Gå til innhold

Misjon og virkemåte til regulatoren

Ranger emnet


Superkølla

Anbefalte innlegg

Regulatoren sin oppgave er å forsyne roteren (den roterende delen i generatoren) med en regulert strømmengde. Denne strømmen lager et magnetfelt i rotoren, som igjen induserer strøm i statoren (de ytre viklingene i generatoren som står stille).

 

Regulatoren sørger hele tiden for at ut-spenningen fra generatoren er ca 14.4 volt.

 

Man trenger en regulator, fordi uten regulator så vil spenningen synke kraftig ved lastpåslag (du slår på hovedlysene på bilen) eller stige kraftig hvis belastningen er liten (alt i bilen er av).

 

Ved høy belastning av generatoren så må regulatoren tilføre mer strøm til rotoren, for å opprettholde ut-spenningen på 14.4 volt.

 

Ved lav belastning så må regularoten kutte på strømtilførselen til rotoren, slik at ut-spenningen ligger på 14.4 volt.

 

Kobler du deg utenom regulatoren, så kan du i værste fall få så høy spenning at du ødelegger elektronikk i bilen og tørrkoker batteriet. Koble deg forbi regulatoren på en moderne generator idag er endel arbeid som krever kunnskap. Alt er integrert på et lite kort, komapakt med børster, likerettere og regulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår