Gå til innhold

Sikkan - Volvo 245 G[ubbebi]L - Renovering

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det var egentlig et håpløst prosjekt. Hadde jeg visst hvor mye jobb det kom til å bli hadde jeg vel aldri begynt. Men jeg har lært utrolig mye av dette prosjektet også selv om det ikke akkurat er det første. Det er mange flauser jeg gikk i med denna bilen som jeg kan unngå neste gang.

 

En grunn til at jeg gikk på prosjektet er jo sentimentalverdi. Jeg har vokst opp med denne bilen siden jeg var ganske liten og hele tiden har den vært sett på som verdifull og "finbilen", selv tider da den var ganske rusten.

 

En annen grunn var at jeg syntes bilen skilte seg ut fra andre 240'er. Den har alltid vært så kvikk og rask, nærmest litt hissig. At moren min ikke likte å kjøre den fordi den var "for brå" er vel et godt tegn? Sjel synes jeg passer.

 

Update på prosjektet forløpig er at jeg har tatt bilen på prøvetur! Det krevdes mye justering av forgasser og kickdownkabel, men fremdeles er ikke alt som det skal. Time for bytte av frontrute neste fredag!

Bilder fra lakkering kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens! :)

 

 

Bakluke fra politibil:

11.jpg

12.jpg

13.jpg

 

14ettermotor.jpg

15.jpg

16.jpg

 

Ble noe kødd med basen. Så nesten ut som små, blå lakk-kuler som lå over alle de store flatene. Skulle tro det var for varmt da jeg lakkerte, men det var det absolutt ikke..

17.jpg

18.jpg

 

På ene sida ble jeg litt forstyrra av basen som ble for ruglete, så jeg lagde århundrets appelsinhud og et renn(oh-no!)

På andre sida gikk det bedre og etter å ha lagt tykkere med klarlakk ble det helt grei overflate. De lyse prikkene man kan se i overflata er støv som havnet der etter tørking. Sikkert flass fra maskering eller noe.

19.jpg

20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilig prosjekt dette!! får jeg fåreslå senking og kantfelger?:)

 

Selvfølgelig får du det!:)

Men det ville bli rart (for meg) å senke og sette finere felger på den nå. Uvant selv med de små forandringene jeg allerede har gjort. Men det er jo Gubbebil-renovering litt til ære for faren min, så jeg får la den være i fred foreløpig. Men skulle jeg plutselig få overskudd av V8'ere og mim juventus felger vet jeg dog om en viss bil som skulle fått unngjelde;) Da kommer nok gamlestuket tilbake med hvite bakskvettlapper og gamle bakluka også.

 

Jeg har lakkert selv ja, hjemme i garasjen. Biltemasprøyte til 250spenn. Hadde vært artig å prøve en devillbiss og kjenne på forskjellen! Men biltemasprøyta har da funka greit da. Mistenker at den er skyld i problemene jeg fikk med basen, men klarlakk var veldig lett å lakkere med den.

 

 

Flere bilder fra renoveringen:

 

Til og med spylerpumpene ble sandblåst og lakkert!:roll:

P1010234.jpg

P1010237.jpg

Jeg ble vel litt ivrig der ja, men hadde nettopp bygget såndblåseskap som måtte prøves:D

 

Gamle hengerfestet som ble pensjonert som dere kanskje skjønner..

hengerfeste.jpg

hengerfeste2.jpg

 

Setene var ganske møkkete og litt nedsittet etter 24 år og 350 000km:

1_1.jpg

 

Skuminnmat var sprukket og smuldret opp på førerstol og donorstoler ble tatt fram:

1.jpg

 

Skum forsterket med lerret og kontaktlim:

2.jpg

 

Rammen til forstolene har noen skarpe kanter som kan gnage hull i skummet fort hvis stolen blir uforsiktig behandlet. Disse ble beskyttet med elektriker-rør slisset opp på langs og tredd innpå:

3.jpg

 

Ramme med alle 8 fjærene på plass:

4.jpg

 

Ryggen hadde også litt sprekker i skummet:

5.jpg

 

Jeg la merke til slitasje på kantene av ryggen i førerstolen, så disse ble også stivet opp med lerret. Varmetråder manglet, så det ble montert i begge forstolene:

6.jpg

 

Stofftrekket på setene kan fint kjøres i vaskemaskin med utrolig godt resultat:

7.jpg

 

Ferdig montert. Alle ståltrådkrampene til å feste stoffet ble erstattet med svarte strips som funker mye bedre. Det ser litt skrukkete ut, men strammer seg fint opp med bruk.

8.jpg

 

Montering av bilen etter spraying av steinsprutbeskyttelse på kanaler og understellsbehandling av hjulhus. Hulrom ble sprayet med voksbasert hulromsvæske, resten av understellet ble sprayet med motorsagkjedeolje (med lim) fra en gammel sprøytepistol. Gulv innvendig under matter med owatrol.

21.jpg

P1010280.jpg

 

Nesten ferdig! frontrute er sprekt, bagasjeromsinnredning er ute for vask, bilen er støvete og lakkoverganger og gammel lakk må rubbes opp.

Pa190025.jpg

PA200033.jpg

Pa200031.jpg

Pa200037.jpg

 

Vært på prøvetur og justert kickdownwire og CO. Jeg fjernet EGR systemet og justerte dysenål litt så alt måtte stilles inn på nytt. Jeg stakk bort til verkstedet jeg pleier å ta EU-kontroll hos og lånte CO måleren hans. CO = -0,2% på første måling!:hammer Ikke rart bilen gikk dårlig..

Ble stilt opp til ca 1,5% foreløpig, men kan ha 4%. Eu kontroll neste uke:D

Pa200048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gromt resultat :-)

Jeg skimter en tvillingbil på siste bildet!

 

Faren din skulle hatt av hjulkapslene da, så skulle han hatt sånne chrome-ringer og chrome senterkopper.. Det er fett!! Iallefall på den fargen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav:

Det er ikke noe galt med øynene dine gitt!

Det er denne 90mod du såvidt ser rumpa på. Hjulene har som du ser nesten samme stil, men litt annen vri. Søsteren min og mannen hennes som har den på permanent lån.

Skal på EU i morra tidlig, så har brukt helga til å sveise i gulvet og få liv i bakbremser og håndbrekk.

grnnevolvon_1.jpg

 

Vi har lignende hjulstil på en til også:

lyseblvolvon_4.jpg

lyseblvolvon_1.jpg

(Nå med hvite blinkers)

 

Stort sett samme oppsettet på alle volvoene i familien unntatt min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår