Gå til innhold

Ulyder fra understell/fjæring?

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sliter med en del ulyder når jeg kjører i humper, det skramler som bare juling.

Alle dere der ute syns sikkert dette er like vanskelig som meg. Har prøvd å stikke huet ut av ruta mens jeg kjører, men klarer liksom aldri å lokalisere hvor lydene kommer fra.

Er ikke lenge siden bilen var på eu kontroll og der var ikke noe slakk i noen foringer eller noe. Det var dog en lærling som tok kontrollen og jeg syns ikke han var FOR hard med bende jernet, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Hvordan bør en Golf GTI 16V med 40mm senking oppføre seg når man kjører i hull/humper?. I min smeller det kanske kraftig, kjennes ut som demperne har tatt kveld, men jeg har tatt "duve" testen flere ganger, og den setter seg til ro med en gang etter at jeg trykker den ned.

En ting jeg har mistenkt for å lage lyd, er bremseklossene framme. Skal det ikke være noen klips som skal holde bremseklossene i ro slik at dem ikke skrangler når dem ikke brukes?. Mine klosser kan rekles opp/ned og jeg ser for meg at det gir en fin kakle lyd når jeg kjører.. .

Noen som har noen tips til hvilke ting en bør sjekke?. Hva skjer når fjærbeins lagrene og slikt blir dårlig?.

Er kanskje ikke så lett å besvare en tråd som dette, men det blir slik når det er like vanskelig å stille spørsmålet:).

Jaja.. .

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeledd kan vel være en mulighet. En liten pekepinn ihvertfall.

Veldig vanskelig å lokalisere det på bilen når man kjører selv, så enda vanskeligere å svare på det på et forum:)

Etter mine erfaringer så lager ikke fjørbeinslagrene noen lyder, annet enn når du svinger. Fullt mulig jeg tar feil, men klunket bare når jeg svingte på Golf'en min.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Massern takker for svar ! :).

Endeledd ja, er vell bare å sjekke dem med ei stor vannpumpe tang, sant?.

Skal prøve å bende & rekle litt på alt når jeg legger om til vinterdekk.. .

Men vet du om det skal være noen klips på bremseklossene som skal hindre vertikal bevegelse?. Jeg har ikke rørt klossene framme så det kan være at de som byttet klosse på den sist, glemte av disse klipsene.

Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det probelme og har prøvd og finne ut hvor lyden kommer fra ikke lett. har bytta eneled bærekule og stab stag foring Fjærbeinslagreneog div ting og og lyden ble litt mindre men den er der fortsatt så jeg sjekket ut mere. jeg har kommet meg fram til at motorfeste lagger den lyden og jeg vet at motorfesten er slitt? hva tror dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Massern takker for svar ! :).

Endeledd ja, er vell bare å sjekke dem med ei stor vannpumpe tang, sant?.

Skal prøve å bende & rekle litt på alt når jeg legger om til vinterdekk.. .

Men vet du om det skal være noen klips på bremseklossene som skal hindre vertikal bevegelse?. Jeg har ikke rørt klossene framme så det kan være at de som byttet klosse på den sist, glemte av disse klipsene.

Hmm

Heisann ja. Hehe:)

Det første jeg ville sjekket da, var om klipsene satt på bremseklossen foran. Gjør de ikke det, så er det en stor sannsynlighet at det er det som gjør at det kommer lyder. Vil tro at så fort du kommer i ei dump da, så rører klossene på seg, og dermed lager noen lyder.

De gangene jeg har hatt klunkelyder i forstillinga, så er det endeledd eller foringer som har lagd ulåtene. Husker ikke helt hvordan man skal sjekke endeleddene i farten, men om han som kontrollerte bilen var litt for snill med foringene når han sjekket, så kunne du jo ha sjekket dette selv/fått noen andre til å gjort det så du er helt sikker på at det er i orden.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens!

Takker for svar!.

La om til vinterdekk i dag!. Endeleddene er ikke gåene. Hadde det litt travelt så jeg fikk ikke tid til å sette bilen opp på bukker slik at jeg fikk tatt en runde på foringene, men jeg tror i grunn ikke det er noen foringer som er dårlige.

MEN.

Når jeg løfter opp hjulet (med bilen opp jekket), så kan jeg løfte hele fjær-fjærbeinslager-greia opp ca. 1 cm.

Jeg klarte ikke å ta bilde mens jeg løftet på hjulet, men jeg tok bilde når bilen var jekket opp, og når bilen stod med vekta på hjulet.

Her hang hjulet i lufta

HPIM1835Medium.jpg

Her står den på bakken

HPIM1836Medium.jpg

Dette syns jeg var merkelig??.

Når jeg løftet hjulet opp og slapp det ned, så kom det en dunke lyd, og jeg ser ikke bort fra at det kan dunke her når jeg kjører i homper og slikt?.

Jeg prøvde å trekke til mutteren oppå dempern, men den var ikke løs.

Er det normalt med så mye slakk, eller er det noe riv ruskende galt?.

Hva er evt. gåent?.

Klipense på bremseklossene er borte, var ikke noe problem å skyve klossene fram & tilbake med fingrene. Blir vell nødt til å kjøpe nye klosser da?. Skal det ikke være et klips som sitter fast på klossen, som liksom presser klossen i fra kalipperen?. Eller?.

Hmm... . Oppdaget også at jeg hadde et stort hull i den bakerste lydpotta!!. (visste i grunn at det var noe ekstra, har fått grommere og grommere lyd i det siste).

Spørsmålet er hva gjør jeg nå. Et effektanlegg av ordentlig merke koster MYE?. Et Simons anlegg får jeg til 3000?. (inkl. rabatt). Men som vi alle vet så er Simon sine anlegg til 16V dårlig konstruert slik at det tar borti bakakslingen og lager klunke lyder. Eller tar jeg feil?. Gjør i alle fall det på min.. .

Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes kjent ut. Ville skiftet fjærbeinslagrene.

http://www.krogslund.no/html/m62.htm

0811016-2 Bremsemonteringssæt,for 44,31

0821035-4 Støddæmperophæng,for,komplet,med manchet,møtrik 221,51 x2

Simons anlegg får du helt nedi 2700kr. Hvis det slår i bakstillinga er det bare å legge gummi i mellom (radiator slange bit). Det funker..

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skiftet senkesett på min, skjedde det samme, at fjæringigsopphenget stakk lenger opp da jeg slapp ned bilen enn da den sto på bukk. Er dette feil? Ikke fått pes på EU for dette...

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider