Gå til innhold

Gode mellomtoner/melombass, Fusion, Audiobahn eller Focal?

Ranger emnet

KriegHeim

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå kommet fram til at jeg skal bytte ut coax høytalerne som står i hatthylla, med noen mellomtoner. Jeg har sett litt rundt, men det finnes faktisk ikke så veldig mange gode alternativer. Størrelsen er 6.5" og de skal stå i hylla på en Lancer sedan 1995 modell

Jeg har sett litt på disse :

AMD60QStreetsound.jpg

Men er litt skeptisk til audiobahn, de har jo ett litt "frynsete" rykte.

De koster jo også 2300 kr for ett par, litt i overkant av hva jeg hadde tenkt å bruke.

Eller hva med disse? De har rett pris, og jeg kan jo bare hive/selge diskantene, for de har jeg ikke tenk å bruke uansett

EN-CM65-group-shot_small.jpg

Selv har jeg faktisk lyst til å prøve dette, fusion har jo fått mye skryt, og jeg skal bestille meg ett sett med 4" coax å ha framme. Prisen på dette settet var jo heller ikke avskrekkende, en tusing er jo ikke noe pris for ett komponentsett. Er det en grunn til at de er så billige, rett og slett at det er kinavarer av laveste kvalitet?

Ellers blir det kanskje noe slikt?

16005-Focal_165A1.jpg?

Mulig det blir noe "fint" for mitt bruk, jeg spiller mest eurodance og slike musikk, musikk med litt punch i

Noen innspill?

Og innspill om høytalere i hatthylla, for og imot, kan dere bare droppe, den diskusjonen har vi tatt 33.5 ganger nå

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal ha elementer bak i hattehyllen så er det mest behov for mellombass og nedre frekvenser som den skal gjengi, og siden elementens størrelse er "begrenset" så er det beste valget et elemten som har lang slag lengde... så de høytalerne som epifant henviser til vil det være det beste alternativet synes jeg... uansett hva du velger så prioriter et element(er) som har en lav nedre frekvens -feks ned mot 30/40Hz- da som sagt dn skal helst spille mest dype toner og det bør tåle å monteres i en open air løsning, hvis du ikke har en kasse som skal være bak elementene. I såne tilfeller er 6x9" høytallere en bedre valg synes jeg... :) men da må du koble bort mellomtonen og diskanten eventuelt og da får du mest bass samtidig, på en enkelt måtte.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal ha elementer bak i hattehyllen så er det mest behov for mellombass og nedre frekvenser som den skal gjengi, og siden elementens størrelse er "begrenset" så er det beste valget et elemten som har lang slag lengde... så de høytalerne som epifant henviser til vil det være det beste alternativet synes jeg... uansett hva du velger så prioriter et element(er) som har en lav nedre frekvens -feks ned mot 30/40Hz- da som sagt dn skal helst spille mest dype toner og det bør tåle å monteres i en open air løsning, hvis du ikke har en kasse som skal være bak elementene. I såne tilfeller er 6x9" høytallere en bedre valg synes jeg... :) men da må du koble bort mellomtonen og diskanten eventuelt og da får du mest bass samtidig, på en enkelt måtte.

Først, en 6x9 blir aldri aktuelt uansett, ikke for at jeg er anti 6x9, men rett og slett for at hatthylla skal få være som den er, altså null skjæring og saging.

De epifant viser til er jo billige og stygge som rakkern, men jeg tror de bygger litt for langt ned. Dette er jo en japansk blikk kasse, og som alle vet er plass ett ubrukt ord for japanerne. Men bevares, ett kjempegodt forslag, skal sende en mail å høre hvor langt ned det bygger

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... uansett hva du velger så prioriter et element(er) som har en lav nedre frekvens -feks ned mot 30/40Hz- da som sagt dn skal helst spille mest dype toner ...

Her må jeg få arrestere deg litt James.:coplight :jail

Det her helt unødvendig med resonansfrekvenser ned mot 30-40Hz i en open airløsning, og spesiellt når det er snakk om en midbassløsning.

Et element med høy Q-verdi i kombinasjon med lav resonansfrekvens vil spille lang under midbassområdet.

Et ellement med lav Q-verdi i kombinasjon med lav resonansfrekvens vil låte bassfattig selv i midbassområdet.

For å oppnå ønsket punch i midbassområdet bør man ha middels høy Q-verdi og resonansfrekvens.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wonder: sorry dag, men fikk ikke med meg at den skulle bare brukes som mellombass...trodde det var det "eneste" element som skulle monteres bak egentlig :) derfor mente et Open Air element var bedre egnet til det formålet. Ellers har jo en OA element en progresiv fjæring og er mindre avhengi av riktig kasse volum og da vil enkle parametre være mindre viktige. :) men elementen var jo "stygg" så da er uansett uinteresant for trådstarter :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De epifant viser til er jo billige og stygge som rakkern, men jeg tror de bygger litt for langt ned. Dette er jo en japansk blikk kasse, og som alle vet er plass ett ubrukt ord for japanerne. Men bevares, ett kjempegodt forslag, skal sende en mail å høre hvor langt ned det bygger

Hvis ikke de bygger så langt ned at de krasjer med gulvet i bagasjerommet så er det jo bare å kjøre på. Hvis du skal ha anlegget i samme Lanceren som jeg har så er det ingenting under hattehylla som vil komme i veien utenom gulvet... Og hvis du har de originale høyttalerdekslene fra Mitsubishi så vil ingenting synes ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke de bygger så langt ned at de krasjer med gulvet i bagasjerommet så er det jo bare å kjøre på. Hvis du skal ha anlegget i samme Lanceren som jeg har så er det ingenting under hattehylla som vil komme i veien utenom gulvet... Og hvis du har de originale høyttalerdekslene fra Mitsubishi så vil ingenting synes ovenfor.

Hehe, ja, de kan sikkert bygge en meter ned teoretisk, også setter jeg basskassa på taket og kjører på! :D

Men fra spøk til revolver, jeg har liten klaring til basskassa, og ja, har de originale dekslene, så jeg vil uansett ikke se elementet

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider