Gå til innhold

Cherry Turbo


blixanio

Anbefalte innlegg

Kan høres ut som ett bra kjøp.

En kompis hadde en Cherry GTT (turbo) som var dønn strøken! Den hadde ikke gått langt heller (ca 70000km). Den solgte han for 45000kr til en som kom langt nord fra. Dette var riktig nok for ca 5 år siden da.

 

Ulemper:

-Sjekk nøye for rust i gulv og kanaler! Legg deg under bilen å slå med neven/gummihammer/tre-skaft for å sjekke under tectylen! NB! Ny tectyl er mistenkelig! Prøv da også å løft på teppe inni cupeen ved å først dra av dørterskelen f.eks.

 

-La motoren gå minst 30min. når du inspiserer og prøvekjører den! Hender fordeleren streiker etter motorvask på disse gamle bilene, og da kan den fuske eller stoppe etter att motoren (og fordeleren) er skikkelig varm.

 

-Cherry GTT er ikke noen racer i svingene, og ved flere modifiseringer i hjulopphenge, blir den alike vel ikke rå...

 

Fordeler:

-Veier lite! Kun 840kg!

-Veldig lett å trimme!

En medium/stor intercooler og en stram fjær, så har du opp til 160HK (kansje litt mer?)! Det virker sinnsykt i en liten Cherry!

Hvis du da i tillegg setter på effektanlegg rett fra turbo + Bluebird Turbo-turbo, ekstra bensindyse og HKS-luftfilter så kan du få opp til 200, kansje 210HK! Men da er man i grenseland for hva girkassa tåler...

-Billig forsikring! Ikke noen "GTI"-forsikring! Det var det i hvertfall ikke da jeg hadde Cherry GTT! Ring å sjekk først!

 

Jeg har hatt en Cherry GTT som var ombygd til ikke-turbo. Var ferdig med motor og hjerne da den ble vraka i Strømmen.

 

Så kjøpte jeg en Cherry GTT MED turbo! Trimma litt. (160-170HK?)

Kjøpte etter denne en 200SX S13, som da gikk godt merkbart dårligere en CherryGTT'n!

 

Så kjøpte en kolega og jeg en Cherry GTT litt for moro skyld. Vi letta'n for allt inni og utenpå, senka'n, satte på stor intercooler, blokka helt wastegate klokka (maks turbotrykk!), ekstra bensindyse, vanninsprøyting prøvde vi, og effektanlegg!

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC (intercooler) koster fra 500-1000kr brukt. Ny koster dem fra 3000-6000 for en som er ok.

Du bør ha en IC som har alu/metall brønner som er sveiset fast i registere! Hvis ikke tåler kansje ikke IC'n så mye over 1-1,1 BAR, men noen IC'r med plast-brønner tåler kansje opp til 1,3-1,5 BAR?

 

I tillegg trenger du noen rør og slanger fra turbo til IC, og fra IC til innsugsmanifolden.

Torshow/bilextra etc selger eksosrør i 2', Tess/Rhodin etc selger slanger med og uten bøy i mange farger.

kr 600-1500 (slanger med bøy og kuule farger er dyrt!)

 

For å skru opp turbotrykke, trenger du kun en stram fjær! VELDIG stram! Fjær fra bremsebånd f.eks.

kr 0

 

Du må også sveise igjen overtrykks-ventilen som sitter på innsugs-manifolden (den runde sylinderiske saken med låkk på, ca 5cm i diameter og ca 7cm høy), eller kjøpe en blindplugg hos rørlagger'n som du setter inn istede for ventilen.

kr 30 (?)

 

Og når man kødder med turbotrykke, MÅ man ha turbotrykks-måler!

Fra ca 200 kr

 

Anbefaler deg og sette trykke på ca 1 BAR først, så kansje senere sette det opp til 1,3 BAR. Følg med på oljenivået!

Jeg kjørte med allt fra 1,3-1,5 BAR, men den gikk nesten like bra på 1,3 BAR, så den gikk stort sett på det.

Motoren skal tåle 1,3 BAR! Den skal også tåle 1,5 BAR, men da helst med ekstra bensindyse for å gi ekstra kjøling av ventiler og stempler.

 

Ting som er lurt ved trimma motor:

-Bytt olje vær 5000km, og følg med på oljenivået!

-Alldri la den gå tom for frostvæske!

-La motoren bli ordentelig varm før du presser den!

-Kjøl turbo'n minst 1 minutt etter å ha kjørt friskt.

-Bytte til kaldere tennplugger

-På 1,3 BAR er det ikke sikkert motoren tåler hard kjøring over lengre tid (som f.eks ved test av toppfart eller banekjøring)

 

Har lagt ved en skisse som forklarer hvordan du lett og billig kan lage en turbotrykks justering.

post-816-1380485192061_thumb.jpg

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Originally posted by kris

Er alt dette med original motor? Skulle tro den raset fort.

 

Høres ikke helt godt ut å doble ladetrykket uten annet enn en IC.

 

Hvis motoren er i orden i utgangspungtet, tåler den 1,3bar med IC. Den tåler også 1,5bar, men det kan da gå galt hvis man presser den over lengre tid p.g.av for høy varme (f.eks. ved topphastighet-forsøk).

Det er jo sef viktig att det ikke er sot mellom ventil og ventil-talerken, som fører til for høy varme på ventilene.

 

Kort sagt er det kun kjøling man må tenke på ved trimming av en E15ET.

 

Som regel er det en tennplugg som smelter først, så en ventil. Sjørtebank er også vandelig på disse motorene, som kan føre til olje-bruk (derfor er det viktig å vente til motoren er varm før man presser den, slik att stempele har rukket å utvide seg).

 

Flere E15ET motorer med 1,3 - 1,5bar og IC har gått 100-200000km uten å gjøre noe annet enn service på motor.

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr en kompis som holder på å mekke motor i cherry.

Han bruker veiven fra en e16 motor, får lengre slag og dermed vil slagvolumet øke til 1680ccm, stemplene blir dreid ned, og sammen med 200sx dyser, større turbo, intercooler størrelse hest, porta eksosmanifoil, og muligens en sugekam. så satser han på 200hk+- ved 1 bar, da bør den flytte seg relativt bra unna.

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt rått ut :D

 

Har en kompis som hadde en Cherry GTT med turbo fra Bluebird, STOR IC, ekstra bensindyse, koplett eksos inklusiv downpipe + +

Hadde drøyt 200hk i den (ikke målt, men antatt).

Den bilen hadde en tendens til å spise girkasser med så mye hk :D

men innmaten i girkassa på GTT'n skal være mye likt med Nissan Prairie M10 ;)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvor skaffer man Haynes på pdf? Jeg må ha..

 

Jeg har problemer med kompresjonen.. har akkurat bytta toppakning, for den var gåen (1.8bar :D ) Prøvde å starte, og da gjorde den 2slag også døde den. Nå virker det som om det ikke er kompresjon i det hele tatt.

Ja, riktig moment på topplokksboltene, ja riktig innstillt register, ja tenning stemmer... og jeg er temglig sikker på at toppakningen ikke lekker. Noen forslag?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

Hvor skaffer man Haynes på pdf? Jeg må ha..

 

Jeg har problemer med kompresjonen.. har akkurat bytta toppakning, for den var gåen (1.8bar :D ) Prøvde å starte, og da gjorde den 2slag også døde den. Nå virker det som om det ikke er kompresjon i det hele tatt.

Ja, riktig moment på topplokksboltene, ja riktig innstillt register, ja tenning stemmer... og jeg er temglig sikker på at toppakningen ikke lekker. Noen forslag?

Løs vippearm aksel?

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

 

Tror jeg er trøtt idag, men hva er en vippearm aksel? Og hvor sitter den?

 

Akslen som sitter rett under toppdeksele som holder vipperene. Sitter rett over kamakselen, festet med 5 stk bolter med 12mm hode.

Hvis den er helt eller delvis løs, åpner ikke ventilene.

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår