Gå til innhold

belgisk bybil

Ranger emnet


jalla666

Anbefalte innlegg

Dette er en italiensk bybil (ikke belgisk). Det fantes også en fransk utgave.

 

Den italienske utgaven het Lawil Varzina (åpen utgave) og Lawil City (lukket utgave). Den franske varianten het William. Bilene ble lansert i 1968 og var i produksjon til langt utpå 70-tallet. Lawil laget en like liten Lawil Log, med mer moderne enboksform, denne ble lansert i 1972. Mikrobilprodusenten Lawil lå i Milano.

 

Motoren i den italienske utgaven var en totakts rekketoer på en kvart liter som ga 12 hester og en toppfart på 70 km/t. Motoren i den franske utgaven var en totakts rekkeener på en åttendedels liter (halvparten av den italienske). Denne hadde 6 hester og toppfart på 53 km/t. Bilene hadde bakhjulsdrift.

 

Egenvekten på den åpne utgaven uten dører var 320 kg, med et tak, et par dørblad, hengsler og lukkemekanisme økte egenvekta til 350 kg. Bilen på bildet er en lukket utgave. Begge utgavene hadde 2 seter og begge utgavene var omtrent tjue cm bredere utvendig enn de var lange. Og når jeg nevner at bredden var en og en kvart meter, så kan dere selv regne ut lengden på hele bilen.

 

Og de bittesmå "trillebårhjula"? De var faktisk ekte bilhjul, med samme dimensjon som datidens Mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sealion, hvis det var rekkeener i den franske, hvordan ville en v1 vært konstruert?;)
Helt likt selvsagt. Rekkeener var en morsomhet fra min side. Poenget med å skrive rekkeener var bare for å poengtere at dette var rekketoeren som var halvert, noe som understrekes av motorstørrelse og effekt. Lawil-motorene var forresten litt moderne for sin tid, både motorblokk og topplokk var laget av aluminium.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow 12 hester med bakhjulstrekk. tenk en garret turbo en ei fløyte. det hadde vært rå bil og logget breit med i byen det heheh.

 

finnes de brukte i norge??

 

hvor mye koster sånne der nede? bare lurer

Ikke mye vits i å bygge turbo motor ut av en to takter..ikke lett å gjøre det heller:fatality:

Men tøff bil.. liten mc motor i den så hadde den vært fin å ha :D

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ganske sikkert ingen Lawiler i Norge, men de fleste av de har forlengst blitt veterankjøretøy, så de er rimelige å privatimportere. Men hva noen skal med en sånn, det skjønner jeg ikke.

 

Nest nederst på denne siden er det forresten en litt nyere modell (1979), denne gangen i åpen utgave (Lawil Varzina):

http://utenti.lycos.it/novantottottani/Il_nostro_album/Le_auto/le_auto.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ganske sikkert ingen Lawiler i Norge, men de fleste av de har forlengst blitt veterankjøretøy, så de er rimelige å privatimportere. Men hva noen skal med en sånn, det skjønner jeg ikke.

 

Nest nederst på denne siden er det forresten en litt nyere modell (1979), denne gangen i åpen utgave (Lawil Varzina):

http://utenti.lycos.it/novantottottani/Il_nostro_album/Le_auto/le_auto.html

 

Er jo en golfbil jo:hvaskjera

Tar deg ikke på motor men tar deg på galskapen!

*Audi A4 TdiQ*

*King Cab 2.2 badass*solgt*

*Sierra 2.0 IS *søppel*

*arctic cat zl 500 *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår