turboquattro Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Hey folks! Har prøvd å legge ut tråd her uten noe særlig respons, så prøver nå å lage en litt mer oversiktlig tråd som kanskje er lettere å forstå. Jeg er ny audi-eier og ny på forumet. Har kjøpt meg en 80 coupe 2L 91-mod. Jeg ønsker å sette inn noe med mer futt i... Har aldri skrudd audi så trenger noen tips her: Jeg har søkt litt rundt på forumet for å finne motoralternativer til min bil. Så vidt jeg kan se er det ganske mange alternativer. Den eneste forrutsetningen jeg har er at det er noe med turbo! :) Motoralternativer jeg har sett på: 2,2 turbo (fra 200tq MC) 1,8T S2 Jeg trenger litt tips og råd her folkens.. Hva må til? tenker da på godkjenning fra biltilsynets side, understell, bremser, osv.. Noen som har fått coupe-ene sine godkjent med noe med turbo i det hele tatt? Jeg har nemmelig dårlig erfaring med biltilsynet når det gjelder turbobygg (da i bmw), vet at de kan være j..... trangsynte. Derfor, kom med tips og råd! :) Takker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis* Skrevet Oktober 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2006 Du skriver at bilen din er en 2liter, det vil si at den har forhjulstrekk og du vil aldri få den godkjent med turbomotor. Rent praktisk har aldri audi levert disse bilene med Turbomotor og forhjulstrekk.. Hvis utgangspunktet er som min Coupe 2.3 20V quattro så må følgende til for å bygge om til "ekte" S2. 1. 3B 2.2L 220hk motor med 5-trinns kasse ELLER AB/ 2.2L 230HK med 6-trinns kasse. 2. Bygge om boltsirkel fra 4*108 til 5*112, dette innebærer skifte av spindler, nav, bremseskiver, kalippere osv.osv. 3. Understellet må ha Stabilisatorstag bak og 12mm bolter på traverser (10 mm på alt som ikke har turbo) 4. Batteriet må flyttes fra motorrom til under passasjersete og vange til Intercooler må sveises. Styreenhet må også flyttes. I tillegg kommer kosmetikken; S2 frontfanger, interiør (S2ene har ofte skinn klima, el ruter foran og bak, elektrisk soltak, oppvarmede seter osvosvosv.) Når man har gjort alt dette er det enda IKKE sikkert at man får den godkjent ombygd, Audi/Harald A. Møller har aldri levert ombyggingspapirer av denne typen. Hva som må til for å montere turbomotor i en forhjulstrekker vet jeg ikke, men regner med at motoren er tverrstilt og da har du jo mildt sagt ett helvete forran deg. Lykke til ! Husk å melde deg inn i http://www.vwaudi-club.no :) Mvh Emil A.S Siter Audi Coupè Quattro 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Oktober 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2006 Du skriver at bilen din er en 2liter, det vil si at den har forhjulstrekk og du vil aldri få den godkjent med turbomotor Pisspreik....Min audi 90 87 mod var godkjent med 2.2T 10v MC motor fra audi 100/200.TIlogmed på orginale 136hk bremser.Fwd er jo levert med 170hk 2.3 20v så hvorfor skal ikke en 165hk 2.2T godkjennes? Men uansett er det enklere/billigere å kjøpe en S2 dersom du på død og liv skal ha 20v turbo... Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboquattro Skrevet Oktober 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Takker masse for nyttige svar.. :) Jeg vet at det er fler som har fått godkjent forhjulstrekkerne sine med turbomaskiner. Jeg skal ta kontakt med biltilsynet i oslo i løpet av uken, så får jeg konkret vite hva som skal til. Kan holde dere oppdatert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis* Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Det du snakker om er jo en 165hester da. jeg snakker om 2.2 turbomotorene på 220HK. (unnskyld at jeg ikke tenkte på at det fantes en treg turbomotor som sitter i audi 100/200) Kanskje man kan få det godkjent når man "kjenner" han på biltilsynet osv. Men aldri i livet i Oslo.. Kun Audisentrum som har fått godkjent med dokumentert prosess osv. Siter Audi Coupè Quattro 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Hva som må til for å montere turbomotor i en forhjulstrekker vet jeg ikke, men regner med at motoren er tverrstilt og da har du jo mildt sagt ett helvete forran deg. Mvh Emil A.S Alle audier har rettstilte motorer, også kvasiaudier (fwd :)), men motorfester må sveises om hvis man skal ha en femmermotor i ett karosseri som er basert på firesylindret. Dersom jeg deg ville jeg ha fått tak i en 2.0 16v-motor på 140HK. Den skal passe nogenlunde riktig i, alternativt en 1.8T om du ikke er redd for å skru. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboquattro Skrevet Oktober 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Igjen, takker for synspunkter og fakta!:) Motorfester må sveises, det hadde jeg regnet med.. Da med unntak av alle 4-syl om jeg forstår dere rett?! Hvordan er det da med 1,8T? Går denne på org motorfester? blir det evt mye annet modifisering som må til? Hva med denne 2,0L 16-ventiler motoren dere snakker om.. Hvilken bil sitter denne i egentlig? 140hk er jo mer enn de latterlige 115hk som sitter i, men vet ikke om det er nok til å veie opp for et motorbytte gitt.. hehe.. Når det gjelder MC 200T-motoren er denne slettes ikke en slapp motor, dessuten er den veldig trimvennelig (som turbomotorer flest) :) Kom med tips og facts... Thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis* Skrevet Oktober 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2006 Kjørte en Audi 100 på jobben i går 5-syl 2.0literen. Denne er treeg. Siter Audi Coupè Quattro 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboquattro Skrevet Oktober 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Vet ikke om vi snakker om samme motor gitt.. Jeg snakker om 200 TQ (MC) motoren som sitter i 200èn! Snakker vi om samme? Den har vel 168hk org om jeg ikke husker feil.. Etter mine erfaringer kan jeg ikke si at denne er slapp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjekk Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Alle audier har rettstilte motorer, også kvasiaudier (fwd :)), men motorfester må sveises om hvis man skal ha en femmermotor i ett karosseri som er basert på firesylindret. Dersom jeg deg ville jeg ha fått tak i en 2.0 16v-motor på 140HK. Den skal passe nogenlunde riktig i, alternativt en 1.8T om du ikke er redd for å skru. :) kan ikke huske at a3 har rettstillt motor? Siter Imprezan SOLGT. Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 A3 og TT har tverrstilt motor. Dette er også de eneste audiene som har haldex kobling. Alle andre kjører med langsstilt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jatakkbeggedeler Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Siden en Coupe 2.0 har 5 sylindret motor, vil jeg tro alle andre 5'ere vil passe rett inn på de gamle motorfestene. En 200 10v motor, vil sikkert gjøre bilen din sprekere, men det vil også spinne tilsvarende. At denne motoren er veldig trimmings vennlig er derimot helt feil. Kan få max 220-230 ut av denne uten seriøse modifikasjoner av blokka, og/eller datasprut. Jeg har sett Coupe GT'er godkjent med 200 10v motor (mest sannsynlig gjort midt på 90 tallet, da krav til bremser og sikkerhet ikke var så store som idag), men kan love deg at du vil få problemer med biltilsynet uansett hva du gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 har bilen org 5er å ventilerte skiver forran går det rett i box, du kan bygge om til skiver bak, som åsså finnes . har bilen 5er så passer ALLE 5ere/ bensin som diesel, å v6ere... RETT på kassa. synes du bremsene 256x 20 er liiit tynne , finnes det åsså 280 x 22 som åsså kan brukes(4x108) det er bare å bytte bremse kalipter FÆSTE/ les ramma til kaliptern ...... tippe BT ikke ser større forsjell på 1900 å 2600ccm..... om motorn har 10 eller 20 v er heller ikke no prob.... s2 bil har heller ikke noe extreme bremser bare 280x22 forran å 239x10 bak..... forresten har bilen bare 4 syl , så passer alle 4ere rett inn, åsså 1,8 t eller 2,0 16v...finnes som 2,2liter 20 v 4(!!) syl åsså pssst: diesel passer åsså da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjekk Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Siden en Coupe 2.0 har 5 sylindret motor, vil jeg tro alle andre 5'ere vil passe rett inn på de gamle motorfestene.En 200 10v motor, vil sikkert gjøre bilen din sprekere, men det vil også spinne tilsvarende. At denne motoren er veldig trimmings vennlig er derimot helt feil. Kan få max 220-230 ut av denne uten seriøse modifikasjoner av blokka, og/eller datasprut. Jeg har sett Coupe GT'er godkjent med 200 10v motor (mest sannsynlig gjort midt på 90 tallet, da krav til bremser og sikkerhet ikke var så store som idag), men kan love deg at du vil få problemer med biltilsynet uansett hva du gjør. men opp til de 220 til 230 hestene kan du kjøpe delene som trengs for å få det til på biltema til ca 400 kroner! å det er billigtrim da! Siter Imprezan SOLGT. Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eNoffer Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Igjen, takker for synspunkter og fakta!:) Motorfester må sveises, det hadde jeg regnet med.. Da med unntak av alle 4-syl om jeg forstår dere rett?! Hvordan er det da med 1,8T? Går denne på org motorfester? blir det evt mye annet modifisering som må til? Hva med denne 2,0L 16-ventiler motoren dere snakker om.. Hvilken bil sitter denne i egentlig? 140hk er jo mer enn de latterlige 115hk som sitter i, men vet ikke om det er nok til å veie opp for et motorbytte gitt.. hehe.. Når det gjelder MC 200T-motoren er denne slettes ikke en slapp motor, dessuten er den veldig trimvennelig (som turbomotorer flest) :) Kom med tips og facts... Thanks Den 2.0l 16V motoren de prater om, regner jeg med er den som sitter i 80 competition.... Siter Bedre med en god trekant enn en ond sirkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.