Gå til innhold

Tidskompensering, tap av dynamikk?

Ranger emnet

zews^^

Anbefalte innlegg

For en halvtime siden satt jeg å lekte litt med tidskopensering og syntes jeg hørte noe merkelig. Jeg har kun bruk tidskompensering på venstre side og syntes at høyresiden spilte høyere med balanse på "0". Har forsinket 1,3ms som jeg synes høres bra ut med tanke på hvor vokalen kommer fra.

Men så begynte jeg å teste litt med å sette balanse helt til høyere og etterpå helt til venstre. Det var stor forskjell i dynamikk og trøkk i lave frekvenser. En tonedøv person (altså meg ;) ) hørte dette veldig bra. Høyresiden spilte både bedre og høyere syntes jeg. Spilleren som brukes er en Alpine cda-9853R.

Er dette rett og slett på grunn av tidskompenseringen? Eller er det noe som er galt her?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fase feil på den ene siden kanskje....typisk tegn for det,er att det blir mere "trøkk" når du kjører balansen helt til venstre eller høyre,,

Mulig at jeg forklarte meg litt dårlig ser jeg. Dynamikken er mye bedre med balanse helt til høyre enn helt til venstre. Og det er kun venstresiden som er tidskompensert.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje venstre siden din er ute av fase? ellers så kan nivået ditt være lavere på venstre siden,så du blir "lurt" på den måten...har ikke så stor tro på att du dreper dynamikken med litt tidskomp i den grad du forklarer,har hørt mange biler som er tidskompansert som har en voldsom dynamikk...:hellothere:

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ute av fase mener du koblet om + og - eller? Isåfall er + og - koblet riktig.

Jeg har selv tenkt tanken på lavere volum på venstresiden, men jeg kan ikke skjønne at den skal ha lavere volum heller. For den eneste innstillingen jeg har som gir lavere volum på en av sidene er balanse.

Får se om jeg kan ut å teste litt senere idag.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en god spiller, med en god tidskomp så forsinker man bare signalet sånn at alt treffer ørene samtidig. hvis du har stilt inn alt til å treffe øret samtidig, og dette er helt feil, så tror jeg det er noe annet som er problemet. jeg har selv 9853 og kjører tidskomp, men savner ikke noe dynamikk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes samme tapet i dynamikk om du slår av tidskomp?

Kan det være at det tapet av dynamikk du tror du hører egentlig er en følge av at høyre høyttaler treffer deg mer on-axis og du derfor har en sterkere mellomtone derfra?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg skal grine eller le :D

Igår så lekte jeg som sagt med balanse når jeg oppdaget "fenomenet". Jeg spilte forholdsvis lavt på en sang med relativt lite bass og ingen dypbass.

Idag skrudde jeg opp volumet og testet litt på en sang med mye bass og fant fort problemet for å si det mildt. Når jeg setter balanse mot venstre forsvinner subben. Og siden jeg deler på 80hz, 24db steilhet så oppfattet jeg dette som mangel på trøkk og dynamikk i lave frekvenser som nevnt.

Skjemmes litt akkurat nå, men lærte jo noe ihvertfall ;)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider