Gå til innhold

Civic 1.5 vtec '96-98


papertiger

Anbefalte innlegg

hei!

 

dette er første posten min her på forumet, skal ha meg bil om en stund. så har jeg lurt litt på civic. har sett meg ut den fra 96-98 pga at denne har airbag ++.

 

1.6 vti blir for dyr, ligger jo skyhøyt i pris. budsjettet mitt ligger på 40-60 000, alt ettersom hvor mye penger jeg klarer å tjene til våren.

 

men hvordan er 1.5 vtec motoren? den har 115 hp, og har lest litt om den. er en såkalt vtec-e (e for economy) og kan være enormt drifstoffbesparende, men rødlinja begynner på 7100rpm... :)

 

men hva er forskjellen på D15Z6- og Z8? ytelsene er identiske, begge er vtec-e motorer... hvordan er turtallsvilligheten i disse? og er de noe spreke?

 

har sett meg ut EK3 karosseriet (3-dørs hb).

 

fant dette på en nettside:

This enginerange=>D15Z6, D15Z8 is known as the economic vtec's

 

they are 1.5l 16v with vtec.

they have 84kw or 114/115Bhp.

 

They could be nearly the same as the USDM D15Z (I don't know this for sure as i'm from belgium and i don't have the technical details from the D15Z engine.)

 

how they work.

 

the engine only uses 12valves when you are easy on the gas and stay beneath the 2500 rpm zone.

In 2nd,3rd, and 4th gear taht is.

In fifth gear they stay in te 12v mode(=econo=green light in console) until you reach the 120km/h mark.

 

also the Vtec kicks in @ 3800rpm and the redline is 7000rpm(could be 7100 also)

 

as far as I know this engine doesn't seem to be available in the US.

only in the EU regions

 

I hope that this info could be of some help in finding out which car you have.

 

If anyone of the americans on the forum here could lay his/her hand on some tech. info about the D15Z engine and you can/will send it to me you would have my everlasting thanks.

 

Because: the D15Z range of our EU models is NON tunable.

I mean there are no known parts for it.

 

So i'm trying to find as much info about the D15Z range as I can get.

Because I want (like most of us) more power.

(Engine swapping is NOT an option in belgium)

 

They've made the D15Z1,D15Z3 (both VTEC-E) and 90Bhp

then they've made the D15Z6,D15Z8 (both VTEC-E) and 114Bhp

 

all of these are 3stage VTEC's don't be fooled with the E.

The E only stand's for the 12 valve thing I explained earlier.

 

And be sure that the 3800 VTEC kick in is correct.

That's defenatly right.

 

Now what you were saying about the 2stage VTEC is in some way correct.

Honda has mede a block with 2 stage vtec also. with 1493 cc.

but that is an engine only produced in 5-door EU models.

 

You say that yours is an 3 door so it's surely an 1.5 VTEC-E.

with 3 stage VTEC and so on.

 

You say faster than 10.2!!

Could be in your case

Because I drive an 5-door civic which is heavier than the 3 door brother.

 

and even A 3 door 1.5 isn't (verry)fast.

Normally the 1.5 vtec's are economic thingy's like the american HF's.

 

They also reach their top speed in 4th gear.

So the fifth gear is pure economical.

That's the bad thing about these cars.

The gears are so long that the car loses much of it's "spark" when your flooring it.

 

I'm trying to find out which gearbox could fit under mine so I have a real 5-speed tranny. (now they are 4gear with an 5thfor saving fuel.)

 

håper jeg får noen gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen... ej har en slik en... 97 3d 1.5 vtec.... men me turbo intercooler...

ej synst at de er en kjempe bil... ikkje noen racer,men går jo heilt greit...

har heller ikkje hatt noe trøbbel me den bilen der heller...

her er de noen bilder av den...

http://www.aalesund-gatebilklubb.no/forum/viewtopic.php?t=2111

http://www.roadblock.biz/forum/index.php?topic=43.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen... ej har en slik en... 97 3d 1.5 vtec.... men me turbo intercooler...

ej synst at de er en kjempe bil... ikkje noen racer,men går jo heilt greit...

har heller ikkje hatt noe trøbbel me den bilen der heller...

her er de noen bilder av den...

http://www.aalesund-gatebilklubb.no/forum/viewtopic.php?t=2111

http://www.roadblock.biz/forum/index.php?topic=43.0

 

 

Kan være lurt å legge til bilder fra websider som ikke er passordbeskytta....dvs at man må være logget inn der som medlem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Stort sett alle honda motorer er sprek, størelsen tatt i betraktning. Du kommer garantert ikke til og bli missfornøyd om du prøver en slik, men noe vtec kick kan du nok ikke forvente..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår