Gå til innhold

Når mener dere at en motor er innkjørt?

Ranger emnet


Espen the man

Anbefalte innlegg

FAEN satte min nybyggde volvomotor rett i benken og bremset den så fort den ble varm jeg.. er det feil? kunne jeg fått mere hk ved å kjørt den inn først?? ikke bra om noen trur jeg har gjort det feil da!

1983 Audi 80Q "rolling on drag radial`s"

2010 Audi A3

ZR 50 SK Med MALOSSI 11 illsinte BHP LOL (Stjålet av NARKOMANE DRITTUNGER!!)

Den Sorte Panther.. rødvannsxpressen (200cc atv sjingsjong fabrikat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjørte inn en nicasil sylinder ved å ligge på turtallssperra så ofte som overhodet mulig. Går som ei kula enda;)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN satte min nybyggde volvomotor rett i benken og bremset den så fort den ble varm jeg.. er det feil? kunne jeg fått mere hk ved å kjørt den inn først??
Neppe...det er nemlig en helt grei innkjøringsmetode som praktiseres bl.a.av fabrikkene. Eneste er at man kjører den varm,så skifter olje,og så,(når den er varm igjen etter skiftet) bruker man den i benken,etc... Funker helt greit. Hadde motoren din rast i benken da,så hadde den vært feilbygd...og da hadde den rast uansett :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fordi ikke så mange har sett resultatene av leak-down av to identiske motorer med henholdsvis "putre rundt 100 mil"-innkjøring og "kjør varm,gi gass"-innkjøring... de skiller rundt 3% etter 200 mil variabel kjøring,ingen lekkasje i ventiler,alt går ned.. (stålforinger,vanlige ringer...NiKaSil-foringer etc har jeg ikke testet).

Tipper motorfabrikante(ne) har sett mange flere leak-down tester enn mototuneusa.

Uansett metode ser det ut til at det er enighet om at variabelt turtall/belastning er det beste, sammen med hyppige oljeskift i starten.

Unntak ved innkjøring av kamaksel, der varm, ubelastet motor ved ca. 2000 rpm i 15 minutter etterfulgt av oljebytte ser ut til å være konsensus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper motorfabrikante(ne) har sett mange flere leak-down tester enn mototuneusa.
Mulig...men det forhindrer jo ikke det faktum at motorene Pat og Jørgen bygger (og kjører inn "hardere enn forskriftene" ) i flere tilfeller har kjørt fra fabrikksteam.. Men,det skal sies at det finnes vel neppe et raceteam i toppen som "lunke-kjører" inn motoren. I Superbike bl. a. så bruker fabrikkene ofte kval-rundene til å kjøre inn motoren..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstern Satte for en stund inn ny motor i Passaten sin, en TDI som ble satt opp til 158 HK. De på Flissundet Motorservice ga henne beskjed om å dra bilen pent opp til 3000 omdreininger og så slakke av igjen, omtrent 30 ganger når hun hentet bilen. Så skulle hun ikke dra noe tungt eller kjøre for hart i ca 30 mil. så skulle hun komme opp ta ta første service på motoren. Dette var en helt ny oppbygget motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med masse teorier..:)

 

Innkjøring spørs jo hva motoren er bygd for, og om det er luft eller vannkjøing.

Bilmotorer er vel normalt vankjølt...(tenker også på mc)

En racemotor er normalt satt opp med større klaringer, smidde stempel (som krever større klaringer, større utvidelsesområde) og krever mindre innkjøring.

 

Er vel ikke bare ringer som skal kjøres inn, stemplene skal tilpasse seg sylinderløpet, løftere/kamaksel skal gå seg til mot hverandre.

Noen stempeltyper tillater trang boring, dvs. liten klaring mellom stempel/sylinder.

Da er det viktig å ta det pent i begynnelsen så tingene får gått seg til, ikke høy varmeutvikiling...(høyt ladetrykk), og evt. høyt turtall som skaper større frikskjon på en ny sylinder/stempel.

 

Riktig dette med honemønsteret i sylinderen, skal gjøre sitt til at det blir en oljefilm, som igjen skal tette mot ringene og gi ok kompresjon.

Blir det glatt, f.eks. etter for LETT innkjøring blir de glatte, og man vil garantert få oljeforbruk.

Tar man det for hardt går det som regel varmt, og skjæring kan skje, enten river sylinderen eller stempelet, som regel det siste...

 

Mye teorier om olje etc....men seriøse motorbyggere anbefaler ikke syntetisk olje på innkjøring, men vente de første 10000km (snakker om normale/lett trimma motorer for veibruk), sier jo sitt om mineraloljer også spør du meg...

Og NB!!! tynnere/tykkere olje, viskositetstallet!!!! bruk det som du bruker normalt, er det en hardt trimma motor kan det lønne seg å bruke høyere viskositet (det høyeste tallet f. eks, 50), er vel nærmest en myte at syntetisk olje er tynnere...og det er bare skitprat, tallene taler for seg.

Den har som regel lavere tall på kaldstartegenskaper, noe som gjør den mere tynnflytende på flaska når man fyller den på.

 

Nikasilsylindre på mopeder er jo knallharde!!! er vel bare totakere som bruker dette stort sett, har inntrykk av at den del av disse "spiser" stempler...

 

Normal innkjøringsperiode på en bilmotor for gatebruk...tja...spørs hva slags motor...men rolig kjøring under 3000rpm de første 1000km, uten å dra spes. tungt, øke på de neste 1000km, for å begynne å la ting jobbe for fullt opp mot 3000km.

 

SKifte olje/filter etter 1000km i alle tilfelle.

Ville heller ikke kjørt med fullt turbotrykk under innkjøring...om man lader hardt.

 

MEN det spørs jo hvordan motoren er oppsatt med klaringer mm.

De fleste har ikke tid til å vente med å la alle hestene slippe til om det er en trimma motor, det VIL straffe seg i levetid.

 

Dette er nå mine synspunkter/erfaringer med innkjøring...

Har satt opp en del tildels hardt trimma motorsykkelmotorer, og kombinasjon høyt komp...varme...innkjøring er en kritisk fase.

Bør også sjekke at tenning/forgasser/innsprøytning er i orden, og at motoren ikke går for magert.

Vel vel...sikkert andre løsninger som er ok å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med masse teorier..:)

 

Innkjøring spørs jo hva motoren er bygd for, og om det er luft eller vannkjøing.

Bilmotorer er vel normalt vankjølt...(tenker også på mc)

En racemotor er normalt satt opp med større klaringer, smidde stempel (som krever større klaringer, større utvidelsesområde) og krever mindre innkjøring. Er vel ikke bare ringer som skal kjøres inn, stemplene skal tilpasse seg sylinderløpet, løftere/kamaksel skal gå seg til mot hverandre.

Noen stempeltyper tillater trang boring, dvs. liten klaring mellom stempel/sylinder.

Da er det viktig å ta det pent i begynnelsen så tingene får gått seg til, ikke høy varmeutvikiling...(høyt ladetrykk), og evt. høyt turtall som skaper større frikskjon på en ny sylinder/stempel.

De større klaringene som ofte er oppgitt fra fabrikant på smidde stempler skal taes med en klype salt,ikke som noe som er skrevet i stein.. Jeg har satt opp to rimelig ekstreme motorer med de oppgitte 10 -12/100's mm som krevdes av stempelfabrikanten,og kjørt de lett inn (før jeg visste bedre). For å si det enkelt,det er de to motorene jeg har sett med mest oljeforbruk og mest skjørtebank av alle. De klaringene er greie hvis man har for vane å starte motoren i 10 blå,svinge ut på veien og holde pedalen flatt de neste 3 minuttene...etter normal varmkjøring så er de i mange tilfeller for grove etter min mening. Har hørt om HD-motor bygget for veibruk som gikk med 2/100 i klaring på smidde Keith Black-stempler...noe som de fleste med hang til å like større klaringer sier er umulig. Jeg måtte ha 12/100 på de smidde i GSX-R'en min (sa de,fordi "ladetrykket ville føre til varmskjæring" ), men den går med 6/100 mm,ble innkjørt i dynobenk med 1.2 bar ladetrykk fra første øyeblikk (etter varmkjøring,seff). Den har ikke oljeforbruk,ikke noe støy,og den har ikke noe som ligner på slitasje engang...

 

Nikasilsylindre på mopeder er jo knallharde!!! er vel bare totakere som bruker dette stort sett, har inntrykk av at den del av disse "spiser" stempler...
BMW har da Nikasil i endel motorer (som generelt sliter med mye oljeforbruk...ringer tatt ut av motorer med 200 000 på nakken er ikke innslitt,og har aldri blitt det pga at man har lest boka under innkjøringen) og Porsche har også det i noen av de nyere 911'ene.

 

MEN det spørs jo hvordan motoren er oppsatt med klaringer mm.

De fleste har ikke tid til å vente med å la alle hestene slippe til om det er en trimma motor, det VIL straffe seg i levetid.

Eller omvendt... de venter med å la trykket gjøre jobben,og så mister de mer ponnier og mer levetid på det enn de aner...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...nå har faktisk jeg en HD motor bygd med KB stempel...boret til 3/100 klaring stempel/sylinder.

Satte opp to...den første ble "stresskjørt" som mange anbefaler...ok...den ble kjørt fast! varmskjæring!!! Ble riktignok kald igjen..og starta.

Stempla var ikke direkte pene.

Den andre (som jeg har selv) ble tatt litt penere, med korte turer og mange pauser, kjørte vel omkring 1500km før'n "løsna" greit nok.

Støpejernsylindre, 10,5:1 i komp.

Begge med castrol 50 classic (singlegrade).

 

Har grei kontroll på oljetemp, og den gikk gradvis ned ettersom man fikk kjørt

noen mil...

 

Så røff innkjøring var ikke kuren for disse iallefall.

Har satt opp en par gamle Honda 750-4, med bigborekit, wiseco stempel, her fuska vi en smule, og varma toppen av stempla med gass, og hona dem inn i sylindrene med olje og slipepasta, gikk fint det å.

Dette er jo luftkjølte motorer...

 

Store lastebildieseler "løsner" gjerne ikke før de har rusla 20000km...

DER er det vel ikke snakk om noe innkjøring...

 

Sa jo stort sett ikke vanlig med nikasilsylindre...mere vanlig på mopeder og racing 2 taktere, snøskutere osv.

Har bare jobba med det på 2 taktere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...nå har faktisk jeg en HD motor bygd med KB stempel...boret til 3/100 klaring stempel/sylinder.

Satte opp to...den første ble "stresskjørt" som mange anbefaler...ok...den ble kjørt fast! varmskjæring!!! Ble riktignok kald igjen..og starta.

Stempla var ikke direkte pene.

Den andre (som jeg har selv) ble tatt litt penere, med korte turer og mange pauser, kjørte vel omkring 1500km før'n "løsna" greit nok.

Med så trange klaringer som 2-3/100 så er nok ikke max belasting (ihvertfall ikke fra kald) en fordel nei. Den jeg hørte om ble heller ikke kjørt hardt. Men da er spørsmålet egentlig om den trange klaringen er for trang,slik at den er tight og fin,men fordi man må kjøre den så pent inn så slites kanskje ikke ringene skikkelig inn. Da har man jo skutt seg selv i foten...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så trange klaringer som 2-3/100 så er nok ikke max belasting (ihvertfall ikke fra kald) en fordel nei. Den jeg hørte om ble heller ikke kjørt hardt. Men da er spørsmålet egentlig om den trange klaringen er for trang,slik at den er tight og fin,men fordi man må kjøre den så pent inn så slites kanskje ikke ringene skikkelig inn. Da har man jo skutt seg selv i foten...

 

Vi får se....så langt bruker den ikke olje, men i tabellen til KB skal det være fullt mulig med denne klaringa, skal ha noe større klaring for race står det.

Er jo ikke race dette, men racetrimma for gatebruk.

Har kjørt med andre stempler TRW(smidde) før, og rikelig klaringer...fungerte fint uten noe som helst innkjøring, problemet var vel oljeforbruk etter relativt kort tid.

3/100 klaringen ble satt opp pga. levetid/oljeforbruk, er vel en kjennsgjerning at større klaringer gir kortere intervall før neste evt. boring.

 

Om "min" motor blir ok innkjørt...vi får se...får rive av sylindre å sjekke etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så trange klaringer som 2-3/100 så er nok ikke max belasting (ihvertfall ikke fra kald) en fordel nei. Den jeg hørte om ble heller ikke kjørt hardt. Men da er spørsmålet egentlig om den trange klaringen er for trang,slik at den er tight og fin,men fordi man må kjøre den så pent inn så slites kanskje ikke ringene skikkelig inn. Da har man jo skutt seg selv i foten...

 

Satte opp en eldre kawasaki motor (r4 motor) for noen år siden, denne ble ikke kjørt inn spes. fint, mista spennet i stempelringene, og måtte opp igjen å skifte disse, ikke mange kjørte mil.

 

Ang. innkjøring, kan uansett være lurt å ha kontroll på tempen, så man tar det piano når det blir høy temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår