Gå til innhold

Metallic VS tett farge ?

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Hva er egentlig forskjellen på metallic lakk og vanlig to komponent lakk?.

 

Har ordet "metallic" noe med hvordan lakken er bygd opp?. Har det noe med utseende på lakken å gjøre eller noe med styrken på lakken å gjøre?.

 

Jeg har forstått det sånn at man ikke bruker herder i metallic lakk?. Kan den tynnes?. Hvor "sig" resistent er metallic lakk kontra vanlig to komponent lakk med herder i?.

Hvor mange strøk med base farge legger en på før en legger på klarlakken?. Hvor mange strøk med klarlakk er det vanlig å legge oppå metallic?.

 

Kan metallic lakk se ut som en tett farge?.

 

Venter i skrivende stund på en pakke fra TOPGUN med lakk til bilen min, bestilt etter fargekoden som stod i baggasje rommet på bilen min. Da han fikk lakken visste det seg at det var metallic lakk, dette var verken han eller jeg klar over.

 

I mine øyne er bilen min "peise svart" å jeg har aldri trodd at det var metallic lakk på den. Det er derfor jeg lurer på om metallic lakk kan ut som en tett farge?.

 

Hva er det egentligs om skille metallic fra vanlig lakk?. Jeg har hele tiden trodd at metallic lakk har en slags perlemor effekt, men jeg vet ikke om jeg tar feil.. .

 

Hadde vært fint om noen som har litt peiling på dette kunne skrevet noen ord.. .

 

Takk:).

 

Joakim.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Metallic lakk har "metallspon" i seg. Du se at det skinner i lakken om du ser den i sola.

 

Da sprøytes først base så 2-3 lag (eller flere) med klarlakk på toppen. Det er kun klarlakken som har herder i seg ja.

Basen er veldig lett å sprøyte, men klarlakken kan jo være litt tricky siden den skal legges i flytende lag. Lett å få sig eller renn..

 

Med vanlig lakk som ikke er metallic-lakk, så er herder i lakken ja. Bruker vanligvis ikke klarlakk på toppen av den.

 

Noen sprøyter metalliclakk singel-stage. Base+klarlakk blandet. Men vil ikke anbefale det. Blir ikke så fint og så er det vanskelig å utbedre feil i lakken etterpå.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkveld!. Takker for svar ! :).

 

I dag fikk jeg lakken min hos TOPGUN, fikk 2 liter L041 svart, etter fargekoden på bilen min. Skal lagge bakfanger/forfanger/bakluke + huven på scooteren min, med denne lakken.

 

Jeg åpnet boksen med lakk for å se om jeg kunne se antyndinger til "metall spon" , men den så i mine øyne HELT svart ut. Burde jeg ikke klare å se metall støvet selv om lakken er i flytende form?.

 

Så en skal ha 2 til 3 strøk med base og så klarlakk på toppen. Det holder vell i grunn med et strøk klarlakk?. Så fremst en ikke skal ha mye dybde i lakken?.

 

Det er vell med metallic som med vanlig 2k, at man må ha på akkurat nok lakk til at det flyter utover fint, uten å få appelsin effekt. ?. Vente ca. 5 min mellom hvert strøk med base?.

 

Når du sier at klarlakken skal legges i flytende lag, mener du da at man skal vente minimalt mellom strøkene?.

 

Vellvell jeg blir å lakke huven først, så kan jeg jo ta en farge-test opp mot bilen og deretter avgjøre hvorvidt jeg kan bruke den på bilen eller ei.

 

Metallic lakk trenger altså ikke hverken tynner eller herder?.

(så fremst man bruker en passende dyse da).

 

Gleder meg som en unge til å gå i gang, men det blir vell ikke før om en uke eller to.

 

Jaja

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok abarth racing du har helt rett!. Leste i en PM fra TOPGUN nå hvor det stod at basefargen var ferdig tynnet.. . Da var den gåten løst:).

 

Hva er det som gjør at metallic basen herder, uten herder?. Holdt jeg på å si?. Domt spørsmål.. er vell som med all annen lakk.. . Hvor fort herder metallicen sammenlignet med vanlig 2 komponent lakk ?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge på 2-3 strøk med base slik at det dekker skikkelig. Basen tørker fort så det er ikke så lenge å vente før du kan sprøyte klarlakk. Basen er lett å sprøyte i forhold til klarlakken. Med flytende strøk menes at du legger på såpass mye lakk at de flyter fint utover. For lite blir appelsinskall og for mye blir sig og renn. Går som regel litt tid før man kjenner sprøyta så godt at man finnner denne balansen der. Men øvelse gjør mester :)

Jeg pleier å legge to slike fyldige lag. Klarlakk er jo forholdsvis billig, og så tåler det mer før du får riper o.l. som går igjennnom.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Porsche911c2 ! :)

 

Sånn egentlig så skal man jo lakke med flytende strøk hele tiden?. Får man appelsin overflate på basen så vil den vell spre seg over til klarlakken hvis man er uheldig.

For å si det på en annen måte, så er det lurt å være litt raus med klarlakken kontra basen?.

Høres det greit ut at jeg legger 2-3 strøk med base med 5minutters mellomrom mellom strøkene?.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg går på med klarlakken?.

Vet at det kanskje er dumt å spørre siden dette i teorien vil variere fra lakk til lakk, men sånn omtrent?.

 

Har hørt om å lakke vått i vått, har dette noe med flytende strøk å gjøre?. (noob-aktig spørsmål hehe).

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best om du får lagt base lakken også flytende selvsagt. Men pleier selv å være litt forsiktig med denne. Kjipt om den renner. Legger seg stort sett flatt og fint om du har rett lufttrykk.

30 min mellom base og klarlakk høres greit ut. Samme med 5 minutter mellom base-strøkene. Bør funke fint.

 

Finnes ikke noob spørsmål :)

Vått-i-vått uttrykket brukes ofte ved feks. sprøyting av grunning. Da sprøytes lakk over før grunningen er tørket. Gjøres ofte for å spare tid. Det motsatte er å la grunningen tørke og slipe/våtslipe denne før lakk legges over.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla !

Ok Porsche911c2 jeg skjønner tegninga.. sig i basen vises vell i grunn bedre enn sig i klarlakken:). Takker for tids-skjema.

Her om dagen stod jeg å så på en Golf 4 til en kollega, han hadde fått lakket begge dørene på et bilverksted her i nærheten, de har et skittent verksted og utstyret er vell ikke helt på topp.

Menmen, under det høyre sidevinduet framme så jeg plutselig et gigantisk sig i klarlakken.. ble litt paff jeg. Forventet ikke slikt når det var gjort av "fagfolk". Hadde det vært min bil så skulle jeg fanden ta meg vært så vanskelig at jeg hadde klaga på det;).

Forøvrig så fikk onkelen min lakket frontfangeren til hans Escort STV der, og det så mildt sagt ikke ut i "mørtna" engang. Jeg begynte nesten å lure på om lakkeren hadde meldt seg på VM i appelsin effekt for makan til appelsin effekt og mangel på glans, det har ikke jeg sett i min karriere.

 

Jaja.

 

Med vått-i-vått så blir liksom alt "et" strøk, hvis jeg forstår riktig?.

Gleder meg som en unge til å komme i gang med lakkinga:).

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår