Gå til innhold

Hvilket lim/middel for lapping av sprekk i chassie på radiator?

Ranger emnet

Brækkdans

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Har en irriterende sprekk i radiatoren på civicen min.. Den er i plastchassiet øverst ved ett festepunkt for vifteramma. Er det noen som vet hvilket lim eller tettningsstoff jeg kan bruke for å tette denne? Har prøvd Araldite som likson skal funke overalt, men dette tålte ikke varmen å rant utover. Dette var den blåe typen(ekstra strong)

Noen som har erfaring på distansen?? :)

* 03 VW Passat TDI Highline

x 98 Mitsubishi Galant GLX

x 93 BMW 525 TDS Touring

x 93 Honda Accord Coupe

x 91 Audi Coupe 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker det kjølevæske ut? Bytt radiatoren.. er det noe man ikke kødder med så er det kjøling og smørning, ever.

Hvis du ikke har mye cash så kan du prøve høggeren, den radiatoren du har ligger det tusenvis av hos høggeren..

Hvis du ikke har cash, så kan du prøve plastsveis. Finn en annen radiator som har samme plasttype som din. Skjær ut en bit som dekker pent over sprekken. Varme opp radiatoren din ved sprekk med propanbrenner, ikke for mye og ikke for lite (vanskelig) Varm så opp den nye plastbiten og legg på. Varm opp igjen, ikke for mye, ikke for lite. Plasten skal IKKE brenne selv eller forkulles. Bruk så en sparkelspade til å smøre plasten litt utover.

Kan være at plasten til radiatoren ikke lar seg smelte, isåfall har du et problem.

Silikon kan tåle høye temperaturer. Lag en bit av aluminium som ligger pent og jevnt over sprekken. Legg så et jevnt lag silikon over sprekkområdet og press aluminiusplaten ned og la tørke godt. Minuset med dette er at den ikke tåler særlig med mekanisk belastning.

Husk at det blir en god del overtrykk i kjølesystemet under drift, gjerne opp mot en bar. Så er ikke så enkelt her som man skulle tro.

Konklusjon: Finn deg en radiator til par hundrelapper hos høggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat stått i en uke og mekket utallige alvorlige feil (29 i tallet) på en omega, og deriblandt radiator.

1stk fint hull i "plastikken" på radiatoren og en kanal kuttet.

Før jeg sier no mer kan jeg røpe at radiatoren funker som ny nå!

Fikk tak i et slags knametall som jeg lappet hullene med. Etter det var størkna, pussa jeg det ned og sparklet litt ekstra.

Angående kanalen bøyde jeg den ene enden, slik at den ble tett: 2 bøyer, en til hver side. derreter klipte jeg bort resten av kanalen og brukte knametall her også. Funker som bare det.

Det skal nevnes at jeg hadde dårlig sirkulasjon etterpå, men dette var pga at termostaten var tett, og jeg måtte bare åpne og rense den, så funket alt fint...

Dessverre husker jeg ikke hva det metallet het, men det funket i hvertfall...

mvh

Sigbjørn

---------------------------------------------

Animis et felicibus armis

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 1,6 16v som har "lang" radiator. denne størrelsen tror jeg ikke fins i de andre modellene..som det fins 1000vis av på høggeriene..aom jeg har sett etter.. har club honda ett forum hvor det fins deler?

Fester "knametallet" seg til hardplast da??

* 03 VW Passat TDI Highline

x 98 Mitsubishi Galant GLX

x 93 BMW 525 TDS Touring

x 93 Honda Accord Coupe

x 91 Audi Coupe 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat stått i en uke og mekket utallige alvorlige feil (29 i tallet) på en omega, og deriblandt radiator.

1stk fint hull i "plastikken" på radiatoren og en kanal kuttet.

Før jeg sier no mer kan jeg røpe at radiatoren funker som ny nå!

Fikk tak i et slags knametall som jeg lappet hullene med. Etter det var størkna, pussa jeg det ned og sparklet litt ekstra.

Angående kanalen bøyde jeg den ene enden, slik at den ble tett: 2 bøyer, en til hver side. derreter klipte jeg bort resten av kanalen og brukte knametall her også. Funker som bare det.

Det skal nevnes at jeg hadde dårlig sirkulasjon etterpå, men dette var pga at termostaten var tett, og jeg måtte bare åpne og rense den, så funket alt fint...

Dessverre husker jeg ikke hva det metallet het, men det funket i hvertfall...

mvh

Sigbjørn

Var du på Sessvollmoen på krigsskade kurs eller? Ein av de eg bur med var på det i uka som var. Sandene heter han. De fiksa også på en omega. Blandt annet så fiksa han ei bakfjær med en 2"x4" ... Ganske så gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte Lagunaen var det en stor sprekk i plasten på radiatoren. Det var prøvd å limt, men limet hadde løsnet. Så jeg plastsveiset sprekka, som for øvrig var ganske stor(etter en kolisjon). Det ble kjempe bra. Husk å rengjøre godt, evt.skjære til fuger og valg av rett plast. Hvilken plast det er på din radiator står som regel på den. På min mener jeg å huske det var PP plast.

Lykke til.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du på Sessvollmoen på krigsskade kurs eller? Ein av de eg bur med var på det i uka som var. Sandene heter han. De fiksa også på en omega. Blandt annet så fiksa han ei bakfjær med en 2"x4" ... Ganske så gøy

Stemmer det. Den løsningen på fjæren var ganske fin den, men litt hårete!

får hilse han da

---------------------------------------------

Animis et felicibus armis

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider