Gå til innhold

Når mener dere at en motor er innkjørt?

Ranger emnet


Espen the man

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvorfor daukjøre motoren? jeg har aldri vert borti det her men har forhørt meg litt og jeg fikk høre at jeg skulle la bilen stå litt på tomgang, og ruse litt innimellom(ikke stygghøyt) til motoren ble varmt og god.. så var det bare å kjøre ut ifra gårdsplassen og kjøre normalt i ca 25 mil.. driver sjøl å kjører inn en Aprilia RS125 nå og den har blitt kjørt nokso godt egentlig.. men har aldri holdt den på samme høye turtallet lenge.. har tatt av sylindren og alt har det like bra enda.. sier altså ikke at samma gjelder på en bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som skjønner Engelsk her?

Sort sett det eneste som trenger en innkjørings periode i en motor er stempel ringene.

Se på hone mønsteret. det er ikke uten grunn dette ser ut som mønsteret på ei fil. det er nettopp det det er. ved å la motoren gå på tomgang i lengre tid (eller lusekjøre) ødelegger du denne "fila" før den har fått gjort jobben sin, nemlig å tilpasse stempel ringene til sylindrene.

Det er nemlig ikke bare spennet i ringene som presser dem mot sylinderveggen, også trykket i forbrenningsrommet hjelper til (det er vel mer riktig å si: gjør mesteparten av jobben)

klarer du ikke å holde forbrennings trykket høyt nok til å få slitt til ringene mens honemønsterets "egger" fremdeles er skarpe nok til å få ringene til å tette mot sylinderveggen, så mister du effekt og reduserer levetiden på motoren.

 

Derfor sier jeg følg linken, les og forstå artikkelen, stikk så å kjør inn motoren din slik "motoman " anbefaler. fyren vet nemlig hva han skriver om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Tja.. Denne artikkelen er diskutert opp i mente i alle bilrelaterte forum på nettet og det ser ikke ut til å være noen enighet om at dette er beste måte å kjøre inn en motor på..
Sannsynligvis fordi ikke så mange har sett resultatene av leak-down av to identiske motorer med henholdsvis "putre rundt 100 mil"-innkjøring og "kjør varm,gi gass"-innkjøring... de skiller rundt 3% etter 200 mil variabel kjøring,ingen lekkasje i ventiler,alt går ned.. (stålforinger,vanlige ringer...NiKaSil-foringer etc har jeg ikke testet).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmu87

 

Du mener med andre ord at oppgaven til honemønsteret er å sørge for at det ryker blått av bilen?

Den oljen som eventuellt henger igjen på sylinderveggen når oljeskraperingene har passert på nedturen brenner nemlig opp under arbeidstakten

 

:doh skraperingen skal ta med olja ned gjenn..

 

viss det er feil so må læreboka mi skrivast om gjenn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig at det er stempelringene som skal køres inn, og bruk vanlig mineral olje når den kjøres inn, og fyll på syntetisk etter innkjøring viss det er det du foretrekker.

 

Motoren skal ikke dra tungt når den kijøres inn, skal heller ikke gå på for høyt turtall, men skal variere på turtall så ofte som mulig. Alså IKKE kjør den inn med cruise controllen på :-)

 

Olja kan godt byttes både to og tre ganger mens du holder på med innkjøringen.

 

Og innkjørings lengden mener jeg skal ligge rundt 500mil før bilen blir tynt VELDIG hardt.

 

Håper du ble klokere.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kjører inn på mineral olje, så setter ventil tettninger, simringer og andre pakkninger seg etter den olja og den tykkelsen, hva skjer da når du bytter til en tynnere olje?

 

jo man får lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår