriramme.jpg

Resizeof2Delefilteriramme2.jpg

Resizeof25Prvemontering.jpg

Resizeof7Venstredrklartiltrekking.jpg

Resizeof8Venstredrtrekt.jpg

Ferdig trekking av dør nr.2. Denne ble endel bedre enn første dør. På dør to brukte jeg også kun limpistolen til å feste fleecen, det syns jeg virket mye bedre.

Resizeof6Limingavskruefester2.jpg

Jeg fester disse til skruene på dør nr. to før jeg trekker den for å gjøre det litt lettere, dette glemte jeg selvsagt på den første døra.

Resizeof5Limingavskruefester.jpg

Resizeof30Bakside2.jpg

Baksiden av døra.

Resizeof29Baksideprvemontering.jpg

Resizeof32Trekking2.jpg

Resizeof34Glassfiber.jpg

Nå har jeg begynt å legge på polyester og glassfiber. Jeg dynket fleecen med polyester og la på et lag glassfiberduk med en gang. Så penslet jeg polyester over duken til den var dynket nok. Høres dette ut som en riktig prosedyre? :klovn:

Resizeof12Lag2og3glassfiberhoyredor.jpg

Etter et par lag på den første døra. Nå har den altså tørket med ett lag først, også la jeg på to til denne økten. Jeg tror ikke jeg trenger stort mer...

Til slutt kommer noen bilder av mulige løsninger bak i bilen. Jeg har tenkt på et par andre muligheter også. Jeg kan egentlig ikke bestemme meg før jeg har begynt og ser hvordan det blir.

ResizeofPrvemontering3ampssub2.jpg

ResizeofPrvemontering2.jpg

ResizeofProvemontering9.jpg

ResizeofProvemontering8.jpg

ResizeofProvemontering7.jpg

ResizeofProvemontering6.jpg

ResizeofProvemontering5.jpg

ResizeofProvemontering4.jpg

Jeg kommer ikke til å komme med noen update før helgen. Jeg kan kun jobbe med bilen i helgen. I alle fall på det stadiet jeg er nå. Jeg skal prøve å huske bildet til montering av CD-spiller i morgen!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider