Gå til innhold

Spørsmål angående luftfilter

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Testa med et jeg fikk tak i i går, dog i alu.. (skal se om jeg får tak i noe litt mer solid i dag for den var ganske skjør)

Og ja det var forskjell!:)

 

Men!, dt går en vakumslange fra toppdekselet og inn i den orginale luftinnsuget.. Hva skal jeg gjøre med denne?

Virker som den suger litt luft..

Tredde to lag strømper over den forløpig slik at den ikke suger inn noe den ikke skal..

HeInE's BlackMafia

HeInE's Neon -> Til salgs! <-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...
  • 5 months later...

bare sånn for å svare på en årsgammel tråd, så vil jeg dele min erfaring med CAI, på min Neon. Sånn om noen skulle søke på det i etterkant :)

Jeg har brukt et KNRC-9630 filter. 1 stk 63mm Samco 90 grader bend, 1 stk 63mm Samco 90 grader gummi.

Gummibendet kapper man til så kort at det akkurat blir plass til slangeklemme i begge ender. Setter du det på bordet skal kappet måle ca 90 grader fra munn til munn.

Alurøret må tilpasses litt i lengde. Her må man være veldig nøye, for KNRC-9630 filteret har akkurat plass foran batteriet, der det har tilgang til frisk luft. Jeg har i tilleg skiftet ut orginalt innsug, med et 60mm fra MPX og port tilpasset innsuget til dette. jeg brukte faktisk loddebolten til å tilpasse innsugsmanifoilen mens tb'n satt på. Jeg stoppet på 55mm da dette er det beste på en sugemotor 2.0L i dette tilfellet. Lagde en fin overgang, og sprayet over med litt varmebestandig klarlakk. Fix ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald luft gir bedre fylling, og mindre sjans for tenningsbank så man kan kjøre på vassere tenning, dette gir selvfølgelig mere effekt, varm luft gir vel kun mindre sjans for ising i spjeldet på vinteren, noe som sjelden er ett problem med innsprøytning likevel.

 

Greier du ikke montere filteret så det suger kald luft er nok det orinale en bedre løsning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå påstå at det uansett burde være like greit å kjøre med original boks og heller montere ett innsatsfilter. Di originale filterboksen har som regel bedre flow enn hva man får med å bare montere ett rør og en blå silikonslange ;)

 

Effekt med åpent filter? Kanskje 1-2hk om du er heldig. Bruk heller pengene på ordentlig trim som porting av topp, kvassere kammer, portet innsug osv osv før du tenker på dette med åpent filter og eksosanlegg, da disse to siste tingene ikke gir deg noe nevneverdig effektøkelse, slik som mange av en eller annen merkelig grunn tror.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst. Skal man tune Neon, start med en 133 hester.

Om man skal gå hele veien så ville jeg uansett hatt cai med åpent K&N. Da kan man jo begynne med det. Jeg har i hverfall gjort det slik. Lyden blir jo litt grommere også :)

Orginal eksospotte er ganske restriktiv. Her kan du hente ca 5 hester fra en Borla eller no liknende.

Om du skal porte toppen, så trenger man ikke gjøre noe med innsugsporten. Problemet ligger i eksosporten. Det er lagt mye støp over kjølevannskanalene. Dette kan jevnes ut litt, bare ikke for mye, da man kan ødelegge flowkarakeristikken. Er nesten 1 cm å gå på. Og polere kanalen selvfølgelig.

Kombiner dette med enten et spjeld fra en automat (52mm) Crane 12 kam, grenrør og high flow cat fra Magnaflow, AEM justerbart kamdrev, så du kan justere kammen et par grader tilbake Da har man en ganske kvikk sak. Selvfølgelig ikke noen Viper, men man er kjappere enn de fleste bilene som ferdes på veien i dag. Vi snakker faktisk om en 25 - 30 hester på hjulene.

Kjøper du delene i statene koster det ikke skjorta heller. Kommer på rundt 10-12 lapper ink frakt og mva. Synes ikke det er så galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår