Gå til innhold

ulyd fra motor

Ranger emnet

Waalseth

Anbefalte innlegg

Det er nok skjørtebank ja. det er helt normalt på en gamel b230ET, Men ta og bytte olje ofte, sånn ca 6000 til 10000 KM. så holder den nok en stund. ikke bruk castrol olje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

okej skal jær de :)

ka olje som er best igrunn ?

og kor monge liter olje som skal på den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke egentlig hvem som helst olje, bare den er helsyntetisk, jeg kjører på mobil 1 olje, og den er veldig bra.

Castrol er ikke helt god for volvomotorene, spes 2,4 turbo 5sylindret, hR hat problermer med at motorene varmskjerer seg med castrol olje, har byttet en del motorer pga det.

90` Vectra 2000 16v

91` Vectra 2000 16v 4x4

96` Combo 1,7 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper motoren har hatt ventilflyt.

Når motoren er kald, så har ventil-mekanismen vanlig form. Og da når den har hatt ventilflyt, slår ventilene seg, og blir for korte. Når kammen da slår løfteren ned til ventilen, er det klaring der. Derfor blir lyden.

Mens derimot, når motoren har blitt varm, har ventil-mekanismen fått utvidet seg, slik at klaringen blir mindre. Og da forsvinner lyden.

Bare min erfaring/teori.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en slik lignende lyd med min B230FT, men den er kun når jeg "gasser" opp til 2000rpm på på kald motor, eller kjører med lavt turtall (Mye vibarasjoner) og stor belastning og høres ut som den kommer bakfra.

Har funnet ut at det mest sansynlig er eksos-anlegget som ikke er helt 100% skrudd til rett etter kat'n... :) Dog, du har ikke kat, men se etter eksos-lekkasjer og "løse" klemmer. Eksosanlegget utvider seg en god del når det blir varmt, og kan stramme seg selv opp på denne måten.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke egentlig hvem som helst olje, bare den er helsyntetisk, jeg kjører på mobil 1 olje, og den er veldig bra.

Castrol er ikke helt god for volvomotorene, spes 2,4 turbo 5sylindret, hR hat problermer med at motorene varmskjerer seg med castrol olje, har byttet en del motorer pga det.

Da bruker du feil viskositet og oljetype. Hard kjøring krever skikkelig olje, og da er ikke castrol sin delsynt. 10-40W GTX Litec-olje særlig god.

Skal selv gå over til Valvoline Racing 10-60W nå i vinter... 5-40W magnatec trur jeg ikke liker høyt turtall på isen gjennom en hel vinter.. ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider