Gå til innhold

problem etter chipping!

Ranger emnet


PVNYHUS

Anbefalte innlegg

jeg chippa bilen i helga å etter det er met en del som ikke er som det var..

det var ett eller annet som kutta da jeg paserte 1 bar med høyt turtall.

bilen bare sluttet og tenne. men kom med en gang igjen etter att jeg slapp gassen.

hva kan dette være?

 

2: hvist jeg gir på og slipper gassen så dompen blåser og turboen knurrer litt og triller vidre med clurtsen inne så stopper den...

nesten som den går på mye sjåk liksom.

 

hva kan dette komme av? dårlig chipp? noe lurt jeg har glemt??

 

bilen er en 940gle turbo intercooler

med b200ft motor

3" helt fremme fra turboen

kn filter.

 

fint om noen kan hjelpe litt her! må opp til KRB og få hørt med han hva dette er for noe dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg chippa bilen i helga å etter det er met en del som ikke er som det var..

det var ett eller annet som kutta da jeg paserte 1 bar med høyt turtall.

bilen bare sluttet og tenne. men kom med en gang igjen etter att jeg slapp gassen.

hva kan dette være?

 

2: hvist jeg gir på og slipper gassen så dompen blåser og turboen knurrer litt og triller vidre med clurtsen inne så stopper den...

nesten som den går på mye sjåk liksom.

 

hva kan dette komme av? dårlig chipp? noe lurt jeg har glemt??

 

bilen er en 940gle turbo intercooler

med b200ft motor

3" helt fremme fra turboen

kn filter.

 

fint om noen kan hjelpe litt her! må opp til KRB og få hørt med han hva dette er for noe dritt

 

Disse feilene er jo ganske åpenbare:

Problem 1: Chippen henger ikke med over 1 bar, og kutter fordi LMM bånner/ klarer ikke levere nok bensin i forhold til oppmålt luftmengde.

Løsning: Senk ladetrykket til 0,9 bar; du vil ikke merke stor forskjell.

 

Problem 2. Motoren stopper etter å ha "dumpet" luft fordi den slipper ut en luftmengde som er målt opp og beregnet for bensinmengden som sprøytes inn. Forholdet bensin/ luft blir derfor for stort og motoren stopper/ surner. Velkjent problem på luftmengdemålte innsprøytningssystemer med friluftsdump.

Løsning: Fjern dumpventil eller monter resirkulerende dump.

 

Hade:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse feilene er jo ganske åpenbare:

Problem 1: Chippen henger ikke med over 1 bar, og kutter fordi LMM bånner/ klarer ikke levere nok bensin i forhold til oppmålt luftmengde.

Løsning: Senk ladetrykket til 0,9 bar; du vil ikke merke stor forskjell.

 

Problem 2. Motoren stopper etter å ha "dumpet" luft fordi den slipper ut en luftmengde som er målt opp og beregnet for bensinmengden som sprøytes inn. Forholdet bensin/ luft blir derfor for stort og motoren stopper/ surner. Velkjent problem på luftmengdemålte innsprøytningssystemer med friluftsdump.

Løsning: Fjern dumpventil eller monter resirkulerende dump.

 

Hade:hellothere:

 

 

 

Heisann, har akkurat samma som prob 1 på min 740, har en b230 med f blokk, turbostempler, 531 topp og forsterket topppakning, BSR chip, men jeg kjører på orginalt ladetrykk og kjører uten dump! Noen som vet hva det kommer av?

Volvo 740 Turbo

-B230f turbomontert

-531 topp, H-profil råder ,Forsterket topppakning, Simons 2,5 toms eff. anlegg og BSR chip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er typiske ting som skjer hvis du har dump på FT/FK da?

 

Et typisk tegn, er at bilen surner og stopper rett etter at dumpen har "dumpet" ut oppmålt luft (når det nærmer seg tomgangs-område, ca 800 RPM)... Lambda lampa begynner å lyse og bilen går i "nødmodus", med en tomgang på 1500-2000 RPM, litt stikk-flammer fra potte og til tider skikkelig smell fra eksosen...

 

Til og med Aircondition-lampa mi begynte å lyse/blinke på 940`n når vi testa med åpen dump der i fjor...

 

Har sagt det før og sier det igjen, en FK/FT KAN fungere med åpen dumpventil, MEN motoren/bilen vil ikke fungere optimalt i det hele tatt og man vil få problemer med å holde tomgangen oppe og det som måtte følge med! Alle kan få en åpen dump til "dumpe" på en FK/FT, men hvem vil ha en bil som stopper etter hvert gass-pådrag og som surner, og går i nødmodus?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke åpen dump er nå min mening, sålenge du kjører åpent luftfilter....er da man får gromlyd;) Sugelyden til turboen + lyden av den interne dumpen, eventuelt "prrrr" om du har blenda igjen lokket... og da fungerer alt som det skal også:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det og kappe slangen til wg og sette t kryss der med trykk til org dompen?

da vil den jo ikke åpne og da vill man vel få den velkjente prrr lyden? eller funker ikke det??

har ikke testa på mi n enda...

før jeg chippa hunne jeg bruke en annen dump jeg hade og det gikk fint, men ikke nå lenger.

satte trykk på frilufts dumpen nå, og det funker som f det. men da er det jo bare org dump da. men men

tåler org dumpen att jeg lader 1 bar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja trond.. heh bare min ikke resirkulerer lenger! hehe

 

så jeg hadde program på jobben til blende lokk.. tenkte jeg skulle frese opp et par..er vel rimelig lett å bli kvitt tenker jeg, da skal du og ha?(ellers monterer jeg en dag uten du er klar over det:p

Ja eg og vil ha :)

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår