Gå til innhold

Sikkan - Volvo 245 G[ubbebi]L - Renovering

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Dette kommer til å bli fortellingen om familiebilen jeg ikke ville la dø.

 

Bilen er en Volvo 245 gl -82/-83 modell med b23a og bw55 tretrinns automat.

 

Opprinnelig var bilen demobil for volvo og var utstyrt med blå metalliclakk, plysjinnredning, servostyring, avansert volvo kassettspiller og bensinvarmer++.

Den ble så postbil for en dame i kongsvingerområdet før den dukket opp til salgs hos en lokal Essostasjon.

 

Image14.jpg

Image3.jpg

Faren min lånte penger, kjøpte den og utstyrte den så med alle instrumentene i dasjbordet, nyere hjulkapsler og fetere dekk med hvit ring i USA stil, kromringer rundt dørhåndtakene, lastgrind med nakkestøtte, hvite nakkestøttetrekk foran og hengerfeste fra biltema.

 

Denne bilen har fått slite med det meste, og til nå har den gått 350 000km med mye kjøring på grusvei som saltes hele året, pendling i sverige-salt til jobb, tung båt på slep i feriene.

Her på ferie i arendal på slutten av nittitallet:

Image8.jpg

Grillen er tatt ut for bedre kjøling da den hadde litt dårlig radiator.

 

Men all kjøringa på salta grusvei og svensk vinterslaps satte sitt preg på bilen og den ble til slutt for rusten..

Slik så den ut sommeren 2003:

blvolvon_rep_0.jpg

blvolvon_rep_14.jpg

blvolvon_rep_9.jpg

blvolvon_rep_6.jpg

blvolvon_rep_4.jpg

blvolvon_rep_15.jpg

IMG_4724.jpg

IMG_4725.jpg

IMG_0195.jpg

Rust så langt øyet rekker..

blvolvon_rep_13.jpg

Tidligere reparasjon av lokalt verksted.

 

Selv med all rusta som var nå, hadde bilen blitt lappet sammen flere ganger før! Den var tidligere lakkert fra lista og ned to ganger oppå originallakk pga rustsveising og flekking i dører og baljer.

 

Gode gamle "Blå Volvo'n" var i så dårlig forfatning at det realistiske hadde vært å skrote den. Jeg syntes det var for galt å "drepe" bilen som faren min likte så godt og familien min var så glad i bare på grunn av "litt" rust, for den gikk så innmari godt. Jeg hadde såvidt lært å sveise rust på min egen bil, så jeg mente jeg kunne fikse den. Hadde jeg visst hvor mye arbeid det kom til å bli hadde jeg aldri begynt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Planen var å gjøre en "fort og gæli" reparasjon av all rusta så bilen skulle være kjørbar noen år til. Det måtte dessuten gå fort fordi faren min trengte bilen på jobb etter ferien hans og jeg skulle tilbake på skole etter sommerferien.

Det var altså ikke så nøye om det ikke ble 100% perfekt bare det ble solid og ikke rusta opp igjen med en gang.

Som sagt, så gjort:

blvolvon_rep_2.jpg

blvolvon_rep_9.jpg

blvolvon_rep_4.jpg

Baljer, kanaler og skjermkanter fra Veng, resten måtte lages selv. Det gikk i tillegg med 2 kvadratmeter vanlig 1mm plate for å tette alle rusthullene..

EDIT: Det er godt å se at jeg har blitt bedre til å sveise siden dette:drunk:

 

blvolvon_rep_6.jpg

Det er rart veng ikke lager denne delen rundt baklyset som ferdig plate. Den er rusten på de fleste volvoer som har litt krokan, og er litt vrien å få til for hånd så baklys og lister fortsatt passer etterpå.

P7031357.jpg

Rusthuller rundt frontruta.

 

P7250170.jpg

Pga planer om -90 bakluke med innebygd spylerdyse for bakrute, la jeg igjen hullet til den gamle dysa i D-stolpen. Ja, det var jaggu rust der også..

 

August2005044.jpg

Dør med råtne hjørner og merkelige små rusthull midt på siden. Fant ut at det kom fra innsiden bak asfaltplatene inni døra. Vann hadde lekket inn og.. ja, resten kan man tenke seg..

 

P7250168.jpg

Enda en råtten dør. Alle 4 dørene måtte sveises i hjørnene.

 

P7250171.jpg

Buttsveisa på et nytt hjørne..

 

P7270175.jpg

..og et til.

 

P7270178.jpg

Grovslipt og epoxygrunna. Her kan man se at det er en del strøk med blå metallic fra før.

 

Dessverre hadde jeg ikke eget kamera når jobben ble begynt, så det ble bare tatt noen få bilder med et lånt kamera til å begynne med i sveisejobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, det finnes i hvertfall ikke mer rust på denna bilen lenger! Flere bilder kommer når jeg får tid til å laste opp. Jeg har kommet en del lenger siden disse bildene ble tatt i 2003.

 

Epoxygrunninga kjøpte jeg hos nærmeste bilrekvisita, som ligger i sverige!

Det er Hagmans CA primer 2k og kostet vel rundt 200 for en liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skulle renoveres til originalstand stort sett, men også oppdateres litt:

 

  • -90 bakluke, da den som satt der var rusten selv om den var byttet til helt ny en gang tidligere .
  • Skvettlapper og plastrampe 1986+ under hekken bak. Mer effektive skvettlapper. De med hvit skrift nederst er fine på eldre volvos, men de demper steinsprut på baljene heller dårlig.
  • Hvite blinklys bak, moderne sideblinkers og USA hjørnelys foran.
  • simons 2" system.
  • Elektronisk tenning fra b230a
  • Sveise igjen hull uten funksjon i motorrom
  • Fjerne bensinvarmer og EGR system fra motorrom.

I tillegg prøvde jeg å bytte til 4trinns girkasse(aw71), men det viste seg å bli en fiasko da kassen var defekt og den gode original kassa på 3 trinn ble satt tilbake. (kommer til det senere)

 

Hehe.. har prosjekter på gang som er enda mer rustne faktisk! *Coming up!*

Rust er ingen stor hindring lenger kan du si;)

 

Flott bil du har gjort deg forresten Malone! Har fulgt med på den;)

Har en -77 264 i blå metallic som venter på sveis, lakk og annen motor. Men den står i kø etter noen andre renoveringer forløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått litt tid til å laste opp bilder fra fortsettelsen av prosjektet.

 

Etter at bilen ble ferdig sveiset, ble den bare grunnet og grovsparklet med glassfibersparkel før den ble tatt i bruk igjen. Ferien var over og jeg rakk ikke mer.

Sommeren etter, i 2004, fikk jeg ikke gjort særlig mer med bilen fordi jeg jobbet med andre prosjekter som blant annet å rustsveise svigerfars landrover og sveise sammen og rette opp ramma til en DKW. Samtidig har mitt eget bilprosjekt også fått litt stell og forbedringer.

Det jeg fikk gjort på denne bilen den sommeren var stort sett å:

  • overhale bremsene; montere nye pakninger og luftenipler i sandblåste og lakkerte kalipere og bytte noen rør og alle slanger.
  • Bytte bærekuler og endeledd
  • Overhale styreservo
  • Bytte alle foringer i forstilling
  • Bytte hjullagre foran

Alt var i elendig forfatning med mye rust og slitasje før jeg begynte.

Dette ble gjort da mest på grunn av EU kontroll påfølgende høst og bilen gikk igjennom kontrollen uten feil.

 

Etter to vintre så den slik ut etter bruk til og fra jobben til faren min i svensk salting:

vinter.jpg

IMG_0127.jpg

Det var bare overflaterust, så det var bare å slipe og sandblåse det bort igjen, men det kunne vært forhindret hvis jeg bare hadde grunnet flere og tykkere lag.

 

Våren etter (2005) røk toppakningen og i samme slengen som den skulle byttes, ville jeg ta ut motor+gir og bytte til en 4 trinns girkasse og gi motoren en liten oppussing.

 

1.jpg

Demontering av motorrom før motoren kan løftes ut.

 

2.jpg

3.jpg

Traktor+vinsj+bjelkesikring=motorkran.

 

4.jpg

En oljete klump..

 

5.jpg

6.jpg

Demontert blokk, topp og girkasse.

 

7.jpg

Litt sylinderslitasje, men ubetydelig vendekant. Lite slitasje for å være 350 000km! Honemerkene var fortsatt synlige i sylinderveggene.

 

8.jpg

9.jpg

AW71 4trinn til venste, BW55 3 trinn til høyre.

10.jpg

Forskjell på convertere. AW71 t.v. BW 55 t.h.

11.jpg

Utslitt startkrans. Skyldes dårlig tilslag i startrele så drevet på starteren bare får tak i kanten på tennene. Festlig lyd:puke: . Den hele kransen kom fra delebilen som også hadde girkassen.

 

12.jpg

13.jpg

"Nyovermalt" motor. Alle pakkbokser og pakninger er byttet, alle ledninger på motor måtte byttes, lakkert blokk, kanalene i topplokk ble portet/slipt rene for skarpe kanter og støpegrader, toppdeksel polert. Noen nye bolter og skruer. Ikke behov for overhaling, bare småfiks. EGR systemet ble fjernet kort etterpå.

 

14.jpg

Montert i bil. Som dere ser var motorrommet ganske stygt og rustent. Det ble litt ledningstrekking i og med at alle ledninger på motor manglet isolasjon(!) og at den nyere bryterløse fordeleren trengte litt anderledes strømforsyning enn den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter girkassebyttet gikk bilen veldig dårlig og brukte mer bensin selv om den hadde et gir ekstra. Bilen var ikke til å kjenne igjen og hadde mista mye av sjarmen nå som den hadde blitt "autolat", så jeg ville bytte tilbake til den originale girkassa. Jeg mistenker at converteren var salat inni, men jeg vet ikke. Girkassa hadde bare gått 110 000km på en b200k med en gammel mann bak rattet, så det er rart at den kunne være såpass herpa.

 

Senere på våren ble det bygging av chevrolet g20 russebil for en jentegjeng. Dette tok mesteparten av tiden fram til russebilen ble solgt igjen midt på sommeren. Da tok endelig arbeidet med volvoen fart igjen, men det ble likevel ikke tid til mye mer enn sliping av all overflaterust, grunning, litt grovsparkling og sliping, og litt småreparasjoner før vinteren var tilbake. Mye tid gikk også med til å ordne et bedre verksted i garasjen.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

"Nye" framskjermer i fin stand fra politibiler på skroten.

 

Vår 2006 måtte jeg først hjelpe andre med lakkjobber og flikke litt på min egen bil. Så fortsatte arbeidet med å demontere motor og gir + resten av fronten på den blå volvoen. Girkassa skulle byttes tilbake, og i samme slengen ville jeg pusse opp motorrommet.

 

6.jpg

Finsparklede skjermer, sandblåste og grunnede frontplater, rustfritt tanklokk fra delebil, motoren ++

7.jpg

8.jpg

Sveiset igjen ubrukte huller, sandblåste all rust og grunnet. Fant ut at hele venstre rammedelen i fronten var byttet etter kollisjon med en buss før vi tok over bilen.

9.jpg

10.jpg

Blåere og blankere enn det har vært på lenge! Deler av motorrommet som ikke var dårlig i lakken ble ikke lakkert på nytt da jeg hadde litt lite lakk.

 

P1010227.jpg

Stygt torpedodeksel med store huller fra bensinvarmer.

P1010229.jpg

Nylakkert deksel fra delebil.

 

16_2.jpg

Original girkasse tatt ut av delebilen igjen. I forbindelse med dette ribbet og hugget jeg delebilen. Når du kan kaste restene av delebilen i en container på miljøstasjonen, må man vel kunne si den er godt utnytta!

17_2.jpg

18_2.jpg

Girkasse rengjort og med ny kickdownwire, traversfeste,pakkbokser, mellomaksellager (som hadde skåret helt!), filter og olje.

15_2.jpg

Motor og gir tilbake på plass.

 

Ble ganske fint synes jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår