Superkølla Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Er det noen som kan forklare meg hva som er oppgaven til regulatoren på dynamoen? Hva eventuelt som skjer hvis man kobler uten om denne og direkte fra dynamo til batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Regulatoren sin oppgave er å forsyne roteren (den roterende delen i generatoren) med en regulert strømmengde. Denne strømmen lager et magnetfelt i rotoren, som igjen induserer strøm i statoren (de ytre viklingene i generatoren som står stille). Regulatoren sørger hele tiden for at ut-spenningen fra generatoren er ca 14.4 volt. Man trenger en regulator, fordi uten regulator så vil spenningen synke kraftig ved lastpåslag (du slår på hovedlysene på bilen) eller stige kraftig hvis belastningen er liten (alt i bilen er av). Ved høy belastning av generatoren så må regulatoren tilføre mer strøm til rotoren, for å opprettholde ut-spenningen på 14.4 volt. Ved lav belastning så må regularoten kutte på strømtilførselen til rotoren, slik at ut-spenningen ligger på 14.4 volt. Kobler du deg utenom regulatoren, så kan du i værste fall få så høy spenning at du ødelegger elektronikk i bilen og tørrkoker batteriet. Koble deg forbi regulatoren på en moderne generator idag er endel arbeid som krever kunnskap. Alt er integrert på et lite kort, komapakt med børster, likerettere og regulator. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superkølla Skrevet Oktober 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2006 Tusen takk for et raskt og informativt svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.